Lotnisko w Gdańsku powiększyło się o terminal. "To jasny punkt na mapie przygotowań do Euro 2012"

Lotnisko w Gdańsku powiększyło się o terminal. "To jasny punkt na mapie przygotowań do Euro 2012"

Dodano:   /  Zmieniono: 
Lotnisko w Gdańsku może teraz przyjąc 5 milionów pasażerów rocznie (fot. PAP/Adam Warżawa)
Dwukrotnie więcej niż do tej pory - czyli mniej więcej pięć milionów pasażerów rocznie - będzie mógł obsłużyć Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, dzięki zakończeniu budowy nowego terminalu. Pierwsi pasażerowie wylecą z nowego obiektu 6 kwietnia.
- Dla mnie jako ministra odpowiedzialnego za transport i  przygotowującego plany transportowe przed Euro 2012, terminal w Gdańsku to jasny punkt na tej mapie przygotowań. Po już uruchomionym terminalu we Wrocławiu to drugi nowy, jeden z najnowocześniejszych terminali lotniskowych w naszym kraju - nie krył satysfakcji minister transportu Sławomir Nowak.

Nowak podkreślił, że nowy terminal w Gdańsku to "wielki sukces infrastrukturalny" i "kawał dobrze wykonanej roboty", który będzie służył także po Euro 2012. - Z dumą w czasie mistrzostw będziemy tu przyjmowali wielu kibiców, którzy do Polski głównie przylecą samolotami i  przyjadą pociągami - przekonywał Nowak. Z kolei marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk dodał, że budowa terminalu zakończyła się zgodnie z harmonogramem, bez "nawet jednego dnia opóźnienia".

Dzięki nowemu terminalowi lotnisko w Gdańsku będzie mogło obsłużyć 5  mln pasażerów rocznie. Budowa terminalu o  powierzchni prawie 40 tys. m kw. kosztowała 247,3 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniosło 87,3 mln zł. Kamień węgielny pod budowę wmurowano pod koniec maja 2010 r. Terminal ma trzy kondygnacje nadziemne oraz jedną podziemną. Wcześniej oddano do użytku m.in. drogę kołowania, płytę postojową i  stanowiska do odladzania samolotów. Inwestycja objęła również m.in. przebudowę Terminalu 1. Lotnisko zostało przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz opiekunów z dziećmi.

Nowy terminal powstał na zachód od istniejącego, równolegle do pasa startowego. Pomiędzy starym i nowym terminalem na poziomie pierwszego piętra znajduje się łącznik. Terminal został tak zaprojektowany, by  umożliwić modułową rozbudowę w kolejnych etapach, w razie zaistnienia takiej potrzeby.

PAP, arb