Jak założyć firmę w Niemczech

Jak założyć firmę w Niemczech

Wszystkie niezbędne informacje do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Niemiec zawiera nowy portal www.infoniemcy.pl.
Portal powstał z inicjatywy Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Wspierania Gospodarki. Jak poinformował prezes towarzystwa Jacek Robak, portal został próbnie uruchomiony już w listopadzie 2003 roku. Obecnie posiada 1550 stron oraz wiele linków do innych portali i stron internetowych. Odwiedza go ok. 11 tys. osób miesięcznie.

Portal zawiera szereg informacji o niemieckiej gospodarcze oraz aktualne przepisy prawne i finansowe. Ponadto na stronach portalu można znaleźć wiele informacji praktycznych takich jak analizy branżowe, statystyki, zmiana przepisów prawa, kalendarz polsko-niemieckich przedsięwzięć oraz oferty gospodarcze firm - zaznaczył Robak.

Wyjaśnił też, że na tym portalu można znaleźć ponadto wskazówki jak założyć firmę w Niemczech (zainteresowany prowadzony jest krok po kroku), gdzie załatwić formalności i do kogo zwrócić się o pomoc. Dodatkowo na stronach internetowych portalu można znaleźć wszystkie niezbędne adresy i telefony instytucji, kancelarii prawnych czy doradców podatkowych.

Polsko-Niemieckie Towarzystwo Wspierania Gospodarki utworzone zostało w 1994 roku z inicjatywy rządów obu krajów i funkcjonuje jako spółka akcyjna, w której udziałowcami jest polski Skarb Państwa i kilka krajów związkowych Niemiec. Siedziba mieści się w Gorzowie Wielkopolskim - wyjaśnił przedstawiciel tej organizacji, Mathias Rehm.

Towarzystwo zajmuje się przede wszystkim wspieraniem i inspirowaniem polsko-niemieckich przedsięwzięć gospodarczych, pośredniczy w znajdowaniu wiarygodnych partnerów kooperacyjnych i handlowych, pomaga w założeniu firmy, doradza we kwestiach produkcji i zbytu.

Niemcy dla Polski są najważniejszym partnerem handlowym, do którego trafia 32 proc. naszego eksportu o wartości 16 mld euro. Cały niemiecki import wynosi ok. 700 mld euro. Oznacza to, że dla Polski, Niemcy to nieograniczony rynek zbytu - wyjaśnił kierownik wydziału ekonomiczno-handlowego Ambasady RP w Berlinie prof. Józef Olszyński.

Profesor zauważył, że Polska w niemieckim handlu zagranicznym zajmuje 12 miejsce, a wymiana z Polską stanowi tylko 2,5 proc. ogólnego handlu.

Olszyńki podkreślił, że od 1990 roku do chwili obecnej, utrzymuje się stały trend wzrostowy polskiego eksportu do Niemiec.

"Polska osiągnęła w handlu od strony struktury towarowej stan, który jest typowy dla handlu między sobą państw rozwiniętych" - powiedział dyplomata.

Zaznaczył, że polskie firmy eksportują do Niemiec głównie maszyny i urządzenia, samochody i części, meble, wyroby z żeliwa i stali, odzież. Podobne asortymenty importują z Niemiec, czyli maszyny i urządzania, samochody, tworzywa sztuczne, papier, wyroby ze stali itp. Jednak są to odmienne produkty.

em, pap