Kraft Foods przejmuje Cadbury

Kraft Foods przejmuje Cadbury

Po 186 latach niezależności brytyjski producent słodyczy staje się częścią amerykańskiego koncernu Kraft Foods. Przedstawiciele obu firm we wspólnym oświadczeniu potwierdzili zakończenie negocjacji dotyczących warunków przejęcia Cadbury przez Amerykanów – pisze „Times”. Brytyjski koncern jest między innymi właścicielem zakładów cukierniczych E. Wedel.
Po ogłoszeniu oświadczenia akcje Cadbury wzrosły o 3 procent. Zarząd firmy zdecydował ostatecznie połączyć firmę z amerykańskim gigantem po tym, jak Kraft  zwiększył ofertę kupna z 10,5 do 11,7 miliardów funtów (ok. 19 miliardów dolarów) i zgodził się na wypłacenie akcjonariuszom Cadbury dywidendy – po 10 funtów od każdego udziału.Udziałowcy Cadbury mają czas do 2 lutego na akceptację porozumienia.Poprzednią ofertę Brytyjczycy odrzucili w listopadzie 2009, kiedy prognozy sprzedaży na rok 2010 okazały się dla Cadbury korzystniejsze od wcześniej zakładanych. Podpisanie umowy zakończy proces długich i nerwowych negocjacji, podczas których brytyjski producent słodyczy konsekwentnie zabiegał o jak najkorzystniejsze warunki transakcji. Przejęciem Cadbury zainteresowane były między innymi takie koncerny, jak amerykański Hershey oraz włoskie Ferrero.
 
Według ekspertów przejęcie Cadbury przed Kraft Foods stanowi przełom w historii brytyjskiego sektora przedsiębiorstw. Żadne zagraniczne przejęcie nie wywołało w ostatnim czasie na Wyspach Brytyjskich tak wielu emocji, jak sprzedaż czekoladowego potentata. Przeciwne transakcji były od początku związki zawodowe, zdaniem których Amerykanie po wykupieniu Cadbury planują zwolnienie o 7 do 10 tysięcy pracowników. Cadbury obecnie zatrudnia około 45 tysięcy osób, w tym ponad ponad 5,5 tysiąca w ośmiu fabrykach na Wyspach. Obawy o  los pracowników nie są bezpodstawne. Kraft Foods wykupił w 1993 roku innego znanego brytyjskiego producenta słodyczy – firmę Terry’s. Po dwóch latach nowy właściciel w ramach restrukturyzacji rozpoczął zamykanie zakładów Terry’s.
 
Amerykański koncern Kraft Foods jest właścicielem takich marek, jak Milka i Toblerone, jednak większość swych zysków czerpie z produkcji serów i mięsa.
 
Źródło: Times, Independent, PB
 

Czytaj także

 0