Polska w dużej mierze oparła się światowemu kryzysowi gospodarczemu, ale niektóre branże odczuły go boleśniej od innych. Jak na tle recesji gospodarczej w Europie wypada rynek oponiarski w Polsce? Czy widać na nim piętno kryzysu?
Rynek oponiarski w Polsce
Ogólnoświatowe trendy w branży oponiarskiej wskazują na postępujące spadki sprzedaży od czasu kryzysu do chwili obecnej. Powoli rynek ten zaczyna odbudowywać się, o czym świadczą lepsze dane dotyczące handlu oponami w poszczególnych kwartałach 2013 roku. W 2012 roku w stosunku do roku 2011, sprzedaż opon w Polsce spadła o 15 proc., a na świecie o 10 proc. Branża motoryzacyjna, w tym oponiarska, mocno odczuła niedawny kryzys gospodarczy, co przejawiało się przez kilka poprzednich lat w malejącym popycie. W 2013 roku w Polsce notowano spadki w większości segmentów opon:
Obecne statystyki
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego poinformował, że na rodzimym rynku oponiarskim w pierwszym półroczu 2014 roku zanotowano 14-procentowy wzrost w segmencie sprzedaży opon letnich i sportowych oraz 12-procentowy w segmencie opon 4x4. Największe wzrosty dotyczyły opon rolniczych – 47-procentowa zwyżka i opon przemysłowych – wzrost sprzedaży o 20 proc.
Wraz ze zmianami zachodzącymi na rynku oponiarskim modyfikowane są jednocześnie preferencje konsumentów. Klienci coraz częściej kupują opony w internecie, przykładowo na stronie sklepu internetowego Oponeo.pl, gdzie mają szeroki wybór opon do swoich pojazdów i mogą skorzystać z aplikacji wspomagającej podjęcie właściwej decyzji zakupowej. Sklepy stacjonarne mają węższy asortyment dostępnych od ręki opon, z uwagi na mniejsze możliwości magazynowania ogumienia.
Ogólnoświatowe trendy w branży oponiarskiej wskazują na postępujące spadki sprzedaży od czasu kryzysu do chwili obecnej. Powoli rynek ten zaczyna odbudowywać się, o czym świadczą lepsze dane dotyczące handlu oponami w poszczególnych kwartałach 2013 roku. W 2012 roku w stosunku do roku 2011, sprzedaż opon w Polsce spadła o 15 proc., a na świecie o 10 proc. Branża motoryzacyjna, w tym oponiarska, mocno odczuła niedawny kryzys gospodarczy, co przejawiało się przez kilka poprzednich lat w malejącym popycie. W 2013 roku w Polsce notowano spadki w większości segmentów opon:
- osobowe i dostawcze – zniżka 5,65 proc. rok do roku,
- etnie i sportowe – zniżka 11,6 proc. rok do roku,
- zimowe – zniżka 0,15 proc. rok do roku.
Obecne statystyki
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego poinformował, że na rodzimym rynku oponiarskim w pierwszym półroczu 2014 roku zanotowano 14-procentowy wzrost w segmencie sprzedaży opon letnich i sportowych oraz 12-procentowy w segmencie opon 4x4. Największe wzrosty dotyczyły opon rolniczych – 47-procentowa zwyżka i opon przemysłowych – wzrost sprzedaży o 20 proc.
Wraz ze zmianami zachodzącymi na rynku oponiarskim modyfikowane są jednocześnie preferencje konsumentów. Klienci coraz częściej kupują opony w internecie, przykładowo na stronie sklepu internetowego Oponeo.pl, gdzie mają szeroki wybór opon do swoich pojazdów i mogą skorzystać z aplikacji wspomagającej podjęcie właściwej decyzji zakupowej. Sklepy stacjonarne mają węższy asortyment dostępnych od ręki opon, z uwagi na mniejsze możliwości magazynowania ogumienia.