Edmund Klich: na pilotów Tu-154 mogła być wywierana presja

Edmund Klich: na pilotów Tu-154 mogła być wywierana presja

Edmund Klich, szef Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych nie wyklucza, że piloci prezydenckiego samolotu Tu-154, który rozbił się pod Smoleńskiem, mogli działać pod presją.
Pytany o to, czy uważa, że presja wywierana na załogę samolotu nie miała znaczenia, odparł: "ja mówiłem to na konferencji w Moskwie, że nie miała, bo ja wtedy znałem rozmowę, która była prowadzona 16 minut przed zdarzeniem. Teraz wiem więcej, bo otrzymałem pełny zapis rozmów i teraz już bym tak kategorycznie nie stwierdził". 

Pytany czy na minutę przed katastrofą w kokpicie samolotu mogła być osoba spoza załogi odpowiedział: "z tego tak wynika, bo jeśli był słyszalny głos, to one musiały być gdzieś blisko tak, że był ten głos nagrany". - To nie jest bezpośrednia presja, że musicie wylądować. Ale jeśli jest głos na minutę przed i osoba jest, to znaczy świadomość obecności tej osoby, już jest jakąś formą tego, że jednak jest ważna sprawa i należy się starać wylądować. Ja bym tak odebrał, gdybym pilotował ten samolot - powiedział Klich.

Szef Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych nie chciał odpowiedzieć, czy osobą, której głos nagrał rejestrator w kokpicie był generał Andrzej Błasik, dowódca sił powietrznych. - Nie potwierdzam, nie zaprzeczam. Ja wiem, ale nie będę mówił. Nie jestem upoważniony. Informację wydaje MAK. Ja mam wiedzę, ale nie mogę się nią podzielić - powiedział Klich.

