Skaner

Dodano:   /  Zmieniono: 

BEZPIECZEŃSTWO

Polak idzie na wojnę

Polacy boją się wybuchu wojny. Ponad jedna trzecia społeczeństwa uważa, że w ciągu dziesięciu lat konflikt zbrojny jest możliwy, a niemal dwie trzecie nie wierzy w zdolność bojową i przygotowanie armii. Jesteśmy jednak gotowi wziąć udział w obronie niepodległości kraju.

38 % dorosłych Polaków uważa, że w ciągu dekady może dojść do konfliktu zbrojnego z udziałem Polski

50 % ludzi twierdzi, że w przypadku wojny na terytorium Polski zostałoby w kraju, z tego

20% wspierałoby działania wojenne, a 17% byłoby gotowe walczyć

42 % Polaków byłoby skłonnych oddać część swoich dochodów dla obronności kraju,

25% badanych – ponad 20% dochodów

64 % respondentów negatywnie ocenia zdolność bojową polskiej armii

70 % badanych jest zdania, że Polska nie jest przygotowana do obrony swoich granic

BADANIE PRZEPROWADZONE PRZEZ DOM BADAWCZY MAISON NA ZLECENIE WARSAW ENTERPRISE INSTITUTE W DNIACH 3-8 PAŹDZIERNIKA 2014 R. NA OGÓLNOPOLSKIEJ PRÓBIE LICZĄCEJ 1070 OSÓB POWYŻEJ 18 R.Ż., DOBRANEJ Z PANELU ARIADNA METODĄ CAWI

1 miesiąc - tak długo zdaniem 58% respondentów jest w stanie bronić się polska armia przed atakiem innego państwa

POLSKA

Bródka z ulicy Udarowej

ZBIGNIEW BRÓDKA ZAANGAŻOWAŁ SIĘ W AKCJĘ EDUKACYJNĄ ZORGANIZOWANĄ Z OKAZJI ŚWIATOWEGO DNIA UDARU MÓZGU. Jako mistrz olimpijski w łyżwiarstwie szybkim miał symbolicznie pokazać, jakie znaczenie mają czas i niezwłoczna pomoc w przypadku wystąpienia udaru. Akcję zorganizowało Stowarzyszenie „Udarowcy – liczy się wsparcie”. Pasaż Wiecha w Warszawie zmienił się w „ulicę Udarową”, a Bródka w rekordowym tempie pokonał ustawiony tam specjalnie na tę okazję tor wrotkarski. – W Polsce do udaru dochodzi średnio co osiem minut. Co roku choroba dotyka dziesiątek tysięcy osób. Również w mojej rodzinie zdarzył się przypadek udaru – mówił mistrz olimpijski i zdobywca Pucharu Świata w łyżwiarstwie szybkim. – Udar to nie wyrok. Możemy działać, ale kluczowe znaczenie ma czas! Szybka reakcja i wezwanie pogotowia mogą uratować życie – dodaje. W całej Europie z powodu udaru mózgu umiera rocznie około 1,25 mln osób. W Polsce co roku odnotowuje się 60-70 tys. przypadków udaru i około 30 tys. spowodowanych nim zgonów. KN

„Śmieciowe” zamieszanie

CO ZROBIĆ, ŻEBY DO MINIMUM ZMNIEJSZYĆ KOSZTY PŁACOWE SWOJEGO PRZEDSIĘBIORSTWA?

Pomysł jest stary, prosty i często stosowany. Właściciel firmy zatrudnia pracownika na jedną czwartą etatu. Resztę wynegocjowanego wynagrodzenia płaci pod stołem. Doskonałe połączenie legalnego rynku pracy i szarej strefy. Szef firmy płaci małe podatki i składki na ZUS, ale zatrudnia legalnie. Tymczasem rząd problem na rynku pracy widzi w umowachzleceniach. Sejm właśnie uchwalił ustawę, która „uzusawia” takie umowy. Argument? Według Ministerstwa Pracy firmy zbyt często wykorzystywały tę formę zatrudniania pracowników. Oskładkowanie ma to ograniczyć. Czy to pomoże?

