Polskie Marki – Lista 200 Największych Polskich Firm

Polskie Marki – Lista 200 Największych Polskich Firm

Na liście najcenniejszych polskich marek cały czas brakuje przedstawiciela branży technologicznej. Na świecie takie firmy są w czołówce.

Ile są warte polskie marki? Dużo. Rynkową wartość 200 największych polskich firm można szacować na prawie 490 mld zł. W ciągu ostatniego roku urosła ona o ponad 14 proc. Dla porównania kapitalizacja ponad 420 firm notowanych na warszawskiej giełdzie to ok. 650 mld zł, a całe nasze PKB to nieco ponad 1700 mld zł. W czołówce największych firm dominują przedsiębiorstwa, w których decydujący głos ma Skarb Państwa. Wyceniamy je na 323 mld zł, co stanowi ponad dwie trzecie wartości wszystkich firm z listy. Najcenniejsze państwowe srebra to spółki finansowe: PKO BP i PZU warte w sumie 87 mld zł.

O ile w pierwszej dziesiątce firm pod względem przychodów nie ma ani jednej prywatnej, to pod względem wartości mamy dwóch przedstawicieli sektora prywatnego: LPP i Cyfrowy Polsat. Obie warte są w sumie ponad 30 mld zł i obie zostały zbudowane od podstaw przez polskich przedsiębiorców. Pierwsza przez Marka Piechockiego i Jerzego Lubiańca, druga przez Zygmunta Solorza-Żaka. Struktura branżowa firm z listy pokazuje niestety, jak bardzo się różnimy od reszty świata. W najnowszym rankingu najbardziej wartościowych marek na naszym globie, przygotowanym przez Millward Brown, w pierwszej 20 znajduje się aż siedem firm z branży technologicznej, z czego cztery zajmują pierwsze pozycje na liście. U nas nie ma żadnej.

Czołówka najbardziej wartościowych firm właściwie nie zmienia się od lat. Te największe notowane są na giełdzie, więc właściwie codziennie możemy zobaczyć, ile są warte. Ale pewnie niewiele osób wie, ile warte są marki, czyli po prostu logo firmy. A są to kwoty niebagatelne. Najbardziej wartościową polską firmą od lat jest PKO BP, wyceniany na 46,5 mld zł. Samo logo banku, biorąc pod uwagę średnie wyceny marek dla instytucji finansowych, może być warte od ok. 3 do 5 mld zł. Drugie miejsce zajmuje potentat ubezpieczeniowy PZU, którego rynkowa wartość to 40,6 mld zł, a wartość znaku towarowego może sięgać nawet 4,4 mld zł. Trzecie miejsce przypada PKN Orlen. Kolejne zajmują już spółki prywatne: Cyfrowy Polsat i LPP. Za pierwszą kryją się marki Plusa, Polsatu i Cyfrowego Polsatu, których wartość można szacować łącznie na ok. 4,1 mld zł. Z kolei LPP to marki Reserved, Cropp i House – w sumie warte nawet 2,2 mld zł.


Polskie Marki

Lp Spółka Branża Marki Szacunkowa wartość marki




mld zl
1 PKO BP Banki PKO BP 3,2 – 5,1
2 PZU Ubezpieczenia PZU 2,8 – 4,4
3 PKN Orlen Przemysł paliwowy Orlen, Bliska 3,7 – 4,3
4 Cyfrowy Polsat Media Cyfrowy Polsat, Plus, Polsat 3,3 – 4,1
5 LPP Handel dataliczny (odzież) Reserved, Cropp, House 1,3 – 2,2
6 Grupa Mlekovita Przemysł spożywczy Mlekovita 1,1 – 1,4
7 CCC Handel dataliczny (odzież) CCC 0,7 – 1,2
8 Grupa Maspex Przemysł spożywczy Tymbark, Kubyś, Lubella 0,9 – 1,1
9 Grupa Lotos Przemysł paliwowy Lotos 0,7 – 0,9
10 Getin Noble Bank Banki Noble Bank 0,3 – 0,5
11 Telewizja Polska Media Telewizja Polska (kanały telewizyjne) 0,4 – 0,5
12 PSH Lewiatan Handel detaliczny Sklepy Lewiatan 0,4 – 0,5
Ranking został opublikowany w 23/2015 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.