Macierewicz: brzoza skrzydła nie urwała. To pewne

Macierewicz: brzoza skrzydła nie urwała. To pewne

Antoni Macierewicz, fot. Wprost
Samolot Tu-154M nie mógł utracić skrzydła po zderzeniu z brzozą - twierdzą eksperci pracujący przy parlamentarnym zespole badającym przyczyny katastrofy smoleńskiej. W czwartek przedstawili wyliczenia i analizy dotyczące kluczowego momentu katastrofy z 10 kwietnia 2010 r.
Prof. Wiesław Binienda, dziekan wydziału inżynierii z Ohio, za pomocą telemostu zaprezentował podczas posiedzenia zespołu animacje oraz modele matematyczne wykonane za pomocą programu, z którego korzysta NASA. Dodał, że bardzo chciałby przyjrzeć się szczegółowym badaniom komisji szefa MSWiA Jerzego Millera dotyczącym zderzenia samolotu z brzozą. Według naukowca analiza masy samolotu, jego prędkości i średnicy brzozy pokazują, że maszyna mogła utracić jedynie niewielką krawędź skrzydła, co nie wpłynęłoby na jej stabilność.

Brzoza skrzydła nie urwała

Z kolei fizyk prof. Kazimierz Nowaczyk zwrócił uwagę m.in. na animację zaprezentowaną przez komisję Millera. Jak podkreślił, Tu154M nie mógł po zderzeniu z drzewem lecieć odwrócony o 180 stopni przez tak długi czas jak na animacji. - Nie ma wątpliwości, że skrzydło samolotu Tu-154M nie zostało złamane przez uderzenie w brzozę. Badania, których dokonał zespół prof. Biniendy w Ohio, kierowanego przez ekspertów NASA, jednoznacznie tego dowodzą - powiedział Antoni Macierewicz (PiS) po posiedzeniu zespołu. - Byliśmy świadkami ponad godzinnej prezentacji, gdzie z dokładnością do jednego centymetra przedstawiano nam przebieg wydarzenia polegającego na tym, że zrekonstruowane skrzydło tego samolotu na tej samej wysokości, pod tym samym kątem i z tą samą prędkością uderza w zrekonstruowaną matematycznie brzozę. Brzoza zostaje przecięta, skrzydło ma lekki uszczerbek, w żaden sposób nie znoszący potencjału jego siły nośnej - dodał poseł PiS.

Według niego, te ustalenia otwierają pytania: "dlaczego tak długo nas okłamywano?", "dlaczego eksperci komisji Jerzego Millera podpisali się pod fałszywym raportem?". - I co rzeczywiście stało się nad Smoleńskiem? - dodał. Macierewicz podkreślił, że nadal trwają badania i analizy rzeczywistego - jego zdaniem - przebiegu ostatnich minut lotu Tu-154 M.

Co mówi Miller

Według raportu Millera, w odległości ok. 2,7 km przed progiem drogi startowej samolot znalazł się poniżej nakazanej ścieżki zniżania, ok. 30 m przed bliższą radiolatarnią samolot znalazł się na tyle nisko, że nastąpił kontakt z pierwszą przeszkodą - końcówka prawego skrzydła uderzyła w wierzchołek brzozy na wysokości około 10 m. Zderzenie to nie spowodowało jednak uszkodzeń mających wpływ na zdolność samolotu do lotu. Po przebyciu ok. 200 m nad terenem porośniętym trawą samolot zderzył się kępami młodych drzew - zdaniem ekspertów nie jest wykluczone, że w tym momencie powstały pierwsze uszkodzenia wiązek przewodów elektrycznych.

W odległości 855 m od progu pasa, ok. 350 m od miejsca upadku, samolot lewym skrzydłem uderzył w brzozę o średnicy pnia ok. 30 cm. Skutkiem tego uderzenia była utrata części lewego skrzydła, w efekcie czego rozszczelniony został zbiornik paliwowy. Jak stwierdza raport, zderzenie to spowodowało jednocześnie rozszczelnienie wszystkich trzech instalacji hydraulicznych. Rozerwaniu przewodów hydraulicznych towarzyszył ubytek płynu hydraulicznego z instalacji oraz spadek ciśnienia w każdej z nich.

Po przebyciu kolejnych 200 m samolot zderzał się z konarami drzew o średnicy do 20 cm, które powodowały dalsze uszkodzenia. W odległości 525 m od progu pasa startowego nastąpiło pierwsze zderzenie samolotu z ziemią, w wyniku którego płatowiec samolotu został porozrywany na fragmenty.

pap, ps

Czytaj także

 75
  • kuang IP
    Proponuję wsadzić tych, co kwestionują brzozę, do samolotu i niech spróbują przeciąć skrzydłem taki 40 cm \"patyk\"!
    • Izkarioza IP
      Co to tam tutka, brzuska. Ale gdzie jest ciało jednego z pilotów? ani ciała, ani DNA. Gdzie jest właściwe skrzydło od samolotu,przy złomie jest o dwa metry za krótkie?
      • WYROCZNIA IP
        To nie brzoza tylko lipa przedwyborcza -pozbawiła polotu Lecha
        • WYROCZNIA IP
          WEDŁUG NAJNOWSZYCH BADAŃ RUSKICH NAUKOWCÓW
          RUSKIE BRZOZY SĄ TWARDSZE OD RUSKIEJ STALI !
          WEDŁUG TYCHŻE RUSKICH EKSPERTÓW, RUSKA BRZOZA,
          KTÓRA ŚCIĘŁA SKRZYDŁO RUSKIEGO SAMOLOTU SAMA ZOSTAŁA ŚCIĘTA PRZEZ TO SKRZYDŁO. TO TAK JAK BY NÓŻ ŚCINAJĄCY
          MARCHEWKĘ SAM ZOSTAŁ PRZEZ NIĄ ŚCIĘTY.
          • niecierpl. IP
            To Rosjanie w ostatniej chwili wykrecili srubki.
            Co madrzejszy fachura,tym bardziej abstrakcyjne tezy.Ilu jeszcze takich medrcow tezy bedzie Macierewicz jeszcze wyglaszal.Czy bedzie biala ksiega nr.2.