CZYTAJ W NAJNOWSZYM WYDANIU „WPROST BIZNES”. WEJDŹ NA WPROSTBIZNES.PL, KOD DOSTĘPU WPROSTBIZNES132. TYGODNIK MOŻESZ CZYTAĆ RÓWNIEŻ NA APLIKACJACH. DO POBRANIA W APP STORE I GOOGLE PLAY.

KULTURA

Z piłką do gwiazd

Gwiazdy” – to tytuł nowego filmu Jana Kidawy-Błońskiego, do którego zdjęcia zaczęły się w Zabrzu. Reżyser sięgnął po historię Jana Banasia, legendarnego piłkarza ze Śląska. W latach 60. zawodnik próbował się dostać do składu orłów Górskiego. Obraz będzie jednak szerszym portretem sportowca, opowieścią o sporcie, ale też o ambicjach i miłości. – Nie jestem profesjonalnym piłkarzem, ale piłkę czuję w sercu i w nogach – mówi odtwórca głównej roli Mateusz Kościukiewicz. W filmie wystąpią też m.in. Magdalena Cielecka, Paweł Deląg i wschodząca gwiazda – Sebastian Fabijański. Producentem „Gwiazd” jest Film Point Group.

SPROSTOWANIE

TOTALIZATOR SPORTOWY SP. Z O.O. z siedzibą w Warszawie w związku z publikacją artykułu „Szóstka bez losowania” informuje, iż w tekście tym oraz jego zapowiedzi znalazły się stwierdzenia nieprawdziwe i nieścisłe: 1. Nie jest prawdą, jakoby Totalizator Sportowy Sp. z o.o. zamówił w A&PBrands reklamę POS TV w sieci sklepów Alma, Tesco oraz Piotr i Paweł. Organizacją kampanii reklamowych marki LOTTO zajmuje się na podstawie umowy dom mediowy, a A&PBrands, jako firma reklamowa, był jednym z wielu podwykonawców kampanii. 2. Nie jest prawdą, iż A&P Brands jest firmą bieliźniarską. Poza działalnością handlową zajmuje się działalnością reklamową oraz działalnością związaną z reprezentacją mediów. Wynika to jednoznacznie z KRS tej spółki. 3. Nie jest prawdą, że prezes Wojciech Szpil jest patronem zleceń dla A&P Brands. Jako członek Zarządu Totalizatora Sportowego Sp. z o.o. nadzorujący Dział Sprzedaży i Marketingu podpisuje wszystkie dokumenty (sprawozdania, mediaplany) odnoszące się do kampanii reklamowych. 4. Nie jest prawdą, jakoby Wojciech Szpil znał Agatę i Marcina Krysiaków, Marcina Rosoła, Michała Dziembę oraz był znajomym grupy młodych działaczy PO. Wojciech Szpil nie zna wymienionych w artykule osób i nie jest związany z żadną partią polityczną. 5. Nie jest prawdą, że Totalizator Sportowy Sp. z o.o. poprzez markę LOTTO wspiera wydarzenia dla dzielnicy Wilanów z uwagi na osobę Artura Buczyńskiego. Kryterium zaangażowania w aktywność reklamową lub sponsoringową jest wyłącznie charakter wydarzenia. W 2012 r. Totalizator poza Dniami Wilanowa sponsorował Kajakowe Zawody o Puchar Świata w Poznaniu, Wielką Warszawską, imprezy sportowe w Legionowie, Wielką Gonitwę Mokotowską, Mistrzostwa Mazowsza Amatorów w kolarstwie górskim w Markach, Bieg przełajowy w Płocku, Mikołajki na lodzie w Stegnach, VII Memoriał Zdzisława Ambroziaka na Ursynowie i wiele innych.

Zarząd Totalizatora Sportowego Sp. z o.o.

