Nie było nacisków na załogę Tu-154, zapis czarnych skrzynek będzie upubliczniony

Nie było nacisków na załogę Tu-154, zapis czarnych skrzynek będzie upubliczniony

Nie było nacisków na załogę prezydenckiego Tu-154 w sprawie lądowania w Smoleńsku, a przynajmniej nie ma na to żadnych dowodów - podała rosyjska agencja Interfax, powołując się na zapisy z czarnych skrzynek. Prokuratura nie potwierdza tych informacji, wiadomo jednak, że zapoznała się już z zapisem tzw. czarnych skrzynek.
Prokurator Generalny Andrzej Seremet poinformował, że treści czarnych skrzynek zostaną upublicznione z wyjątkiem tych fragmentów, które zawierają "treści intymne". Chodzi najprawdopodobniej o zapis ostatnich sekund lotu, kiedy piloci wiedzieli już, że nie unikną katastrofy. Wcześniej prokuratorzy podkreślali, że w ostatnich sekundach zapis jest "bardzo dramatyczny". Nie wiadomo, czy o nieuchronnej katastrofie wiedzieli pasażerowie Tu-154M.

Przebywający w Smoleńsku naczelny prokurator wojskowy płk Krzysztof Parulski oświadczył, że śledztwo tak naprawdę dopiero nabiera dynamiki. - Stawianie na wstępnym etapie jakichkolwiek wniosków co do przyczyn katastrofy jest niedopuszczalne, a pojawiające się doniesienia o rzekomych ustaleniach są nieuprawnione - zaznaczył.

Amerykański dziennik ''USA Today'' zastanawia się, dlaczego w prezydenckim tupolewie nie zadziałał nowoczesny system ostrzegania przed przeszkodami, tzw. TAWS, w który samolot był wyposażony. TAWS, czyli Terrain Awareness and Warning System, działa na podstawie danych z wysokościomierza, barometru oraz GPS i map kuli ziemskiej. Jeśli działa poprawnie, gdy samolot niebezpiecznie zbliża się do jakiegoś wysokiego obiektu pilot słyszy w słuchawkach wyraźny sygnał i komendę ''ciągnij w górę''. Dlatego bardzo rzadko zdarza się, by samoloty uderzały w drzewa lubv maszty. - Żaden pilot na świecie nie zlekceważyłby takiego polecenia bez względu na to, jakim naciskom byłby poddawany - mówi amerykański ekspert od katastrof lotniczych John Cox. Dlaczego piloci Tu-154M nie usłyszeli ostrzeżenia? Według fachowców mapy okolic Smoleńska mogą być niedokładne, bo Rosja to jeden z tych krajów, które mają wiele białych plam, jeśli chodzi o dane potrzebne do poprawnego działania TAWS.

"Polska The Times", arb

 8
  • KK IP
    Ta katastrofa nie jest przypadkiem...nie ufajmy Rosji!!!
    • pismak IP
      Tak musiało się stać, skoro tak się stało. Może ta katastrofa to efekt tęsknoty tysięcy polskich dusz za bratnimi duszami. W tym sensie, że  ktoś ich ściągnął i nikt z żyjących nie miał wpływu na to co się dzieje. Zakładając istnienie życia po życiu, można wysnuć taką tezę, że w tamtych lasach jest teraz więcej dusz. Podobno dusza zostaje tam gdzie opuszcza ciało. Osobiście wierzę w potęgę nauki. Z bajek wyrosłem.
      • tulipan IP
        Dajcie spokóój załodze ciekawe jak by zachowałsię jeden z was jakby mniałna pokładzie swojego szefa przeciesz n mosiał lądować inaczej by go zażarli niech spoczywają w pokoju cała załoga
        • xyz IP
          W 2008 w Gruzji też nie było nacisków. Pilot nie wylądował i musiał odejść. Co chcieli? Żeby prezydent przyszedł z bronią i przystawił do głowy, albo co najmniej z dymisja?
          • bk IP
            Co za bzdury: \"nie było nacisków na załogę\". Czy przyznano by że były, gdyby w czarnej skrzynce znaleziono nagranie gróźb pod adresem pilota jeżeli nie będzie lądował? Piloci byli w sytuacji bez wyjścia, musieli lądować bo nie było zapasu czasu ani planu awaryjnego. Czy wyoprażacie sobie, że pilot odmówiłby i zawrócił albo lądował w Mińsku. Sabotaż uroczystości, ośmieszenie delegacji - to lżejsze zarzuty, a NIE UDOWODNIŁBY, ŻE URATOWAL IM ŻYCIA. Cześć pamięci Pilotów i pozostałej Załogi
            • Franek IP
              Wystarczyła obecność na pokładzie wszechwładnego min. Szczygły, -nie mówiąc juz o dowódcy wojsk lotniczych , aby pilot nie smiał pomysleć ,zeby zameldować Panu Prezydentowi, że nie przybędzie On punktualnie do Katynia, bo  lądowanie we mgle w Smoleńsku moze sie nie udac i trzeba bedzie lądować gdzie indziej. Tragiczne okazało się powiedzenie \"Polak potrafi\"

              Czytaj także