Bakterie jelitowe mogą zmienić działanie leku

Dodano:
Jelita wizualizacja
Jelita wizualizacja Źródło: Fotolia
Coraz częściej mówi się, że jelita są centrum dowodzenia organizmem. W ostatnich latach powstało mnóstwo badań na temat mikrobioty. Jedno z ostatnich wykazało, że bakterie jelitowe mogą zmieniać działanie leku i to niekoniecznie musi nam wyjść na zdrowie.

Zdrowy ludzki mikrobiom jelita składa się z ponad 1000 gatunków bakterii, które pomagają rozkładać pokarm i utrzymują układ trawienny w porządku funkcjonowania. Dziś wiemy już doskonale, że bakterie jelitowe mają ogromny wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne (czy wiesz, że większość serotoniny produkowana jest właśnie w brzuchu?). Ponieważ mikrobiota ma tak ogromne znaczenie, nie dziwi, że naukowcy próbują sprawdzić, czy bakterie jelitowe mogą zmienić działanie niektórych leków.

Bakterie jelitowe a działanie leków

Jeśli chodzi o mikroflorę jelitową i leki, powszechnie wiadomo, że przyjmowanie antybiotyków niszczy dobre bakterie jelitowe. Dlatego też lekarze zalecają przyjmowanie probiotyków i prebiotyków w trakcie kuracji antybiotykowej. Najnowsze badania dowodzą jednak, że zdrowa i zrównoważona mikroflora jelitowa może zaburzać działanie leków, przyjmowanych z powodu pewnych chorób przewlekłych.

Badacze z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco odkryli, że czasami bakterie jelitowe mogą zakłócać sposób działania niektórych leków. Podejrzewali, że mogą nie tylko osłabiać działanie medykamentów, ale nawet sprawić, że będą one toksyczne. Aby zgłębić ten mechanizm, naukowcy pracowali z lewodopą (L-dopa), lekiem, który lekarze zwykle przepisują w leczeniu choroby Parkinsona.

Dobre bakterie a leczenie choroby Parkinsona

Choroba Parkinsona zakłóca produkcję dopaminy, więc naukowcy badają L-dopę w nadziei, że przeciwdziała ona objawom tego warunku. Tylko około 1–5% tego leku faktycznie dociera do mózgu, przy czym wyniki te różnią się w populacji pacjentów. Lekarze przepisują również inny lek, zwany karbidopą, w połączeniu z L-dopą, w nadziei, że przeciwdziała to rozkładowi organizmu, a tym samym pozwala na lepsze działanie leku.

Taka terapia jest skuteczna w przypadku wielu pacjentów. Naukowcy postanowili więc sprawdzić, czy gorsze wyniki terapeutyczne u innych chorych mogą być związane z mikroflorą jelitową.

Naukowcom udało się określić międzygatunkowy szlak metabolizmu bakterii L-dopa w jelicie i wykazać jego znaczenie w mikrobiotach ludzkich jelit. Różnice w tych aktywnościach drobnoustrojowych mogą prawdopodobnie przyczyniać się do niejednorodnych odpowiedzi na L-dopę obserwowanych u pacjentów, w tym zmniejszonej skuteczności i szkodliwych skutków ubocznych. Ich odkrycia ułatwią wysiłki zmierzające do wyjaśnienia wkładu mikroflory jelitowej w wyniki leczenia choroby Parkinsona.

Badania zostały opublikowane w czasopiśmie „Science”.

Naukowcy: Przeszczep bakterii jelitowych może poprawić stan zdrowia