Przekop Mierzei Wiślanej droższy, niż zakładano. Nowy budżet to prawie 2 mld zł

Przekop Mierzei Wiślanej droższy, niż zakładano. Nowy budżet to prawie 2 mld zł

Przekop Mierzei Wiślanej
Przekop Mierzei Wiślanej Źródło: Urząd Morski w Gdyni / NDI/BESIX
Rada Ministrów przyjęła nowelizację uchwały w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”, zwiększając wartość programu z obecnych 880 mln zł do 1,98 mld zł, poinformowało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

Celem nowelizacji jest zmiana wartości, zakresu i harmonogramu programu związanego z budową drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką.

„Wzrost kosztów inwestycji spowodowany jest zmianą cen materiałów i robót budowlanych oraz nowymi inwestycjami wynikającymi z rozwiązań projektowych, które nie były dostępne na etapie opracowywania i przyjęcia programu w 2016 r”. – czytamy w komunikacie.

Przekop Mierzei Wiślanej. Zmiany w projekcie

Ponadto, projekty budowlane i koncepcja realizacji inwestycji musiały zostać dostosowane do restrykcyjnej – ze względu na realizację inwestycji w obszarach Natura 2000 – decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia.

Inwestycja ma obejmować dodatkowo m.in.:

  • likwidację mostu pontonowego stanowiącego przeszkodę nawigacyjną na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo i budowę w tym miejscu nowego mostu, który miał być realizowana przez samorząd terytorialny
  • budowę nowego mostu zwodzonego obrotowego na Mierzei Wiślanej zamiast planowanego wcześniej mostu zwodzonego podnoszonego
  • chodzi o poprawę płynności ruchu samochodowego oraz zwiększenie odporności konstrukcji na silny wiatr; nowe rozwiązanie ma umożliwiać także awaryjne otwarcie mostu przy braku zasilania
  • budowę sztucznej wyspy w celu odkładu urobku, który planowany był do odkładania na brzegach Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej. Na wyspie mają zostać utworzone warunki do utrzymywania siedlisk odpowiednich dla ptaków
  • pogłębienie wejścia do Portu Elbląg

Nowelizacja zakłada także zmianę harmonogramu prac. Końcowy termin realizacji inwestycji zostanie wydłużony o 3 miesiące – do końca I kwartału 2023 r. Powodem zmiany terminu jest wydłużenie procedury przetargowej oraz konieczność pogłębienia wejścia do Portu Elbląg.

Dzięki budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską zapewniony zostanie swobodny dostęp do portów Zalewu Wiślanego. Zwiększy się także możliwość działania polskiej Marynarki Wojennej oraz poprawi się bezpieczeństwo związane z użyciem jednostek ratownictwa morskiego (SAR). Budowa toru wodnego – niezależnego od sytuacji międzynarodowej i w pełni kontrolowanego przez Polskę – stworzy warunki dla stabilnego rozwoju regionu Zalewu Wiślanego, podano także.

Czytaj też:
Przekop Mierzei Wiślanej będzie droższy o ponad 1,1 mld zł? Znamy powody

Galeria:
Przekop Mierzei Wiślanej