Giełda 2001

Dodano:   /  Zmieniono: 
Polska

Podgryzanie monopolu
Niezależny Operator Międzystrefowy, mimo przeszkód piętrzonych przez monopolistę, czyli TP SA, zdobył około piętnastu procent wartego rocznie 400 mln dolarów polskiego rynku telekomunikacyjnego.

Drogo sprzedał skórę
Za ponad ćwierć miliarda dolarów Mariusz Łukaszewicz sprzedał trzy czwarte akcji Lukas Banku największemu francuskiemu bankowi detalicznemu - Credit Agricole.

Gaz z północy
Po dziesięciu latach negocjacji podpisaliśmy z norweskimi koncernami umowę na dostawę w ciągu szesnastu lat 74 mld m3 gazu o wartości 11 mld dolarów. Do tej pory 90 proc. gazu kupowaliśmy od rosyjskiego Gazpromu.
Świat

Drugie życie Gatesa
Po trzech latach procesu antymonopolowego Departament Sprawiedliwości i Microsoft zawarły w listopadzie 2001 r. ugodę. Nie dojdzie więc do podziału mającego ponad 25 mld dolarów przychodów imperium Billa Gatesa.

Nic za darmo
Serwis Napster, z którego korzystało bezpłatnie około pięciu milionów internautów, zgodził się zapłacić wytwórniom fonograficznym, wydawcom i muzykom z USA 36 mln dolarów za prawa do rozpowszechniania utworów w formacie mp3.

Meganafta
Po połączeniu się w październiku amerykańskich koncernów Chevron i Texaco powstał czwarty pod względem wielkości naftowy koncern świata. Wartość nowej firmy wynosi 100 mld dolarów. Należą do niej 22 rafinerie i 25 tys. stacji benzynowych.


Polska

Lublin padł
Po pięćdziesięciu latach zbankrutowała fabryka samochodów dostawczych w Lublinie. Spółka Daewoo Motor Polska zadłużyła się na 900 mln zł.

Koniec marzeń?
W drugiej połowie 2001 r. ceny akcji Netii, która pierwsza postanowiła zakończyć monopol TP SA i założyła w Polsce już 343 tys. linii telefonicznych, spadły o 60 proc. Spółka jest zadłużona prawie na 900 mln zł i bliska bankructwa.

Wojna i długi
Koncern Elektrim (niedawna gwiazda polskiej giełdy), zamiast się restrukturyzować, procesował się ze wszystkimi partnerami w interesach - Deutsche Telekom, Vivendi oraz Eastbridge. Holdingowi nie udało się zebrać niemal 480 mln euro na wykupienie swych obligacji.
Świat

Szwajcarski zegarek stanął
Zakupy akcji małych i nierentownych europejskich linii lotniczych przyniosły krach szwajcarskiemu Swissairowi. Firma straciła 17 mld franków szwajcarskich.

Śmierć z przejedzenia
Zbankrutował energetyczny koncern Enron, siódma co do wielkości amerykańska firma, wyceniana na 80 mld dolarów. Enron stracił płynność finansową na skutek nie przemyślanych posunięć. Inwestował na całym globie w elektrownie, rurociągi, tartaki, media, przemysł meblowy czy papierniczy.

Globalny krach
We wrześniu, czyli rok po ogłoszeniu bankructwa Daewoo, centralę i główne fabryki tej zadłużonej na 17,3 mld dolarów firmy ostatecznie zgodził się kupić za 1,2 mld dolarów General Motors. Koncern Daewoo produkował ponad dwa miliony aut rocznie.
Większość rządów i organizacji gospodarczych zrewidowała założenia makroekonomiczne. Przewiduje się, że rok 2002 będzie gorszy niż 2001. Powiększa się dystans ekonomiczny między Polską a piętnastką. Nawet gdyby PKB rósł w Polsce w tempie 5-6 proc. rocznie, osiągnąłby średni poziom europejski per capita dopiero za 30 lat. Marek Belka zapowiada, że oznaki ożywienia gospodarczego pojawią się w drugim półroczu 2002 r.

Co dalej z Daewoo?
JANUSZ LEWANDOWSKI były minister prywatyzacji
Lekceważenie rachunku ekonomicznego w ekspansji Daewoo, w tym także na terytorium Polski, musiało się w końcu zemścić. Ten kolos na glinianych nogach był od początku ryzykownym partnerem dla naszych fabryk w Lublinie i Warszawie. Po ogłoszeniu upadłości przez lubelskie zakłady Daewoo Motor Polska dość rozpaczliwie szuka się ratunku dla Żerania. Podwyższenie kapitału to półśrodek. Nacjonalizacja, o której przebąkuje minister skarbu państwa, jest nic niewarta. Trzeba cierpliwie szukać inwestora branżowego - ten rynek należy do wielkich korporacji i nie ma tu miejsca na biznesowe eksperymenty.
ZBIGNIEW KUŹMIUK poseł PSL
Kiedy FSO była przejmowana przez Daewoo, transakcja wydawała się korzystna. Pracownicy byli zadowoleni, ponieważ mieli gwarancję zatrudnienia. Potem przyszły kłopoty Daewoo w Korei, które szybko przeniosły się do Polski. W normalnej sytuacji rząd nie powinien się wtrącać w sprawy podmiotu prywatnego. Z powodów społecznych ministerstwo powinno jednak pomóc firmie. Jestem przeciwny fizycznemu wchodzeniu skarbu państwa do Daewoo, bo byłoby to ryzykowne rozwiązanie. Ministerstwo mogłoby raczej udzielić firmie gwarancji lub poręczeń. I wciąż powinno szukać inwestora strategicznego. Nie można pozwolić, aby kilkanaście tysięcy ludzi zostało bez pracy.
Więcej możesz przeczytać w 51/52/2001 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.