Ani w galeriach, ani w kościołach. Niezależna kolekcja z lat 80. w Wilanowie

Ani w galeriach, ani w kościołach. Niezależna kolekcja z lat 80. w Wilanowie

Dodano:   /  Zmieniono: 
Włodzimierz Pawlak "Łamanie szklanych rurek", 1987 (fot. mat. prasowe)
Prywatne kolekcje po latach upaństwowienia sztuki w naszym kraju, zaczynają odgrywać znaczącą rolę w dostępie zwykłego odbiorcy do kultury. Ich potencjał ma ukazać wystawa nieprezentowanej dotąd kolekcja Barbary i Andrzeja Bonarskich, trzecia propozycja programu "Uśpiony kapitał" realizowanego przez Muzeum Pałacu w Wilanowie i Fundację Profile.
Ambicją tego cyklu jest prezentowanie najbardziej znaczących prywatnych kolekcji sztuki współczesnej i nowoczesnej, zwrócenie uwagi na ich symboliczny kapitał. Kolekcje te jako niezależne od finansów publicznych i polityki, mogą odgrywać istotną rolę
kulturotwórczą, uzupełniając obraz sztuki współczesnej.

Taką rolę spełniają m.in. zbiory zgromadzone przez Andrzeja Bonarskiego, teatrologa i dziennikarza, który w latach 1986 – 1991 organizował prywatne pokazy. W kulturze polskiej, ubogiej w kolekcjonerskie tradycje, była to sytuacja wyjątkowa, w dużej mierze wynikająca z fascynacji powstającą wtedy sztuką i zaangażowania w jej promocję. Wystawy dystansujące się od mecenatu państwa i opozycji kościelnej były wydarzeniami bez precedensu. Głośne pokazy zbiorowe, jak kluczowa dla lat osiemdziesiątych wystawa "Co słychać?" (1987) i cały szereg indywidualnych prezentacji artystów z kręgu nowej ekspresji, należą do najważniejszych manifestacji artystycznych schyłku PRL-u.

– Prezentacja zapoczątkowanej w tym czasie kolekcji jest okazją, by przyjrzeć się tej najpierw emocjonującej, a potem zapomnianej dekadzie – zapowiada Bożena Czubak, kuratorka wystawy. Formacja twórców odrzucających retorykę oficjalnej władzy i podziemnej opozycji wypracowywała nowe idiomy sztuki, często wybujałej
stylistycznie, pełnej humoru i ironii, niewspółmiernie kolorowej wobec szarej rzeczywistości – dodaje.

W Oranżerii Pałacu w Wilanowie zobaczymy prace min. Jarosława Modzelewskiego, Włodzimierza Pawlaka, Marka Sobczyka, Łodzi Kaliskiej, Katarzyny Kozyry, Władysława Hasiora, Henryka Stażewskiego, Josepha Beuysa czy Jurija Lejdermana. Prezentacja zbioru właśnie w wilanowskim muzeum jest nawiązaniem do jego historii. To właśnie tu w 1805 roku Stanisław Kostka Potocki, wielki znawca i kolekcjoner sztuki, udostępnił
publiczności swoją kolekcje dzieł sztuki, tworząc jedno z pierwszych muzeów w Polsce.

Wystawę "Uśpiony kapitał – sztuka z kolekcji Bożeny i Andrzeja Bonarskich" będzie można zobaczyć od 29 maja do 29 lipca br. codziennie między 10:00 – 18:00.

mat. prasowe
Galeria:
Kolekcja Barbary i Andrzeja Bonarskich