UOKiK zarzuca właścielowi Biedronki nieuczciwe praktyki. Możliwa kara to 1,5 mld zł

UOKiK zarzuca właścielowi Biedronki nieuczciwe praktyki. Możliwa kara to 1,5 mld zł

Biedronka
BiedronkaŹródło:Newspix.pl / Stanislaw Bielski
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie w sprawie nieuczciwych praktyk Jeronimo Martins Polska – właściciela sieci Biedronka. Jak informuje urząd, firmie grozi kara w wysokości 3 proc. obrotu, czyli około 1,5 mld zł.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzuca firmie Jeronimo Martins Polska, właścicielowi sieci Biedronka, wykorzystanie nieuczciwych praktyk wobec dostawców owoców i warzyw.

„Z zebranych wówczas informacji wynika, że Jeronimo Martins Polska w relacjach z dostawcami, w szczególności owoców i warzyw, uzyskuje dwa typy rabatów. Pierwszy z nich jest procentowo określony w umowie i jest stosowany po przekroczeniu ustalonej wcześniej wartości obrotu (sprzedaży do Biedronki)” – czytamy w komunikacie UOKiK.

Nawet 1,5 mld zł kary

– Naszym zdaniem praktyka właściciela sklepów Biedronka może stanowić naruszenie dobrych obyczajów i wykorzystywanie słabszej strony umowy. Jeronimo Martins Polska ma silniejszą pozycję negocjacyjną i podejrzewamy, że wykorzystuje ją w nieuczciwy sposób. W efekcie tych działań dostawca produktów spożywczych, głównie owoców i warzyw, nie ma pewności, czy będzie musiał udzielić dodatkowego rabatu, ani jak duży on będzie. Tym samym zawierając umowę, nie wie, ile będzie mógł zarobić. To nasze kolejne działanie, którego celem jest poprawa sytuacji rolników. Trzeba pamiętać, że wymuszanie rabatów przez sieć handlową może powodować przerzucanie presji cenowej na producentów rolnych – mówi prezes UOKiK Marek Niechciał.

Kara, którą urząd może nałożyć na firmę za wykorzystanie nieuczciwych praktyk, wynosi równowartość 3 proc. rocznych obrotów przedsiębiorstwa. W przypadku Jeronimo Martins Polska kwota ta wynosi około 1,5 mld złotych. JMP informuje, że „w pełni współpracuje z UOKiK, by jak najszybciej wyjaśnić wątpliwości Urzędu. Szczegółów toczącego się postępowania nie komentuje. Jednocześnie zapewnia, że rozwijając relacje z partnerami handlowymi, JMP zawsze ściśle przestrzega przepisów polskiego prawa” – informuje portal wiadomoscihandlowe.pl

Czytaj też:
Niemieckie jabłka reklamowano jako polskie. Producenci weszli do Biedronki i podmienili owoce

Opracował:
Źródło: UOKiK / wiadomoscihandlowe.pl