Bankowość dla firm na miarę XXI wieku - innowacyjne oblicze bankowości dla firm
Artykuł sponsorowany

Bankowość dla firm na miarę XXI wieku -  innowacyjne oblicze bankowości dla firm

Dodano:   /  Zmieniono: 
Nowoczesny bank nie jest wyłącznie miejscem, w którym przedsiębiorca może dokonać typowych czynności, np. wpłaty, wypłaty środków czy założenia lokaty. Coraz częściej przedsiębiorcy oczekują od swojego banku większej elastyczności i wsparcia prowadzonej przez nich działalności.
Całodobowy dostęp do banku online oraz w pełni funkcjonalne bankowe aplikacje mobilne stały się standardem współczesnej bankowości. Zdaniem ekspertów banki będą nadal tworzyć systemy umożliwiające zastosowanie nowoczesnych technologii i aplikacji, ponieważ stały rozwój oraz wzrost konkurencyjności są nierozerwalnie związane z innowacjami (źródło: Znaczenie innowacji dla konkurencyjności banku).

Opracowana przez Zarząd Rezerwy Federalnej (W. S. Frame, L. J. White) definicja innowacji w sektorze bankowym zakłada, że innowacja zmniejsza koszty, ogranicza ryzyko lub dostarcza ulepszony produkt, usługę czy instrument, który lepiej zaspokaja potrzeby uczestników rynku finansowego.

Powody do optymizmu powinni mieć zwłaszcza przedsiębiorcy. Banki intensywnie pracują nad innowacyjnymi rozwiązaniami, które skuszą firmy możliwościami jeszcze sprawniejszego zarządzania finansami. Pojawiające się nowinki pozwalają zatem przypuszczać, że przyszłość będzie należeć do bardziej funkcjonalnych i skutecznych instrumentów infrastruktury finansowej, np. platform wymiany informacji dla firm.

Kredyt zaufania dla innowacji

Według badania zrealizowanego przez TNS Polska dla Związku Banków Polskich (ZPB) na przełomie marca i kwietnia ubiegłego roku, 95% ankietowanych przedsiębiorców z sektora MSP potwierdziło, że ma zaufanie do banków. Wyniki nie mogą dziwić, jeżeli weźmie się pod uwagę produkty oferowane przez sektor bankowy, które pozwalają poprawić płynność finansową przedsiębiorstwa i zmniejszają ryzyko związane z prowadzoną działalnością.

Dzięki nim możliwe jest nie tylko finansowanie bieżącej działalności gospodarczej lub zapotrzebowania na kapitał obrotowy (kredyt obrotowy), ale też uzyskanie nakładów potrzebnych na odtworzenie lub zwiększanie rzeczowych aktywów trwałych i długoterminowych aktywów finansowych (kredyt inwestycyjny).

Tradycyjne rozwiązania, jak kredyt, faktoring czy leasing nie są jedynymi, na które zwracają uwagę przedsiębiorcy. Jak czytamy w raporcie ze Światowego Badania Klientów Banków Detalicznych 2014 przeprowadzonym przez międzynarodowy koncern doradczy EY (dawny Ernst & Young), to nowoczesne technologie mobilne mogą przynieść większe korzyści w przypadku docierania do klientów i interakcji z nimi w sposób gwarantujący rentowność. Jednocześnie EY wskazuje, że klienci na rynkach wschodzących (do takich należy zaliczyć rynek polski) na ogół bardziej cenią innowacje niż klienci na rynkach rozwiniętych (źródło: Światowie Badanie Klientów Banków Detalicznych).

Jak wynika z publikowanych w ostatnim czasie raportów Forrester Research (m.in. Mobile Banking Innovation In Europe), polska bankowość należy w tej chwili do jednej z najbardziej innowacyjnych i najszybciej rozwijających się na świecie. Biorąc pod uwagę duże zapotrzebowanie rynku, nie dziwi zatem, że nowoczesne technologie w bankowości rozwijają się tak dynamicznie.

Innowacyjne placówki bankowe

Udostępnienie przestrzeni banku dla potrzeb przedsiębiorcy ma szczególne znaczenie dla sektora małych przedsiębiorstw, osób samodzielnie prowadzących swój biznes czy freelancerów, którzy niejednokrotnie nie posiadają własnego back office’u. Dużym udogodnieniem jest dla nich możliwość spotkania z kontrahentem, zorganizowanie szkolenia dla współpracowników czy przygotowanie się do spotkania w placówce banku. Przykładem jest projekt, którego pomysłodawcą jest Idea Bank SA.

