Fundusze Europejskie pomagają w rozwoju polskiego wzornictwa i designu
Artykuł sponsorowany

Fundusze Europejskie pomagają w rozwoju polskiego wzornictwa i designu

Jeden z beneficjentów programu
Jeden z beneficjentów programu Źródło: PARP
W ramach unijnych programów wsparcia designu i wzornictwa prowadzono konkursy, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem firm. Pierwszym z nich był realizowany w ramach Programu Inteligentny Rozwój „Design dla przedsiębiorców ”, a drugim – konkurs „Wzór na konkurencję”, który finansowany był z Programu Polska Wschodnia.

„Design dla przedsiębiorców”, również z komponentem Dostępność Plus

O dofinansowanie w programie „Design dla przedsiębiorców” mogły ubiegać się mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa z wyłączeniem firm z województw lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego, gdyż dla nich przewidziano odrębny konkurs. Celem konkursu było dofinansowanie opracowania nowego lub ulepszonego projektu wzorniczego, którego efektem będzie wprowadzenie na rynek innowacji produktowej oraz dofinansowanie jej wdrożenia.

W ramach powyższego konkursu dostępny był również komponent związany z dostępnością. Wnioskodawcy musieli wykazać, że zaproponowane przez nich rozwiązania poprawią komfort życia osób z ograniczeniami: seniorów, osób z niepełnosprawnościami fizycznymi i poznawczymi oraz osób czasowo mniej sprawnych, na przykład ruchowo. I tak, nagradzane były projekty, które ułatwią funkcjonowanie np. kobiet w ciąży czy osób niewidomych.

Przedsiębiorcy, których propozycje zostały wysoko ocenione, mogli przeznaczyć otrzymane pieniądze na różne usługi dotyczące profesjonalnego procesu wzorniczego, np. zlecenie audytu wzorniczego i otoczenia rynkowego, przygotowanie strategii opracowania nowego projektu wzorniczego, ale także realizację inwestycji, w tym zakup środków trwałych służących wdrożeniu nowego lub ulepszonego produktu, zakup patentów, licencji, know-how.

Beneficjenci mogli uzyskać dofinansowanie w maksymalnej kwocie 1 125 000 zł, musieli przy tym zapewnić we własnym zakresie 15 proc. wartości projektu.

„Wzór na konkurencję” w dwóch etapach

Z kolei konkurs „Wzór na konkurencję” skierowany był do mikro, małych i średnich przedsiębiorców z makroregionu Polski Wschodniej (województwa lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego). Konkurs składał się z dwóch etapów. W pierwszym firmy z pięciu województw mogły starać się o dofinansowanie przeprowadzenia audytu wzorniczego i opracowania strategii wzorniczej, na podstawie której następnie mogły wdrożyć innowację w swojej firmie. Drugi etap miał natomiast służyć pozyskaniu finansowania na działania docenione w pierwszym etapie. W katalogu kosztów wspieranych dofinansowaniem znajdują się m.in.: koszty realizacji inwestycji początkowej obejmujące nabycie środków trwałych innych niż nieruchomości oraz nabycie wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz innych praw własności intelektualnej, spełniających określone warunki.

Dofinansowanie w pierwszym etapie mogło wynieść maksymalnie 100 tysięcy zł (przy wkładzie własnym na poziomie 15 proc.), a w drugim – aż 3 mln zł (przy wkładzie własnym podwyższonym do 30 proc.).

Design i wzornictwo, czyli co?

Określenie, czym są design i wzornictwo nie jest łatwe – a zwłaszcza w odniesieniu do pierwszego, które tłumaczone bywa z angielskiego po prostu jako „wzór”. Słowo „designerski” jest często nadużywane przez producentów, którzy przekonują, że ich produkt jest właśnie „designerski” – czyli modny, reklamowany przez popularnego influencera, z limitowanej edycji, a co za tym idzie – droższy. To nieprawidłowe rozumienie, czym jest design. „Designerski” wcale nie jest tożsamy z luksusowym, markowym czy drogim. Wprost przeciwnie, design wcale nie musi wiele kosztować.

