Polacy: sklepy osiedlowe są ważne. Ale jest tam drogo

Polacy: sklepy osiedlowe są ważne. Ale jest tam drogo

Dodano:   /  Zmieniono: 
Osiedla Retkinia w Łodzi, fot. Wikipedia
Lokalizacja, oszczędność czasu i świeże produkty - to trzy najczęściej wymieniane powody zakupów w sklepach osiedlowych. Pokazują to wyniki raportu "Sytuacja małych sklepów w Polsce" przygotowanego na potrzeby 2. edycji kampanii "Tu mieszkam, tu kupuję". Polacy lubią kupować blisko domu, a prawie 2/3 z nich uważa, że właściciele sklepików osiedlowych powinni otrzymywać realne wsparcie ze strony władz lokalnych.

Raport "Sytuacja małych sklepów w Polsce" potwierdza, że najważniejszym czynnikiem, który decyduje o zakupach w lokalnych sklepach jest jego dogodna lokalizacja. Uważa tak aż 73 proc. respondentów. Ponad połowa badanych (53 proc.) wybiera ten rodzaj zakupów z uwagi na świeży towar. Z kolei 45 proc. z nich uważa, że sklepy osiedlowe są gwarancją oszczędności czasu.

Powodem, który najczęściej powstrzymuje klientów od zakupów w lokalnych sklepach są wysokie ceny (w przypadku kawy, herbaty, napojów) oraz mały wybór produktów (jak w przypadku chemii gospodarczej, nabiału, pieczywa i mięsa). Polacy uważają, że istnienie sklepów osiedlowych jest ważne ze względu na tworzenie dodatkowych miejsc pracy i wspieranie rodzimego handlu i lokalnych produktów. Prawie 2/3 klientów zaznacza, że samorządy powinny wspierać handel osiedlowy np. poprzez dofinansowania lub preferencyjne czynsze.

Kampania "Tu mieszkam, tu kupuję" rozpoczęła się w 2010 roku. Jej głównym celem jest wsparcie niezależnych, osiedlowych i gminnych sklepików. Dotychczas wzięło w niej udział ponad 6,5 tysiąca sklepów z całego kraju. Organizatorem akcji "Tu mieszkam, tu kupuję" jest sieć wielkopowierzchniowych sklepów i hurtowni MAKRO Cash & Carry. Partnerami projektu są: Polska Federacja Producentów Żywności, Pracodawcy Rzeczpospolitej Polskiej, Slow Food Polska oraz Naczelna Rada Zrzeszeń Hadlu i Usług.

Raport "Sytuacja małych sklepów w Polsce. Małe sklepy osiedlowe" został przygotowany w lutym 2011 roku na podstawie badania reprezentatywnego w skali metropolii. Przeprowadziła je Agencja Badań Rynku ABR Sesta Sp. z o.o. Autorkami badania są prof. T. Słaby i prof. A. Dąbrowska z Katedry Poziomu Życia i Konsumpcji SGH. W badaniu wzięło udział 660 respondentów.

pap, ps