„Gelenda” na prąd? Zrobili ją, tak jak obiecywali Arnoldowi Schwarzeneggerowi!

„Gelenda” na prąd? Zrobili ją, tak jak obiecywali Arnoldowi Schwarzeneggerowi!

Mercedes-Benz EQG Concept
Mercedes-Benz EQG ConceptŹródło:Daimler
Ikona aut terenowych, czyli Mercedes-Benz Klasy G, została przedstawiona (na razie jako auto koncepcyjne) w wersji wyłącznie na prąd.

Mercedes-Benz prezentuje Concept EQG – zbliżone do produkcji studium całkowicie elektrycznego wariantu swojej terenowej ikony. Wizualnie koncepcyjny model łączy w sobie charakterystyczny wygląd Klasy G z kontrastującymi elementami typowymi dla w 100 proc. elektrycznych Mercedesów. Pod względem terenowym – gdzie „Gelenda” od zawsze była uważana za wzór do naśladowania – EQG będzie nawet przewyższał swojego spalinowego odpowiednika.

Mercedes-Benz EQG. Obietnica złożona „Terminatorowi”

Podczas światowej premiery obecnej generacji Klasy G w Detroit w styczniu 2018 r. hollywoodzki aktor Arnold Schwarzenegger, prywatnie zagorzały fan „Gelendy”, uzyskał od ówczesnego prezesa zarządu Daimler AG Dietera Zetschego zaskakującą obietnicę: nadchodząca elektryfikacja wszystkich serii modelowych Mercedesa oczywiście obejmie również Klasę G.

Mercedes-Benz EQG Concept

Niespełna 3,5 roku później Mercedes-Benz dotrzymał tej obietnicy i zaprezentował Concept EQG – niemal produkcyjne studium całkowicie elektrycznej Klasy G.

Korzenie Klasy G sięgają 1979 r. Od ponad czterech dekad „Gelenda” jest ikoną luksusowego samochodu terenowego Mercedesa-Benza W tym czasie zewnętrzny wygląd ikony off-roadu zmienił się tylko nieznacznie. Nawet w obliczu wymiany generacyjnej w 2018 roku, Mercedes-Benz bardzo ostrożnie podszedł do kwestii modyfikacji wzornictwa. To dlatego, że elementy, które niegdyś były czysto funkcjonalne, stały się wyznacznikami stylu auta. Należą do nich charakterystyczna klamka drzwi, solidna zewnętrzna listwa ochronna, odsłonięte koło zapasowe na tylnych drzwiach czy przyciągające wzrok przednie kierunkowskazy.

Klasyczne wzornictwo Klasy G z akcentami typowymi dla Mercedesów-EQ

Mercedes-Benz EQG Concept

Concept EQG już na pierwszy rzut oka daje się poznać jako Klasa G. Zbliżone do produkcji studium ma znajomą, kanciastą sylwetkę z jej elementami. Podświetlane paski dodatkowo wyróżniają zewnętrzne listwy ochronne, a krawędź rozdzielająca dwa odcienie nadwozia – błyszczącą czerń na górze i połyskujący lakier aluminium beam na dole – z przodu przebiega bezpośrednio pod pokrywą silnika, podkreślając charakterystyczne rysy „Gelendy”.

Z przodu Concept EQG wygląda znajomo nie tylko ze względu na swoje okrągłe reflektory. Zamiast osłony chłodnicy, jak w modelach z napędem konwencjonalnym, całkowicie elektryczny wariant ma czarny panel z podświetlaną gwiazdą o trójwymiarowym wzornictwie.

Mercedes-Benz EQG Concept

Concept EQG jeździ na kołach z 22-calowymi polerowanymi obręczami z lekkich stopów. Zamiast zwyczajnej osłony koła zapasowego na tylnych drzwiach znalazła się zamykana skrzynka z podświetlanymi na biało akcentami, która swoim wyglądem przypomina ścienną ładowarkę – wallbox. Może ona służyć na przykład do przechowywania przewodu do ładowania.

Kolejną atrakcją, jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny, jest płaski bagażnik dachowy z błyszczącym, czarnym wykończeniem. Centralnym elementem jego minimalistycznego designu jest widziana z góry litera „G”. Biała taśma LED zintegrowana z przednią krawędzią bagażnika stanowi nowoczesną interpretację szperacza, niezbędnego podczas wymagających przygód w terenie, a jednocześnie podkreśla możliwości Concept EQG w tej dziedzinie.

Bezkompromisowy samochód terenowy dzięki napędowi elektrycznemu

Mercedes-Benz EQG Concept

Concept EQG nawiązuje do Klasy G nie tylko pod względem wzornictwa, ale także z uwagi na swoje możliwości w terenie. Jego nadwozie również opiera się na solidnej ramie drabinkowej, a konstrukcja podwozia wykorzystuje niezależne przednie zawieszenie i sztywną oś z tyłu, opracowaną na nowo celem zintegrowania napędu elektrycznego. Dzięki czterem indywidualnie sterowanym silnikom elektrycznym umieszczonym blisko kół pojazd będzie oferował wyjątkowe właściwości jezdne zarówno na drodze, jak i w terenie. Aby sprostać wysokim wymaganiom terenowym charakterystycznym dla „Gelendy”, Concept EQG oferuje reduktor aktywowany za pomocą dwustopniowej przekładni z możliwością zmiany przełożeń – podobnie jak rasowe pojazdy off-roadowe.

Mercedes-Benz EQG Concept

Tak wyposażona w pełni elektryczna wersja Klasy G w swojej seryjnej formie zmierzy się oczywiście z legendarnym torem testowym na 1445-metrowej górze Schöckl w Grazu. Licząca 5,6 km długości trasa o nachyleniu sięgającym 60 stopni uchodzi za jedno z największych wyzwań dla człowieka i techniki w świecie off-roadu. Po udanej przeprawie elektryczna „Gelenda” będzie mogła poszczycić się certyfikatem jakości „Schöckl proved” (z ang. sprawdzone na Schöckl), który zdobi każdy egzemplarz obecnej serii modelowej 463.

Mercedes-Benz EQG Concept

Na razie nie znamy jeszcze danych technicznych auta, ale z zapowiedzi możemy się spodziewać, że jeśli chodzi o moc, moment obrotowy, osiągi i zasięg, będą imponujące. O cenę już teraz boimy się zapytać.

Czytaj też:
Pierwszy elektryczny Maybach. Zwiastun modelu Mercedes-Maybach EQS

Galeria:
Mercedes-Benz EQG Concept
Źródło: Daimler