Chiny zainteresowane prywatyzacją polskich firm

Chiny zainteresowane prywatyzacją polskich firm

Dodano:   /  Zmieniono: 
Wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik powiedział na forum gospodarczym w Pekinie, że z rozmów z prezydentem Chin Hu Jintao wynika, iż chińscy przedsiębiorcy są zainteresowani udziałem w prywatyzacji polskich firm w pewnych sektorach, w tym transportowym.

Gawlik jest jednym z członków delegacji towarzyszącej prezydentowi Bronisławowi Komorowskiemu w jego oficjalnej wizycie w Chinach. We  wtorek delegacja polska uczestniczyła w spotkaniu Komorowskiego z  przewodniczącym Hu.

Spytany o zainteresowanie strony chińskiej przejęciem PLL LOT, Gawlik zastrzegł, że „na razie żadna taka deklaracja nie padła". -Było to bardzo ogólne sformułowanie. Trudno oczekiwać, żeby przewodniczący Hu w czasie takiego spotkania mówił o szczegółach, ale  zasygnalizował zainteresowanie przedsiębiorców chińskich udziałem w  prywatyzacji przedsiębiorstw transportowych - powiedział. - Mój udział w forum i uczestnictwo w nim inwestorów chińskich skłoniło mnie do skierowania do nich zaproszenia, że z uwagi na to, iż  prywatyzacja LOT nie jest jeszcze zakończona, to każdy kolejny inwestor jest pożądany przez ministra skarbu państwa – powiedział Gawlik. - Żeby jakakolwiek prywatyzacja mogła mieć miejsce, dwie strony muszą osiągnąć konsensus – powiedział.

W reakcji na tę deklarację, również przebywający w Pekinie prezes LOT-u Marcin Piróg, że w związku z podpisaniem w środę w  Pekinie umowy o współpracy z Air China w sprawie otwarcia 3 czerwca połączenia Warszawa-Pekin, rozmawiał z chińskim partnerem właśnie na ten temat. - A sprawy prywatyzacji toczą się równolegle, to jest inny temat – dodał. - Jak wiadomo, prywatyzacja LOT-u jest w planie ministerstwa i jak tylko znajdziemy partnera, który będzie akceptowalny i który pozwoli nam się dalej rozwijać, będziemy rozmawiać ze wszystkimi zainteresowanymi –  powiedział Piróg.

Dopytywany o kryteria, które ewentualnie musiałby spełnić chiński partner, Piróg powiedział: „Chcemy zachować zarówno markę, jak i  realizować naszą strategię, która polega na transferowaniu w porcie warszawskim. Na pewno zależy nam, żeby rozwijać z Dreamlinerem siatkę długiego zasięgu, przede wszystkim Azję. Jeżeli to się wpisuje w  strategię naszego przyszłego partnera, to wtedy dużo łatwiej dojść do  porozumienia".

W środę na forum gospodarczym w Pekinie podpisano list intencyjny pomiędzy PLL LOT a Air China dotyczący bezpośrednich połączeń na linii Warszawa-Pekin i Pekin-Warszawa. Od czerwca 2012 r. mają zostać wprowadzone regularne połączenia na tej trasie.

eb, pap

eb, pap