Zamożni Polacy znowu zaczęli kupować drogie samochody

Zamożni Polacy znowu zaczęli kupować drogie samochody

Mercedes-Benz Klasa E Coupé
Mercedes-Benz Klasa E Coupé Źródło: Daimler
Podczas pandemii, na jej początku, zamożni Polacy i firmy chwycili się za portfele, przestali wydawać pieniądze w salonach. Teraz ten trend powoli się odwraca.

Samochody premium – z wyższej półki – znów się sprzedają coraz lepiej.

Jak donosi IBRM Samar, w piątym miesiącu roku Polacy kupili i zarejestrowali 4 042 nowe samochody klasy premium, o 19,37 proc. więcej w zestawieniu z kwietniem 2020 roku. Rynek tych samochodów po kwietniowym załamaniu zaczął więc powoli odbijać, choć ożywienie jest mniejsze w zestawieniu z notowaniami wszystkich samochodów osobowych, które urosły w stosunku do kwietnia o 38,77 proc.

W porównaniu z majem ubiegłego roku, liczba rejestracji aut klasy premium była niższa o 34,09 proc, podczas gdy cały rynek aut osobowych pokazał spadek w wysokości 55,09 proc. W okresie od stycznia do maja 2020 r. Polacy kupili i zarejestrowali 26 367 samochody z wyższej półki, o 17,55 proc. mniej rok do roku. Dla porównania, liczba rejestracji wszystkich osobówek na koniec maja była mniejsza od ubiegłorocznej o 38,26 proc.

Na koniec maja 2020 r. liderem polskiego rynku pozostawał Mercedes. Koncern ze Stuttgartu miał na swoim koncie 6 546 zarejestrowanych samochodów, co jest wynikiem o 14,95 proc. niższym w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Rezultat ten nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględnia natomiast Klasę V. W gamie producenta nadal prowadziła Klasa A, przed Mercedesem CLA oraz GLC.

Wiceliderem zestawienia zostało BMW. W wydziałach komunikacji zarejestrowano 6 305 aut tej marki, o 21,33 proc. mniej w zestawieniu z takim samym okresem roku ubiegłego. Najczęściej rejestrowane w okresie styczeń-maj 2020 roku modele w gamie bawarskiego koncernu to: „trójka”, X5 oraz X3.

Brąz przypadł w udziale marce Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował od stycznia do maja tego roku 5 113 samochodów. To rezultat o 8,57 proc. mniejszy niż w takim samym okresie 2019 roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, na koniec maja tego roku najlepiej szło Q5, drugie było Q3, a trzecie miejsce zajął model Audi A4.

W czołowej czwórce, do której należy blisko 85 proc. rynku premium, znalazło się również Volvo. Dotychczas w 2020 r. Polacy kupili i zarejestrowali 4 422 auta tej marki, o 15,71 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był model XC60, a wiceliderem – XC40. Ostatnie miejsce podium zdobył model XC90.

W relacji maj/kwiecień największy wzrost liczby rejestracji w pierwszej dziesiątce zestawienia wywalczyła sobie marka DS (choć oznaczało to zaledwie 14 samochodów zapisanych w bazach wydziałów komunikacji). Najbardziej dotkliwą stratę w porównaniu z kwietniem poniosło natomiast Volvo (minus 21,36 proc.). Na koniec piątego miesiąca roku żadna z marek w Top10 nie była na plusie w zestawieniu z takim samym okresem ubiegłego roku. Największy procentowy spadek rejestracji miał Jaguar (-48,76 proc.). W całym zestawieniu najlepszą dynamiką wzrostu może natomiast pochwalić się Tesla. Polacy kupili i zrejestrowali od początku roku 75 sztuk tego amerykańskiego elektryka, a wzrost rok do roku wyniósł 158,62 proc.

Czytaj też:
Chcesz oszczędzać na firmowych autach? Postaw na wynajem długoterminowy!
Czytaj też:
Największy SUV Toyoty wjeżdża na polski rynek