Nie wchodząc w naukowe dysputy, możemy powiedzieć, że w przypadku designu i wzornictwa (które przez niektórych teoretyków są traktowane jako synonimy, podczas gdy inni wskazują na pewne różnice w rozumieniu ich) istotne jest to, że rzeczy mogą być nie tylko ładne, ale przy tym funkcjonalne. Steve Jobs mawiał, że „Design is not just what it looks like, design is how it works”, a więc przekonywał, że design nie odnosi się tylko do tego, jak rzecz wygląda, ale również do tego, jakie ma zastosowanie. „Designerskie” – to nie znaczy tylko ładne, ale atrakcyjne estetycznie i do tego funkcjonalne.

I takie właśnie projekty – wpisujące się w trendy, a do tego poprawiające komfort codziennego życia – mogły otrzymać dofinansowanie na stworzenie, a następnie wdrożenie produktów. Poznajmy kilka nagrodzonych z nich.

Dom na wodzie

RotoTech

Dom na wodzie niczym mieszkalne barki na Sekwanie czy kanałach amsterdamskich? Firma Toto-Tech z Chynowa mogła korzystać z najlepszych wzorców, choć wyprodukowany przez nią houseboat przeznaczony jest dla turystyki wodnej, a nie do stałego zamieszkania. To wyspecjalizowana jednostka pływająca i co ważne – w całości produkowana w Polsce. To ważne, bo w naszym kraju nie ma tradycji budowy domów na wodzie. W ramach pierwszego etapu przeprowadzono m.in. audyt wstępny, podczas którego określono potrzeby i potencjał przedsiębiorstwa w zakresie designu. Etap drugi dotyczył prac stricte projektowych we współpracy z projektantami. W etapie trzecim skupiono się na wdrożeniu, tj. na budowie prototypu w postaci pokazowego domu na wodzie. Firma otrzymała na tym etapie wsparcie doradcze w zakresie testów nowego produktu.

Wartość projektu wykonanego w ramach konkursu „Design dla przedsiębiorców” wyniosła prawie 1,8 mln zł, z czego dofinansowanie – blisko 800 tys. zł.

Oddychające doniczki

Zakład Przetwórstwa Tworzyw Sztucznych Dariusz Smołecki

Chciałoby się, aby w tak nowoczesnym domu, jakim jest dom na wodzie, znalazły się nowoczesne, przyjazne dla środowiska przedmioty. Takim niewątpliwie są ażurowe donice, które wychodzą z Zakładu Przetwórstwa Tworzyw Sztucznych Dariusz Smołecki w Kraśniku. Cóż oryginalnego może być w donicach OXY? Są wykonane z tworzyw biodegradowalnych, a do tego oddychają. Składają się z dwóch części – filcowego wkładu i ażurowej osłonki. Taka budowa zapewnia roślinom, a zwłaszcza ich korzeniom, dostęp do powietrza. Ponadto ich budowa zapobiega skręcaniu się korzeni, jak ma to miejsce w zwykłych plastikowych doniczkach. Takich doniczek wcześniej nie produkował nikt inny. Projekt został wdrożony dzięki konkursowi „Wzór na konkurencję”.

Dzięki wartemu ponad 5,3 mln zł projektowi (wartość dofinansowania: prawie 3 mln zł) firma stworzyła nowoczesny park maszynowy i umocniła swoją pozycję na rynku.

Meble dla pokoleń

Taranko

Fabryka Mebli Taranko z Morąga od lat wprowadza na rynek eleganckie meble, które cieszą się zaufaniem klientów ceniących sobie ponadczasowe linie, ale też nie obawiających się pewnych eksperymentów. „Wieloletnie doświadczenie w połączeniu z dawną sztuką rzemiosła stolarskiego, pozwala na wyznaczanie nowych kierunków rozwoju firmy Meble Taranko, jak również naszego indywidualnego charakteru twórczego” – tak na stronie internetowej charakteryzuje swoje produkty firma. Dużą grupę odbiorców mebli Taranko stanowią hotele.