Idea Hub to w założeniu miejsce w całości oddane do dyspozycji przedsiębiorcy, ale z przestrzeni może także skorzystać klient indywidualny. W Idea Hub klient może spokojnie popracować, spotkać się z kontrahentem czy przeprowadzić szkolenie. W Idea Hub nie brakuje również stanowiska kasowego i komfortowych miejsc do spotkań z doradcą. Nie są to sztampowe pomieszczenia, jakie spotyka się w tradycyjnym banku. Idea Hub wyposażone są w wygodne sofy, ergonomiczne biurka, tablety, ekrany multimedialne, sprzęt biurowy oraz internet bezprzewodowy (dostępny jedynie dla klientów Idea Bank SA posiadających dostęp do systemu Bankowości Internetowej).

W innowacyjnej placówce klienci mogą także obejrzeć telewizję, posłuchać informacji przy pomocy dostępnych słuchawek, przeczytać świeżą prasę biznesową, zajrzeć do publikacji ekonomicznych oraz napić się kawy. Z myślą o klientach, w tym przedsiębiorcach prowadzących swój biznes zaprojektowano też salę konferencyjne o bardzo wysokim standardzie, która pomieści do 8 osób, a może z niej skorzystać każdy klient banku, który dokona wcześniej rezerwacji. Salka wyposażona jest w telewizor i zestaw łączy, z pomocą których można wyświetlić prezentację czy materiały ze smartfona lub tabletu.

Idea Hub to w skali polskiej bankowości projekt świeży, ale warto pamiętać, że tego typu koncepcje placówek bankowych z powodzeniem wykorzystywane są w innych krajach już od kilkunastu lat (np. Lloyds, Barclays).

Innym przykładem nowatorskich rozwiązań stosowanych przez banki z myślą o przedsiębiorcach są systemy transakcyjne zintegrowane z systemami umożliwiającymi kompleksowe zarządzanie przedsiębiorstwem. System uczy się powtarzanych przez użytkownika czynności (np. płatności na rzecz kontrahenta, Urzędu Skarbowego czy ZUS-u), o których przypomina w kolejnych miesiącach.

Prawdziwą innowacją jest udostępniony przez Idea Bank SA w systemie chmurowym Idea Cloud. Jest to pierwsze tego typu rozwiązanie dostępne dla klientów indywidualnych oraz przede wszystkim dla przedsiębiorców prowadzących indywidualną działalność gospodarczą, które oferuje oprócz pełnej Bankowości Internetowej, centrum fakturowania i rozliczeń, centrum zarządzania płatnościami centrum zarządzania płynnością firmy, wirtualny sejf, centrum zarządzania klientami i kontrahentami, centrum korespondencji. Idea Cloud bada m.in. zwyczaje użytkownika i na tej podstawie prognozuje, kiedy dana faktura może zostać opłacona i jakie skutki przyniesie to dla bilansu firmy. Oprogramowanie może przewidzieć, jak będzie wyglądać sytuacja finansowa przedsiębiorcy i powiadomić go przed możliwą utratą płynności finansowej, proponując odpowiednie kroki zaradcze, np. usługi kredytowe lub faktoring.

To nie wszystko, system posiada również wbudowane narzędzia np. do wystawiania faktur czy też do budowania bazy kontrahentów. Zapewnia również bezpieczną przestrzeń serwerową do przechowywania firmowej dokumentacji.

Innym przykładem wpływu innowacji na wygodę użytkownika są coraz szerzej stosowane rozwiązania biometryczne umożliwiające dokonywanie identyfikacji na podstawie cech fizycznych lub behawioralnych. W przypadku biometrii głosowej istnieje możliwość logowania się do serwisu za pomocą komend głosowych. Przedsiębiorca, który pilnie potrzebuje dostępu do konta, może je bez problemu uzyskać bez wprowadzania skomplikowanych haseł czy kombinacji ciągów liczbowych. Hasłem jest głos posiadacza rachunku, a to daje pewność oraz wygodę, ponieważ z prostych komend można korzystać niemal wszędzie – podczas jazdy autem czy wykonywania różnych czynności w biurze. Istotną zaletą jest również bezpieczeństwo. System precyzyjnie analizuje wypowiedziane komendy i sprawdza, czy w przeszłości nie pojawiło się już identyczne nagranie z logowania.

Banki przyjazne małym firmom

Sektor MSP to grupa firm, które szczególnie uważnie przyglądają się kosztom prowadzenia biznesu. Potrafią one wybierać pomiędzy produktami, które przyczynią się do wzrostu ich konkurencyjności, a takimi, które pociągną za sobą jedynie koszty. Przedsiębiorcy z tej grupy są jednak wymagający, bowiem oczekują nie tylko pakietu standardowych usług, ale i nowoczesnych rozwiązań w przystępnej cenie.

Na szczęście coraz więcej banków udostępnia w swojej ofercie usługi z myślą o małych i średnich przedsiębiorcach. Sporą część z nich stanowią narzędzia oparte na innowacyjnych rozwiązaniach. Mądrze wykorzystane, mogą ułatwić prowadzenie działalności, a nawet całkowicie ją zrewolucjonizować.