Śląska infolinia dla bezdomnych uruchamiana jest od 1999 r. przed każdą zimą. Można na nią dzwonić z każdego telefonu komórkowego, stacjonarnego i automatu. Połączenie jest bezpłatne, działa całodobowo. Obsługują je dyspozytorzy funkcjonującego przy wojewodzie śląskim Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego.
Jak poinformował szef Centrum Jerzy Kulej, co roku na infolinię dzwoni przeciętnie 300-400 osób. Od ub. roku - ze względu na coraz większą liczbę komórek także wśród bezdomnych – wprowadzono możliwość dzwonienia na numer zwykle przeznaczony tylko dla telefonów stacjonarnych także z tego rodzaju aparatów.
Dostępność infolinii z komórek pomaga też w sytuacjach, gdy dzwonią przypadkowe osoby, widzące np. pijanych, leżących na ziemi podczas chłodu lub mrozu. W ubiegłych latach takie sygnały były istotną częścią połączeń z infolinią.
W takich sytuacjach operator infolinii porozumiewa się z miejscową policją lub strażą miejską, współpracuje również z dyżurującym całodobowo Centrum Koordynacji Ratownictwa Medycznego - szybko wskazuje ono najbliższe szpitale, gdzie może być udzielona pomoc.
W Centrum działa też system informacji dla służb operacyjnych udzielających pomocy osobom bezdomnym. Jeżeli policjanci bądź strażnicy miejscy mają problem z umieszczeniem osoby bezdomnej w schronisku czy szpitalu, służby wojewody szukają miejsca, gdzie taka osoba zostanie przyjęta. Dyżurni utrzymują kontakt z wyznaczonymi osobami z ośrodków pomocy społecznej, które pełnią dyżury domowe po godzinach pracy i w dni wolne.
Podobnie jak w poprzednich latach wydział bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego, w ramach którego działa Centrum, opracował plakat z numerem infolinii. W najbliższych dniach plakaty zostaną przekazane do wszystkich samorządów w regionie, komend wojewódzkich policji i straży pożarnej, Caritas, organizacji charytatywnych oraz PCK w Katowicach. Zawisną m.in. na dworcach kolejowych i autobusowych.
Wykaz wszystkich jednostek pomagających w regionie bezdomnym zamieszczono na stronie internetowej Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Zimowa infolinia dla bezdomnych będzie działać do końca marca przyszłego roku. Mogą korzystać z niej nie tylko bezdomni, ale także wszyscy, którzy chcą pomóc osobom nocującym na ich klatkach schodowych, strychach, czy np. w ogródkach działkowych.
W poprzednich latach infolinia najczęściej była wykorzystywana podczas silnych mrozów. Najliczniej pomocy szukali samotni mężczyźni. Zdarzały się telefony, gdzie o pomoc prosiły całe rodziny znajdujące się w bardzo trudnej sytuacji lokalowej czy materialnej. Były też osoby, które za pośrednictwem infolinii zgłosiły chęć pomocy bezdomnym - przekazania ciepłej odzieży albo pieniędzy.
W woj. śląskim działa łącznie 167 placówek świadczących pomoc osobom bezdomnym – są to m.in. 22 noclegownie, 22 schroniska, 26 hosteli, 4 ogrzewalnie, 33 jadłodajnie oraz 35 punktów wydawania żywności.