Dwa miliony więcej w szklance mleka

Dwa miliony więcej w szklance mleka

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. sxc.hu) Źródło: FreeImages.com
Branży mleczarskiej udało się porozumieć z rządem w sprawie finansowania programu "szklanka mleka"; oznacza to, że w przyszłym roku szkolnym na ten cel będzie ok. 120 mln zł - poinformowała dyrektor Polskiej Izby Mleka Agnieszka Maliszewska.
Dzięki porozumieniu na program przeznaczono o ok. 2 mln zł więcej niż w tym roku. Akcja jest współfinansowana z UE oraz Funduszu Promocji Mleczarstwa. Maliszewska uważa za pozytywne, że ze względu na wcześniejsze przygotowywanie budżetu na 2012 r. projekt rozporządzenia w sprawie dopłat do mleka trafił już do konsultacji. Zdaniem Maliszewskiej producenci mleka mają w przyszłym roku zapewnioną opłacalność produkcji mleka dla szkół.

O tym, czy dzieci będą piły mleko w ramach programu, decydują szkoły. - Wielu dyrektorów placówek oświatowych rozumie, że to ważne dla rozwoju dzieci, ale część szkół nie chce się angażować w żadną akcję, a nawet czasem tłumaczy, że dzieci nie mogą pić mleka, bo mają alergię - powiedziała dyrektor PIM.

2,4 mln dzieci ze szklanką

Według Agencji Rynku Rolnego, w tym roku szkolnym mleko pije ok. 2,4 mln dzieci, czyli mniej więcej tyle samo, ile w poprzednim roku. Z programu korzysta 16,7 tys. placówek oświatowych, m.in. ok. 9,4 tys. szkół podstawowych, ok. 600 gimnazjów i ponad 2,4 tys. przedszkoli. W ubiegłym roku szkolnym w akcji uczestniczyło 14,6 placówek. Największe zainteresowanie programem wykazują placówki oświatowe woj. opolskiego i podkarpackiego.

Polska jest liderem w realizacji unijnego programu "szklanka mleka", wyprzedza kraje „starej" Unii, np. Niemcy, Wielką Brytanię, Francję, w  których akcja trwa od ponad 20 lat. W Polsce program "szklanka mleka" ruszył w 2004 r., wtedy objął 600 tys. dzieci. Na dobre zaczął się w 2007/2008 r., po wprowadzeniu dopłaty krajowej (dzieci w podstawówkach dostają mleko bezpłatnie). Wówczas (2008 r.) nastąpił największy wzrost liczby dzieci uczestniczących w unijnej akcji - z 776 tys. do 2 mln 157 tys.

Branża rozumie, że kryzys

Dziecko w ramach akcji może dostać jednorazowo 0,25 litra np. mleka lub jogurtu, przez trzy dni w tygodniu. W poprzednich latach produkty trafiały do szkół pięć razy w tygodniu. Najczęściej dzieci piją mleko, choć w ramach programu można także spożywać mleko smakowe, jogurty, twarożki i sery. Zdaniem Maliszewskiej, lepiej byłoby, gdyby dzieci mogły dostawać mleko codziennie, ale branża rozumie, że ze względu na  trudności finansowe trzeba było akcję ograniczyć.

zew, PAP