MEDIA

„Wprost” nominowany

OŚMIORO NA 16 DZIENNIKARZY NOMINOWANYCH DO TEGOROCZNEJ NAGRODY RADIA ZET IM. ANDRZEJA WOYCIECHOWSKIEGO TO AUTORZY „WPROST”. Za materiał „Afera podsłuchowa” wyróżniono Sylwestra Latkowskiego, Michała Majewskiego, Piotra Nisztora, Agnieszkę Burzyńską, Grzegorza Sadowskiego, Cezarego Bielakowskiego i Joannę Apelską. Kapituła doceniła też cykl artykułów Magdaleny Rigamonti na temat sprawy prof. Bogdan Chazana, zwłaszcza tekst „Klauzula okrucieństwa”.

LICZBA TYGODNIA

ponad 200 milionów

– tyle, według PMR Research, w ubiegłym roku Polacy wydali na operacje plastyczne. To dotychczasowy rekord. Wśród najpopularniejszych zabiegów są operacje powiększenia piersi, korekty nosa i facelifting.

BIZNES

Pierwszy robot sprzedawca

Mierzą półtora metra, potrafią mówić w kilku językach, zamiast oczu, ust i uszu mają kamerę, mikrofon i głośnik. Tak będą wyglądać nowi pracownicy amerykańskiej sieci sklepów z narzędziami. OSHbot to robot z ludzkim głosem, który ma zastąpić tradycyjnych doradców klienta. Nie będzie grymasił, wychodził w przerwie na papierosa, plotkował z innymi pracownikami. Właściciel ustawi go przed wejściem do sklepu, a OSHbot zawsze tym samym głosem będzie witał klientów i pytał, w czym może im pomóc. Wystarczy powiedzieć, że szukamy wiertła, śrubek albo młotka, a robot wskaże nam odpowiednią alejkę marketu. Pomoże dobrać rozmiar, zaprowadzi nas do kasy, powie, co można kupić dzisiaj w promocji. To pierwszy przypadek, gdy duża sieć handlowa w miejsce zwykłych sprzedawców zamierza zatrudnić roboty. Według najnowszych badań Uniwersytetu w Oksfordzie w ciągu dwóch kolejnych dekad nawet połowa wszystkich zatrudnionych w Stanach może stracić pracę z powodu rosnącej popularności robotów. SK

Top 7 FILMOWYCH PSÓW

Na ekrany kin wchodzi „Bella i Sebastian” – kolejna adaptacja powieści Cécile Aubry o przyjaźni chłopca i owczarka niemieckiego. Przypominamy najbardziej znane filmowe psy.

1. Lassie

Owczarek szkocki z powieści Erica Knighta podbił ekrany kin na całym świecie. Pierwszy z kilkunastu filmów o psie, który sprzedany przez ubogą rodzinę brawurowo wraca kilkaset kilometrów do ukochanego właściciela, powstał w 1943 r.

2. Beethoven

Bernardyn z filmu Briana Levanta trafia do rodziny Newtonów przez przypadek. Trójka dzieci, wbrew woli ojca, nie chce słyszeć o oddaniu nowego przyjaciela. Film z 1992 r. doczekał się pięciu sequeli.

3. Szarik

Tytułowy bohater „Czterech pancernych i psa”. W serialu owczarek niemiecki należał do Janka Kosa (Janusza Gajosa), był szczeniakiem suki jego przyjaciela z ZSRR. Głównego odtwórcę tej roli, Trymera, zastępowali dwaj dublerzy: Atak i Spik.

4. Cywil

W serialu Krzysztofa Szmagiera z lat 70. „Przygody psa Cywila” u boku milicjanta Walczaka stał na straży PRL-owskiego porządku.

5. Fila

Bohaterka „Pora umierać” jest jednym z najbardziej wzruszających psów w polskim kinie.

6. Marley

Książkę „Marley i ja” Johna Grogana o nim i jego psie zekranizował w 2008 r. David Frankel.

7. Reksio

Choć animowany, ukształtował kilka pokoleń Polaków.

Więcej możesz przeczytać w 45/2014 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.