Celem projektu, realizowanego w ramach „Wzoru na konkurencję”, był rozwój fabryki poprzez wdrożenie strategii wzorniczej i wprowadzenie na rynek produktów w postaci nowych kolekcji mebli. W pierwszym kroku, w wyniku audytu wzorniczego, została opracowana strategia wzornicza wyznaczająca kierunki zmian i usprawnień związanych z jej wdrożeniem.

Realizacja projektu przyczyniła się do wdrożenia innowacji procesowej, marketingowej, zarządczej, a przede wszystkim produktowej. Uruchomienie produkcji nowych wyrobów wymusiło na firmie inwestycje w nowy park maszynowy, dzięki temu nastąpiło usprawnienie całego procesu produkcyjnego, w tym wprowadzono zaawansowane oprogramowanie klasy ERP służące do zarządzania produkcją.

Zakupione usługi doradcze przyczyniły się do opracowania nowych środków komunikacji i kontaktów z klientami, a także z partnerami handlowymi. Wartość projektu wyniosła ponad 6,3 mln zł, a wysokość dofinansowania zbliżyła się do 3 mln zł.

Wyjątkowe pamiątki

Bajkopisarze

Bajkopisarze.pl to serwis i wydawnictwo książek personalizowanych dla dzieci i dorosłych. Firma oferuje przygotowywanie i wydawanie książek oraz albumów na rozmaite okazje, takie jak: narodziny, chrzciny, urodziny, ślub, rocznice i inne wydarzenia. Zespół redakcyjny pisze różnego rodzaju teksty, od bajek i wierszy przez opowieści i opowiadania tematyczne po teksty piosenek. Tworzy książki nie tylko na zlecenia indywidualne, ale również w odpowiedzi na zapytania instytucji kultury, fundacji oraz firm.

Firma pozyskała prawie 110 tys. zł (wartość całego projektu: prawie 159 tys. zł) na przygotowanie ulepszonej wersji aplikacji do personalizacji książek oraz opracowanie dedykowanej strategii marketingowej. Dzięki dotacji unijnej, pozyskanej w konkursie „Design dla przedsiębiorców”, beneficjent skorzystał m.in. z usług doradczych w zakresie przeprowadzenia profesjonalnego procesu projektowego. W trakcie konsultacji określono kluczowe kompetencje i unikalne cechy przedsiębiorstwa, wynikające z rzeczywistej wartości oferowanych przez firmę produktów i usług – wskazano tym samym atrybuty wyróżniające Bajkopisarzy na tle konkurencji.

Finalnie powstała aplikacja do personalizowania książek wraz z 10 projektami gotowych szablonów książek – wydawnictwo Bajkopisarze.pl udostępniło swoim użytkownikom autorski program do personalizowania szablonów książek.

Jesteśmy tym, co jemy. Opakowania utrwalające świeżość jedzenia

Kolor Druk

Zakład Poligraficzny „Kolor-Druk” Bogusław Wcisło specjalizuje się w wysokonakładowym druku offsetowym. Firma dysponuje kompletnym ciągiem technologicznym, tj.: od składu komputerowego poprzez przygotowalnię i druk wraz z obróbką introligatorską produktów.

Głównym celem projektu o wartości ponad 1,3 mln zł (wartość dofinansowania: ponad 610 tys. zł) było opracowanie nowego, autorskiego projektu wzorniczego dla linii opakowań o wysokiej wytrzymałości, przedłużających trwałość produktów żywnościowych, dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych wraz z wdrożeniem go na rynek. Dodatkową funkcjonalnością wprowadzoną przez firmę było umieszczenie na opakowaniu nazwy produktu w języku Braille’a, aby ułatwić osobom niewidomym oraz słabo widzącym znalezienie produktu w sklepie i domu. Projekt otrzymał dofinansowane w konkursie „Design dla przedsiębiorców”.

