Niemiecko-austriacko-polskie konsorcjum zbuduje Stadion Narodowy

Niemiecko-austriacko-polskie konsorcjum zbuduje Stadion Narodowy

Dodano:   /  Zmieniono: 
Niemiecko-austriacko-polskie konsorcjum Hydrobudowa Polska SA oraz PBG z Alpine Bau Deutschland AG, Alpine Bau GmbH i Alpine Construction Polska Sp. z o.o. zostało zwycięzcą przetargu na drugi etap budowy Stadionu Narodowego - poinformowało Narodowe Centrum Sportu.
Wartość oferty złożonej przez konsorcjum opiewa na 1,252 mld zł netto.

Decyzja podjęta została w środę, po posiedzeniu Komisji Przetargowej, która zapoznała się ze szczegółami oferty i oceniła jej prawidłowość pod względem formalno-prawnym. Oferty na realizację drugiego etapu budowy Stadionu Narodowego złożyło sześć konsorcjów, wszystkie zakwalifikowane do przetargu.

"Wszystkie oferty spełniły wymagania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, a najkorzystniejszą ofertę w wysokości 1 252 755 008,64 PLN netto przedstawiło konsorcjum ALPINE BAU DEUTSCHLAND AG, ALPINE BAU GmbH, ALPINE Construction Polska Sp. z o.o., Hydrobudowa Polska SA i PBG S.A." - poinformowało w komunikacie Narodowe Centrum Sportu.

Pozostałe propozycje cenowe zawierały się w przedziale od 1 290 mln do 2 225 mln złotych.

Stadion Narodowy powstaje w niecce Stadionu Dziesięciolecia i będzie największą budowlą na Euro 2012. Na nowym stadionie w Warszawie przewidziano m. in. mecz otwarcia mistrzostw, jeden ćwierćfinał i jeden z półfinałów.

Projektantem Stadionu Narodowego jest niemiecka firma JSK Architekci. Ma ona w dorobku wiele realizacji za granicą - w niemieckich miastach Duesseldorfie i Berlinie, a także Chinach czy Republice Południowej Afryki. Konsorcjum znane jest także w Polsce - zaprojektowało stadion piłkarski Legii Warszawa i wygrało konkurs na projekt stadionu Euro-2012 we Wrocławiu.

Stadion Narodowy, będzie miał dwa pierścienie trybun - dolny i górny, na których znajdzie się 55 tysięcy miejsc siedzących. Po trybunami znajdą się liczne powierzchnie komercyjne (restauracje, sale wystawowe i konferencyjne, biura - w tym organizacji sportowych, kluby VIP i kibica, Muzeum Sportu, sklep dla fanów, fitness club, ośrodek rehabilitacji itp.).

Murawa boiska zostanie ułożona na żelbetowej płycie umieszczonej ponad osiem metrów wyżej od płyta byłego Stadionu Dziesięciolecia. Pod płytą powstanie dwupoziomowy podziemny parking na około 1800 samochodów.

Widownia i powierzchnia pod trybunami będzie dostępna z dwóch otwartych galerii, z których otwierać się będzie widok na panoramę lewobrzeżnej Warszawy. Na galeriach znajdować się będą 954 sanitariaty oraz kilkadziesiąt kiosków gastronomicznych.

Budowla będzie miała osiem kondygnacji o zróżnicowanej wysokości. Najwyższy punkt, na poziomie trybun, osiągnie 41 m nad poziomem murawy byłego Stadionu Dziesięciolecia, natomiast najwyższy punkt konstrukcji stalowej dachu - 70 metrów. Dach osłoni nie tylko trybuny, ale również boisko.

Fasada budowli Stadionu Narodowego nawiązuje do polskich barw narodowych, przypominając falującą biało-czerwoną flagę. Na trybunach mają znaleźć się wydzielone miejsca prasowe (860), dwa tysiące tzw. miejsc "premium", przeznaczonych dla gości specjalnych, miejsca dla niepełnosprawnych a także około 900 miejsc VIP w lożach.

Ostateczny wybór konsorcjum Alpine Bau Deutschland AG, Alpine Bau GmbH, Alpine Construction Polska Sp. z o.o., Hydrobudowa Polska SA i PBG S.A. zostanie potwierdzony przez podpisanie umowy przez Narodowe Centrum Sportu. W opinii prezesa NCS Rafała Kaplera może to nastąpić jeszcze w kwietniu.

Zgodnie z procedurą inne startujące w przetargu firmy mają dziesięć dni na złożenie ewentualnych protestów.

Wyłoniony w przetargu wykonawca zobowiązał się do zakończenia prac przy budowie do maja 2011 roku.

pap, em