Rosyjskie aktywa Goldman Sachs sprzedane. Kupili je Rosjanie

Rosyjskie aktywa Goldman Sachs sprzedane. Kupili je Rosjanie

Goldman Sachs
Goldman Sachs Źródło:Shutterstock / Piotr Swat
Goldman Sach sprzedał część swoich rosyjskich aktywów dotychczasowym menedżerom z Rosji. Transakcja była niejawna, a kupujący dostali sporą zniżkę – podaje gazeta RBK.

Jak podaje gazeta, portfel aktywów Goldmana, który obejmuje mniejszościowe udziały w firmie rekrutacyjnej Headhunter i bazę danych nieruchomości Cian, został sprzedany lokalnemu zarządowi. W ten sposób firma restrukturyzuje swoje aktywa w Rosji i przygotowuje się do całkowitego wyjścia z tamtejszego rynku.

Goldman Sachs opuszcza Rosję

Aktywa nabyli dwaj menedżerowie — Maksym Klimow, dyrektor zarządzającego europejskiej grupy specjalnej banku, oraz Anton Szreider, dyrektor zarządzający Goldman Sachs w Rosji. Według informatorów dziennika transakcję opłacono gotówką, a nabywcom przyznano sporą zniżkę.

Pozbywając się rosyjskich aktywów Goldman Sachs przygotowuje się do całkowitego wyjścia z Rosji. W marcu firma poinformowała, że likwiduje swoją działalność w Rosji. W listopadzie podano, że Goldman Sachs zmniejszył swoją ekspozycję kredytową na Rosję o 9 proc. do 205 mln USD w trzecim kwartale.

Banki rezygnują z biznesu w Rosji

Amerykańskie banki ograniczyły ekspozycję na Rosję, odkąd w zeszłym roku wysłała ona na Ukrainę dziesiątki tysięcy żołnierzy. Ale to nie jedyny problem, jaki zagraniczne banki mają na rosyjskim rynku. Instytucje finansowe specjalnego zezwolenia prezydenta Władimira Putina na sprzedaż udziałów.

Dekret z 5 sierpnia podpisany przez Putina zakazał inwestorom z tak zwanych nieprzyjaznych krajów sprzedaży udziałów w kluczowych projektach energetycznych i bankach. Dekret ten, który obowiązuje do końca 2023 r., dał Putinowi uprawnienia do wydawania specjalnych zwolnień w niektórych przypadkach, aby umowy mogły zostać zrealizowane.

Czytaj też:
Właściciel marek Knorr i Lipton nadal działa w Rosji. Niemieckie firmy też niechętnie wychodzą

Czytaj też:
Rosyjski biznes cofnął się o trzydzieści lat. „Kreatywne” metody małych firm