Bank w erze internetu, czyli nowoczesne rozwiązania na wyciągnięcie ręki
Artykuł sponsorowany

Bank w erze internetu, czyli nowoczesne rozwiązania na wyciągnięcie ręki

Dodano:   /  Zmieniono: 
Z roku na rok cyfrowa rewolucja pokonuje kolejne bariery również w bankach. Coraz więcej klientów korzysta z bankowości internetowej — jeszcze niedawno wdrażano nowe rozwiązania w płatnościach bezgotówkowych, a już pojawiają się kolejne innowacyjne pomysły, które mają ułatwić klientom korzystanie z usług bankowych.
Jak podaje GUS, w Polsce trzy czwarte gospodarstw domowych posiada dostęp do Internetu. Korzysta z niego również ponad 90% polskich przedsiębiorstw, a największy wzrost dostępu do sieci szerokopasmowych nastąpił wśród małych firm. W 2014 roku ponad połowa przedsiębiorstw wyposażała swoich pracowników w mobilny dostęp do Internetu (źródło: Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2010-2014). Nic dziwnego, że również banki coraz więcej inwestują w produkty dostępne za pośrednictwem sieci, a bankowość elektroniczna należy do najszybciej rozwijających się usług.

Innowacje w bankowości

Zarówno oferta banków, jak i rozwiązania technologiczne związane z zarządzaniem środkami finansowymi podlegają nieustannej ewolucji. W kanale internetowym dostępnych jest już większość tradycyjnych produktów, a ciągle pojawiają się nowe. Coraz częściej banki stawiają na innowacje, bo tego oczekują klienci, zarówno indywidualni, jak i korporacyjni. Okazuje się, że w 2015 roku już 84% banków zadeklarowało, że więcej zainwestuje w nowoczesne rozwiązania, a jeszcze 6 lat temu było to tylko 13%. Już od kilku lat polski sektor bankowy należy do czołówki, jeśli chodzi o wdrażanie innowacji (źródło: EKF 2015: O innowacyjności w bankowości w debacie MasterCard).

Nie można zapominać, że nowe rozwiązania w systemach zarządzania finansami stanowią bardzo ważny element osiągania przewagi konkurencyjnej w sektorze bankowym. To nie tylko generowanie bezpośredniej wartości w postaci wyższej jakości usług, ale również istotny potencjał wizerunkowy i możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji. Innowacje bankowe wdrażane są na różnych poziomach funkcjonowania instytucji finansowej, np. na poziomie modelu biznesowego, operacyjnego itd. Badania pokazują, że nie jest to chwilowa moda, ale proinnowacyjne przeorientowanie (źródło: Adam Nosowski, Kreowanie wartości dla klienta w innowacyjnych bankach, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska 2013”, nr 3, s. 455‒456).

Usługi w chmurze

Coraz częściej banki tworzą systemy, które nie tylko pozwalają na zastosowanie nowoczesnych technologii oraz aplikacji, ale również optymalizują procesy dostarczania produktów i usług, a także rozwijają infrastrukturę finansową. Oczywiście, innowacje to wyzwanie dla każdej instytucji finansowej. Jedne radzą sobie z tym gorzej, inne – lepiej. Przykładem dobrze wdrożonej innowacji jest system transakcyjny bankowości internetowej Idea Cloud, należący do Idea Bank S.A. O ile banki tradycyjnie koncentrują się na przechowywaniu depozytów, proponują kredyt lub pożyczkę, umożliwiają przeprowadzanie operacji bankowych, o tyle Idea Bank dzięki platformie Idea Cloud idzie jeszcze dalej i staje się uczestnikiem procesów biznesowych przedsiębiorstw. Idea Cloud to bankowość w chmurze, kompleksowa platforma do zarządzania firmą z dowolnego miejsca na świecie. Zważywszy na to, że według danych firmy badawczej Ipsos MORI już ponad 53% polskich małych i średnich firm korzysta regularnie z usług w chmurze (cloud computing) i chętnie wykorzystuje nowe technologie (źródło: 52% polskich MŚP jest już w chmurze), rozwiązanie proponowane przez Idea Bank S.A. ma niemały potencjał.

Idea Cloud umożliwia stały dostęp nie tylko do finansów i usług bankowych, jak kredyt z decyzją online z bardzo szybką decyzją kredytową i pieniędzmi na koncie nawet w jeden dzień po pozytywnej weryfikacji umowy kredytowej, ale także udostępnia osobom prowadzącym indywidualną działalność gospodarczą narzędzia do księgowego zarządzania firmą (np. fakturowanie, płatności) i Przedsiębiorcy mogą również za darmo korzystać ze wsparcia w zarządzaniu płynnością kapitałową i otrzymują za darmo do dyspozycji wirtualny sejf, gdzie można przechowywać bezpiecznie poufne dokumenty,

Inne udogodnienia dla przedsiębiorców

Jeśli dodać do tego jeszcze inne obszary innowacji, jakie Idea Bank S.A. rozwija, okazuje się, że ta instytucja finansowa plasuje się w czołówce nowoczesnych rozwiązań bankowych. Mowa tu o takich pomysłach, jak Idea Hub (innowacyjna placówka, w której klient może załatwić nie tylko czynności bankowe, ale także pracować, spotykać się z kontrahentami lub korzystać z sali konferencyjnej) albo mobilny wpłatomat (przyjeżdża do klienta i odbiera gotówkę, przewożąc ją bezpiecznie do banku). Wszystkie te rozwiązania to skuteczne wsparcie dla klientów a w szczególności dla przedsiębiorców, zarówno tych najmniejszych, jak i trochę większych.

Obecnie innowacje to kluczowy czynnik konkurencyjny na rynku bankowym, ale również doskonały sposób, żeby zaproponować klientom nowoczesne rozwiązania sprawiające, że bank staje się partnerem w biznesie i wsparciem w biznesowych decyzjach. Duża w tym zasługa nowych technologii oraz Internetu, który umożliwia świadczenie usług w zupełnie nowy sposób.