Co łączy Berlusconiego i Amy Winehouse? Bożonarodzeniowa szopka

Co łączy Berlusconiego i Amy Winehouse? Bożonarodzeniowa szopka

Dodano:   /  Zmieniono: 
W tym roku figurka Berlusconiego nie była zbyt popularna (fot. EIDON/MAXPPP/FORUM) 
Figurki premiera Włoch Mario Montiego, jego poprzednika Silvio Berlusconiego, zmarłych niedawno Steve'a Jobsa i Amy Winehouse przygotowali w tym roku twórcy szopek z Neapolu. Szopka ze znanej pracowni kosztuje w tym mieście ok. 10 tysięcy euro.

Neapolitańscy szopkarze od lat przygotowują figurki znanych osobistości świata polityki, kultury, show-biznesu i sportu, o których najgłośniej było w kończącym się roku. Na wydarzenia reagują błyskawicznie, od razu przystępując do pracy nad podobiznami swych bohaterów. Szopkarze przyznają, że w tym roku źle sprzedaje się statuetka byłego premiera Berlusconiego, która w minionych latach była rozchwytywana, zwłaszcza przez cudzoziemców, jako pamiątka. Figurka następcy Berlusconiego - Mario Montiego, który objął urząd w połowie listopada, pojawiła się na słynnej ulicy warsztatów szopkarskich San Gregorio Armeno w Neapolu niespełna dwa tygodnie po jego nominacji.

Wieloetapowa żmudna praca nad klasyczną figurką z szopki trwa nawet 10 dni - począwszy od stworzenia jej modelu z gliny poprzez wypalanie w piecu elektrycznym w temperaturze 950 stopni Celsjusza przez cały dzień, dorobienie nóg i rąk z drewna i wreszcie "wizytę" u krawca, czyli uszycie stroju z prawdziwego materiału. Podczas gdy masowo produkowane figurki wykonywane są w całości z gliny, te najbardziej klasyczne, inspirowane sztuką szopkarstwa XVII wieku, są prawdziwymi arcydziełami rzemiosła. Najdroższe egzemplarze w szatach ze specjalnie prasowanego jedwabiu kosztują od 500 do 600 euro.

- Pracujemy 10 miesięcy w roku, by robić interesy tylko w listopadzie i grudniu - podkreśla jeden z najbardziej znanych neapolitańskich szopkarzy, 29-letni Genny Di Virgilio, który prowadzi pracownię założoną w 1831 roku. To on przygotował figurki twórcy koncernu Apple Steve'a Jobsa i piosenkarki Amy Winehouse natychmiast po ich śmierci. W pracowni Virgilio, który przywiązanie do pradawnej sztuki szopkarskiej łączy z nowoczesnymi akcentami, pełna klasyczna szopka kosztuje 10 tysięcy euro. Tyle trzeba zapłacić za figurki Świętej Rodziny, Trzech Króli, pasterzy, dwóch dudziarzy, wołu, osiołka i owieczki. W tradycyjnej neapolitańskiej szopce nie może też zabraknąć postaci sprzedawczyni obwarzanków, znanej jako tarallaia, która jest symbolem obfitości oraz garbatego mężczyzny, symbolizującego szczęście.