Newsletter | Prenumerata | E-wydania | Mobile | RSS
Dołącz do nas:
    
Tutaj jesteś: Strona główna | Tygodnik  Archiwum  Rurociąg przyjaźni
AWR Wprost

Rurociąg przyjaźni

Dlaczego benzyna drożeje
Paliwo kupowane w polskich stacjach benzynowych mogłoby być o 20 proc. tańsze - przynajmniej do czasu przystąpienia do Unii Europejskiej, kiedy zaczną u nas obowiązywać wspólnorynkowe ceny - gdyby obniżono koszty transportu. Obecnie płacimy więcej wskutek monopolistycznej pozycji na rynku Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN), ważnej firmy logistycznej. Na razie nie uczestniczy ona w tworzeniu tzw. narodowego koncernu naftowego, organizowanego wokół Petrochemii Płock. Powstanie takiego koncernu zakłada program restrukturyzacji i prywatyzacji sektora naftowego, przyjęty w maju tego roku. Podczas rządów poprzedniej koalicji PSL-owskie lobby kierujące Naftą Polską uniemożliwiało komercjalizację i prywatyzację spółek logistycznych, czyli przede wszystkim Naftobaz oraz PERN. Co zaskakujące, PERN wciąż pozostaje w orbicie wpływów ludowców.
Skocz do tekstu
REKLAMA

Na świecie paliwo przetworzone w rafineriach tłoczy się rurociągami, gdyż jest to najtańszy sposób transportu. Tymczasem w Polsce w ciągu ostatnich trzech lat rurociągi wykorzystywane są zaledwie w 30 proc. Paliwo płynie u nas pięcioma instalacjami tego rodzaju o łącznej długości 700 km. Zarządza nimi Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych. Na końcach poszczególnych odcinków znajdują się magazyny należące do Naftobaz. Te ostatnie wyodrębniono z CPN i przekazano Nafcie Polskiej, odpowiedzialnej za prywatyzację sektora paliwowego. Za transport benzyny i olejów koleją odpowiada z kolei Dyrekcja Eksploatacji Cystern, również wcześniej należąca do CPN. To blokowanie podziału CPN przez władze tej spółki hamowało przez lata przekształcenia w sektorze paliwowym.

Dotychczas każda z firm logistycznych miała monopolistyczną pozycję na rynku i narzucała wysokie marże za swe usługi. Celowało w tym PERN, dlatego płocka Petrochemia, największy producent paliw w Polsce, nadal korzysta głównie z usług Dyrekcji Eksploatacji Cystern, Polskich Kolei Państwowych i własnego taboru. We wrześniu Petrochemia Płock wysłała 544 tys. ton produktów. Był to najlepszy miesięczny wynik w 35-letniej historii tego przedsiębiorstwa. Tej świetnej koniunktury nie wykorzystał jednak Henryk Janczewski, dyrektor PERN. Pytany przez członków rady pracowniczej o możliwości skłonienia Petrochemii do korzystania z usług PERN odparł: "Transport samochodowy jest dla nich pewnie bardziej opłacalny".
PERN czerpie zyski przede wszystkim z tłoczenia ropy z Zawołża do Niemiec jedną z największych na świecie magistral przemysłowych, dokłada natomiast do deficytowych rurociągów, którymi przesyłane są produkty finalne (paliwa). Związkowcy z "Solidarności" zarzucają kierownictwu firmy, że nie dba o jej przyszłość, nie troszczy się o to, by przynosiła zyski, a wystarcza mu sam fakt istnienia i utrzymywania rurociągów w gotowości do pracy. Można je przecież nieustannie remontować, modernizować i dobudowywać nowe odcinki po horrendalnych cenach - 2 mln zł za kilometrowy odcinek, co w ciągu roku kosztuje nawet 40-50 mln USD.
Dotychczas nikomu nie przeszkadzało, że wskaźniki ekonomiczne firmy od kilku lat stale się pogarszały, że spadała rentowność. Biegli księgowi analizujący bilans przedsiębiorstwa nakazali ścisłą kontrolę działalności inwestycyjnej i remontowej oraz jego efektów ekonomicznych. Okazuje się bowiem, że nagminnie przekraczano terminy rozliczania zadań modernizacyjnych, a często rozpoczynano niepotrzebne inwestycje. Jednym z najbardziej chybionych przedsięwzięć okazał się rurociąg Bydgoszcz-Poznań, wybudowany na początku lat 90., a wykorzystywany w mniej niż 20 proc.


Podziel się













z dnia: 2014-04-23

Polecamy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Akcja
Ankieta Wprost
Dodatek
Petelicki. Ostatni strzał
Polecamy
Prenumerata już od 59 zł !
Polecamy

Dodatkowe opcje wyszukiwania:
Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. zamknij
Więcej informacji w naszej Polityce prywatności