Pilot podjął tragiczną decyzję

Pilot podjął tragiczną decyzję

Dodano:   /  Zmieniono: 100
Pilot podjął tragiczną decyzję Członkami załogi samolotu prezydenckiego, który rozbił się pod Smoleńskiem, było czterech lotników 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, oficerowie: kpt Arkadiusz Protasiuk, mjr Robert Grzywna, por. Artur Ziętek i chor. Andrzej Michalak. Na pokładzie znajdowały się także trzy stewardessy z tej jednostki i jedna kobieta funkcjonariusz BOR.
Więcej możesz przeczytać w 15/2010 wydaniu tygodnika e-Wprost.

Archiwalne wydania Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

Czytaj także

 100
  • działacz   IP
    podjął decyzję, bo zakładał, że system TAWS - ostrzegający przed zderzeniem np. z drzewem - zadziała! od 20 lat TAWS skutecznie chroni samoloty przed zderzeniami. A tu?
    • Gaja   IP
      Wselkie informacje o niskim pułapie lotu tuż przed katastrofą, w kontekście twierdeń o tym, że samolot był w pełni sprawny budzą uasadnione wątpliwości. Drzewa nie są tak wysokie, aby samolot którego wysokość miała ok 11 m mógł je ściąć w połowie nie ciągnąc podwozia po ziemi. W tych ustaleniach ciągle brak logiki. Za wcześnie zatem na dywagacje o winie pilotów, w którą wszakże nie wierzę. Poczekajmy z ocenami...
      • Anka   IP
        Panie Kapitanie Arku i Załogo! CZEŚĆ WASZEJ PAMIĘCI! Wiem, że zrobiliście wszystko, co w Waszej mocy, by szczęśliwie wylądować. Byliście wspaniałymi pilotami, łączę się w bólu z Waszymi rodzinami i modlą się za Was. Spoczywajcie w spokoju.
        • witold48@interia.pl   IP
          Poseł Przemysław Gosiewski
          Zapytanie nr 2496
          do ministra obrony narodowej
          w sprawie odznaczenia pilota prezydenckiego
          samolotu, kpt. Grzegorza Pietruczuka, srebrnym
          krzyzem za zaslugi dla obronnosci kraju.
          Uzasadnienie
          Wedlug informacji prasowych i wywiadu, jakiego
          szef MON udzielil dla Radia Zet 19 wrzesnia br.,
          kpt. Grzegorz Pietruczuk zostal odznaczony
          srebrnym krzyzem za zaslugi dla obronnosci. Wedle
          slów szefa MON pilot otrzymal medal za
          „przestrzeganie procedur i poczucie
          odpowiedzialnosci za bezpieczenstwo czterech
          prezydentów na pokladzie”. Ministrowi chodzilo o
          lot, jaki wykonal prezydencki TU-154 na Kaukaz 12
          sierpnia br. Planowo samolot mial ladowac w
          Azerbejdzanie w Ganji, ale prezydent RP podjął
          decyzje o locie do Tbilisi. Pilot odmówil zmiany
          kierunku lotu. Decyzja pilota doprowadzila do
          licznych komplikacji w wizycie czterech
          prezydentów w Gruzji. Przejazd droga do Tbilisi
          byl bardzo niebezpieczny i sprowadzal realne
          zagrozenie dla osób w nim uczestniczacych. Wedlug
          doniesien medialnych obawy pilota o stan
          techniczny lotniska w Tbilisi byly calkowicie
          nieuzasadnione i mozna bylo na nim bezpiecznie
          wyladowac.
          Prosze wobec tego Pana Ministra o odpowiedzi na
          nastepujace pytania:
          1. Czy pilot ma prawo odmówic wykonania rozkazu
          zwierzchnika Sil Zbrojnych RP?
          2. Czy odznaczenie pilota za de facto
          zaniechanie dzialania tak wysokim odznaczeniem
          panstwowym jest zgodne z obowiazujacymi
          procedurami?
          3. Czy Minister, podejmujac decyzje o
          odznaczeniu, chcial pokazac, iz bedzie premiowal
          w
          przyszlosci przypadki niesubordynacji,
          tchórzostwa
          i odmawiania wykonywania rozkazów?
          4. Czemu sprawa odznaczenia pilota zostala tak
          naglosniona w mediach przez szefa MON? Czy byl to
          kolejny element prowokacyjnej polityki rzadu
          wobec
          prezydenta RP?
          5. Czy zbadano przebieg wydarzen w kabinie
          pilotów i zgodnosc podejmowanych przez nich
          decyzji z obowiazujacymi procedurami? Jakie sa
          wnioski z tej kontroli?
          6. Czemu szef MON nie odznaczyl innych czlonków
          zalogi?
          7. Jak MON zamierza reagowac, jesli w
          przyszlosci beda powtarzac sie tego typu
          przypadki
          odmawiania zmiany kierunku lotu?
          Z wyrazami szacunku
          (...)
          Kielce, dnia 23 wrzesnia 2008 r.
          • Flaps   IP
            Czytam wasze wypowiedzi na temat katastrofy i mam pytanie czy ktoś z was pilotował jaki kolwiek samolot!!! Jeżeli nie to niech milczy