Pieniądze na rebranding, stronę internetową i bazę wiedzy

Ecoline

Powyższe projekty kierowane były do konsumentów, ale dofinansowanie w obu konkursach mogą uzyskać również firmy, które realizują zaawansowane technicznie projekty dla przemysłu. Takim beneficjentem jest firma Ecoline, która ma ponad 20-letnie doświadczenie w zakresie projektowania i budowania linii lakierniczych do malowania proszkowego dla różnych branż.

Celem projektu była realizacja działań obejmujących całość zaleceń zawartych w opracowanej strategii wzorniczej. Działania dotyczyły zmian organizacyjnych w firmie, kształtowania wizerunku marki Ecoline oraz wprowadzenia na rynek nowych lub znacząco zmodyfikowanych produktów opisanych w strategii.

W ramach realizacji projektu w konkursie „Wzór na konkurencję” przeprowadzono rebranding – opracowano całościową identyfikację wizualną, stworzono bazę zdjęć, filmów i materiałów eksperckich dla potrzeb projektowania materiałów wizerunkowych. Projekt objął również powstanie nowej firmowej strony www oraz opracowanie systemu znakowania.

W wyniku realizacji projektu wycenionego na ponad 6,2 mln zł (wartość dofinansowania: prawie 3 mln zł) powstał spójny, zapadający w pamięć wizerunek marki. Realizacja projektu nie tylko poprawiła pozycjonowanie firmy w stosunku do konkurencji, ale również przełożyła się na uzyskanie przez klientów firmy Ecoline przewagi konkurencyjnej zarówno w Polsce, jak i na świecie.

W służbie zdrowia

Infotower

Dzięki unijnym pieniądzom poprawia się komfort chorych. Infotower Business Solutions sp. z o.o. opracowała system przyzywowy dla branży medycznej. W jego ramach powstały dwa projekty wzornicze obudów urządzeń przyzywowych – pilota przyłóżkowego dla pacjenta oraz dystrybutora komunikatorów mobilnych.

Beneficjent dofinansowania unijnego z konkursu „Design dla przedsiębiorców”, zlecił podmiotom zewnętrznym realizację usług doradczych, polegających na przeprowadzeniu profesjonalnego procesu projektowego. Stworzono strategię działań koniecznych do opracowania nowych projektów wzorniczych, wykonano projekty koncepcyjne, opracowano prototypy oraz przeprowadzono ich testy.

Te działania przyczyniły się do powstania Infokomunikatora – innowacyjnego systemu przyzywowego dla placówek ochrony zdrowia (szpitali, domów opieki, przychodni, itp.). Jego nowatorstwo polega na tym, że obejmuje całą sferę komunikacji związanej z procesem leczenia i opieki nad pacjentem.

Podstawowym zadaniem Infokomunikatora jest zapewnienie pacjentowi poczucia bezpieczeństwa przez umożliwienie mu kontaktu głosowego z personelem medycznym, właśnie za pomocą pilota przyłóżkowego. Poza tym system umożliwia zalogowanym użytkownikom (najczęściej lekarzom i pielęgniarkom) wzajemną komunikację głosową oraz wideo rozmowy i konferencje za pomocą systemowych smartfonów (Carephone).

Carephone może mieć też dostęp do dokumentacji medycznej leczonych pacjentów i aktualnych wyników ich badań. Z kolei osobom zarządzającym placówką system umożliwia monitorowanie pracy personelu, co jest podstawą do optymalizacji jej organizacji. To tylko niewielka część funkcjonalności Infokomunikatora. Realizacja projektu kosztowała prawie 556 tys. zł (wartość dotacji: ponad 384 tys. zł).

To tylko kilka przykładów z ogromnej puli nagrodzonych projektów, które otrzymały dotację. Więcej historii firm, które z pomocą środków europejskich zrealizowały ambitne cele, znajduje się na stronie https://www.parp.gov.pl/component/grants/practices.

POIR POPW

Źródło: PARP / Wprost