Dlaczego PGF stała się Pelionem?

Dlaczego PGF stała się Pelionem?

Jacek Szwajcowski, prezes Pelion Healthcare Group
Stawiamy na rozwój – zapewnia w rozmowie z Wprost24 Jacek Szwajcowski, prezes zarządu Pelion Healthcare Group, który tłumaczy dlaczego Polska Grupa Farmaceutyczna S.A. przekształciła się w Pelion.
Polska Grupa Farmaceutyczna podjęła strategiczną decyzję o przebudowie struktur organizacyjnych. Dlaczego zdecydowaliście się na taki krok?

Pelion S.A., do niedawna Polska Grupa Farmaceutyczna S.A., jest firmą, dla której kluczową wartością jest stałe poszukiwanie nowych rozwiązań. Efektem takiego myślenia o biznesie było zakończenie wieloletniego procesu porządkowania naszych struktur. W wyniku wprowadzonych zmian wszystkie linie biznesowe wydzielone zostały do samodzielnie działających spółek. Trzy z nich, czyli zaopatrzenie szpitali, sprzedaż detaliczna i usługi dla producentów, były już w ten sposób zorganizowane. Ostatnim etapem było wyodrębnienie sprzedaży hurtowej do PGF Hurt Sp. z o.o. Nowo powstały Pelion S.A. pełni rolę spółki holdingowej, sprawującej nadzór nad wszystkimi spółkami-córkami. Jej podstawowym zadaniem jest wspieranie, koordynowanie oraz określanie długofalowej polityki rozwoju całej Grupy.

Co chcecie osiągnąć dzięki restrukturyzacji?

Pelion Heathcare Group działa na szeroko rozumianym rynku ochrony zdrowia, budując jednocześnie trwałą wartość na rynku kapitałowym. Obecność na tak wrażliwych rynkach, jak zdrowie i finanse wymaga doskonałej organizacji i transparentności prowadzonych działań. Taki też był cel zmian wprowadzonych ostatnio w firmie. Udało nam się to osiągnąć poprzez jasne określenie obszarów kompetencji i odpowiedzialności poszczególnych spółek. Każda z nich samodzielnie buduje swoją wartość i markę, każda odpowiada też za swoje błędy. Wszystkie wykorzystują efekt skali dzięki obecności we wszystkich segmentach branży dystrybucji farmaceutycznej. To buduje naszą przewagę konkurencyjną. Nowa organizacja Grupy pozwala na optymalizację procesów zarządzania, zapewnia przejrzystość rozliczeń, a także - co jest niezmiernie ważne - przynosi oszczędności.

Pelion S.A. jest dziś notowany na giełdzie zamiast istniejącej dotychczas PGF S.A. Jak rynek zareagował na tę zmianę?

Historia Pelionu rozpoczęła się 21 lat temu. W tym czasie, z małej lokalnej hurtowni o nazwie Medicines, staliśmy się największą grupą kapitałową działającą na rynku ochrony zdrowia w Polsce i na Litwie. Od 11 lat firma notowana jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Zmiana nazwy spółki holdingowej była konsekwencją dynamicznego procesu rozwoju firmy i budowania silnej pozycji na nowych rynkach europejskich. PGF S.A. już dawno przestała być tylko polską hurtownią farmaceutyczną, stąd decyzja o zmianie nazwy i struktury organizacyjnej. Podejmując decyzję o wyborze nowej nazwy szukaliśmy synonimów wartości takich jak: poszanowanie tradycji, stabilność, odwaga, siła oraz dynamiczny rozwój. To wszystko znaleźliśmy w słowie Pelion. Pelion to góra w masywie Olimpu, u której stóp znajdowała się grota centaura Chirona - nauczyciela bogów i herosów. Jednym z jego podopiecznych był dzisiejszy patron lekarzy i farmaceutów, Eskulap, który w grocie leczył chorych miksturami sporządzonymi z ziół porastających zbocze tej góry.

Dziś możemy już powiedzieć, że nowa nazwa została pozytywnie przyjęta przez przedstawicieli rynku kapitałowego, którzy docenili jej prostotę, nowoczesne, ale zarazem uniwersalne brzmienie, a także nawiązanie do tradycji, mitycznych początków farmacji i medycyny. Inwestorzy pozytywnie przyjęli także nowy logotyp spółki, przywołujący na myśl harmonię, stabilny rozwój i giełdowy wzrost. Zależy nam na tym, by marka Pelion kojarzyła się z innowacyjnością, kompleksowością i stabilnością, a firma była postrzegana jako wiarygodny i solidny partner biznesowy na niezwykle złożonym i dynamicznym rynku ochrony zdrowia.

Wspominacie państwo o poszerzeniu działalności firmy, a przecież już teraz nie ograniczacie się jedynie do hurtu farmaceutycznego. W jakich obszarach będzie następował dalszy rozwój?

Rozwój jest nieodłącznym elementem naszej działalności. Po ponad 20 latach obecności na rynku mamy świadomość coraz większych oczekiwań naszych klientów i partnerów biznesowych. Współczesne firmy muszą brać pod uwagę zmieniające się potrzeby ludzi i rynku, i dostosowywać do nich swoje usługi. Już dawno zauważyliśmy, że od dystrybutorów farmaceutycznych oczekuje się dużo więcej niż tylko dostaw leków. To właśnie zmieniające się otoczenie rynkowe skłoniło nas do rozwoju w kolejnych obszarach rynku farmaceutycznego i wyjścia poza pierwotną działalność, tj. hurtowe zaopatrzenie aptek. Dzięki temu, dziś jesteśmy obecni we wszystkich segmentach tego rynku - począwszy od producenta, poprzez szpitale i apteki, a skończywszy na pacjencie. I z pewnością nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa w tej kwestii. Stawiamy na ciągłe doskonalenie świadczonych usług w każdym segmencie prowadzonej działalności, tj. w obszarze hurtu do aptek, hurtu do szpitali, sprzedaży detalicznej oraz usług dla producentów. Jednak to, w którym kierunku podążymy, będzie zależeć od potrzeb rynku i naszych klientów.

 0

    Czytaj także