TVN24, arb

Czytaj także

 35
  • libra IP
    Pytania bez odpowiedzi!!!
    Pan E.Klich powinien dać odpowiedz na te pytania które nie padły na konferencji MAK a w szczególnie:
    1 – w jakie konkretnie pomoce nawigacyjne (NDB, DME, VOR, ILS której kategorii, PAR, radar dozorowania, inne) było wyposażone lotnisko w momencie lądowania TU154, wiek urządzeń, ostatni przegląd techniczny,
    2 - czy poza okolicznościowym sprawdzeniem lotniska przez służby było ono dopuszczone przez MAK do przyjmowania samolotów państw NATO,
    3 – czy załoga wiedziała o tym wyposażeniu,
    4 – czy przed udostępnieniem lotniska do przyjęcia samolotów z Polski był dokonany oblot urządzeń wymienionych w pkt 1 i czy są na to dokumenty,
    5 – czy stacja meteorologiczna podająca ciśnienie lotniska znajduje się na tym lotnisku czy gdzieś indziej,
    6 – jeśli stacja meteorologiczna znajduje się poza rejonem lotniska, to w jakiej odległości,
    7 - czy stacja meteorologiczna posiada stosowny certyfikat MAK uprawniający ją do wykonywania takich pomiarów,
    8 – czy wartość ciśnienia podawanego przez kontrolera lotniska Smoleńsk, na pokład TU154 uwzględniała elewację lotniska Smoleńsk,
    9 - czy wartość ciśnienia podanego na pokład TU154 odnosiła się do poziomu lotniska czy do poziomu morza (QFE, QNH),
    10 – czy wieża lotniska Smoleńsk w dniu katastrofy posiadała na swym wyposażeniu urządzenie podające aktualną wartość ciśnienia panującego na lotnisku, lub w rejonie jakim znajduje się lotnisko,
    11 – czy wieża lotniska Smoleńsk w dniu katastrofy posiadała na swym wyposażeniu wskaźnik podający aktualny kierunek i siłę wiatru na lotnisku
    12 – skąd kontrola lotniska Smoleńsk czerpała wiadomości na temat widzialności na pasie i podstawy chmur na lotnisku w trakcie podejścia do lądowania TU154, czy urządzenia były certyfikowane - dopuszczone do użycia przez MAK,
    13 – jakie przygotowanie zawodowe (staż pracy, doświadczenie zawodowe) posiadali kontrolerzy wieży lotniska Smoleńsk,
    14 – czy byli to kontrolerzy cywilni czy wojskowi,
    15 – czy kontrolerzy wieży Smoleńsk posiadali uprawnienia do kierowania ruchem lotniczym, cywilnym, wojskowym, międzynarodowym, krajowym,
    16 – czy kontrolerzy wieży Smoleńsk posiadali uprawnienia do prowadzenia korespondencji radiowej z załogami statków powietrznych w języku rosyjskim lub angielskim,
    17 – czy kontrolerzy wieży Smoleńsk odbywali specjalistyczne szkolenia w sytuacjach szczególnych przy ograniczonej widzialności, mgła, silny opad śniegu,
    18 – kto wchodził w skład obsady kontrolerskiej na wieży lotniska Smoleńsk,
    19 – jeśli kontrola ruchu lotniczego, lotniska Smoleńsk, posiadała na swym wyposażeniu radar precyzyjnego lądowania (???), to co to było za urządzenie, czy kontrolerzy mieli właściwe kwalifikacje do jego obsługi, czy znali właściwą frazeologię lotniczą,
    20 – czy kontrolerzy wieży lotniska Smoleńsk, byli faktycznie kontrolerami (wojskowymi, cywilnymi) ruchu lotniczego, czy tylko przyszkolnymi do pracy cywilami odbywającymi w tym czasie służbę wojskową na lotnisku Smoleńsk,
    21 - czy MAK wie kto dopuścił kontrolerów lotniska Smoleńsk do pracy operacyjnej oraz czy zna system przygotowania zawodowego tych ludzi do pracy na stanowisku kontrolera,
    22 - według jakiego systemu podejścia do lądowania TU154 wykonywał podejście, 1NDB, 2NDB, ILS, PAR, inne,
    23 - czy załoga TU154 miała właściwe mapy podejścia do lądowania (lotnisko wojskowe Smoleńsk nie jest dostępne w AIP Rosyjskim),
    24 - czy kontrolerzy lotniska Smoleńsk znali procedury podejścia do lądowania, kiedy mieli ostatni egzamin sprawdzający kwalifikacje,
    25 - czy kontrolerzy lotniska Smoleńsk przechodzili badania lekarskie dopuszczające do pracy operacyjnej,
    26 - jakiego typu radiostacje służące do prowadzenia korespondencji radiowej z załogami statków powietrznych były wykorzystywane w dniu podejścia do lądowania TU154, czy były one sprawne technicznie, czy były dopuszczone do pracy operacyjnej przez MAK,
    27 - kiedy i czy uproszczony świetlny system podejścia do lądowania na lotnisku Smoleńsk przechodził kontrolę techniczną i czy został dopuszczony do pracy operacyjnej przez MAK,
    28 - czy MAK znał i wiedział jaki jest stan techniczny lotniska Smoleńsk,
    29 - czy MAK wiedział, że lotnisko Smoleńsk jest udostępniane do lądowań statków powietrznych państw NATO,
    30 - jeśli MAK znał sytuację techniczną lotniska Smoleńsk dlaczego świadomie pozwalał na korzystanie z niego przez statki powietrzne państw NATO,
    Niech Pan E.Klich również wie, że bardzo uważnie jest słuchany, a każde jego słowo zostanie ocenione w swoim czasie. Kłamstw i bzdur nie da się wcisnąć wszystkim. Waga tego stanowiska wymaga prawdomówności i odwagi w formułowaniu żądań w stosunku do MAK. Zadajcie te pytania Panu E.Klichowi. Pozdrawiam.
    • chela IP
      Prawdy stanie się zadość.Klich [z nadania PiS]TEGO DOPIILNUJE. Mimo usilnych starań RydzykA aby obciążyć ruskich i PO.
      • Topbee IP
        Wiem,ale nie powiem!Mundek chcesz Narodowi te ciemnoty wcisnąć?
        • Babilon IP
          Panie Edmundzie, co ONI Panu zrobili? Czym zastraszyli, że Pana wypowiedzi są tak rózne od tych przed iesiąca?
          • Majka IP
            Przecież pana Klicha na szefa PKBWL mianował minister Polaczek z PIS.