40 dni do Euro - Poznań prawie gotowy

40 dni do Euro - Poznań prawie gotowy

Dodano:   /  Zmieniono: 
"Jesteśmy gotowi na 95 procent" (fot. sxc)
Najbardziej zagrożone i niezwykle ważne inwestycje dla Poznania na Euro 2012 – dworzec kolejowy oraz nowy terminal lotniska - na 40 dni przed mistrzostwami są praktycznie na finiszu. W maju sporo prac czeka w otoczeniu wokół stadionu oraz związanych ze strefą kibica.

- Jesteśmy gotowi na 95 procent, zostało nam 5 proc. na ostatnie cztery tygodnie. Mam nadzieję, że zrealizujemy wszystko, bo nawet jeden brakujący procent może być newralgiczny. Według moich informacji za 40 dni będziemy w pełni gotowi – powiedział prezydent Poznania Ryszard Grobelny.

Stadion

 

Mocnym atutem stolicy Wielkopolski jest Stadion Miejski. A to ze  względu na to, że jako pierwsza z czterech polskich aren została oddana do użytku (wrzesień 2010) i wielokrotnie została przetestowana przy komplecie publiczności. Zmodernizowany nakładem blisko 750 mln złotych obiekt może pomieścić 43 tysiące kibiców, ale na mecze Euro jego pojemność zostanie ograniczona do 41 tys.

Jak poinformował prezes spółki Euro Poznań 2012 Ryszard Dembiński, na  obiekcie trwają prace kosmetyczne. - Zostały zakończone prace przy budowie 34 kiosków gastronomicznych i - zgodnie z umową - przekazane operatorowi stadionu do ich urządzenia. Zostały wykonany również instalacje związane z doprowadzeniem prądu, wody i kanalizacji w  miejsca, gdzie powstaną namioty prasowe, dla sponsorów i VIP-ów oraz  obsługi technicznej imprezy – powiedział Dembiński.

Wymiana murawy

 

4 maja rozpocznie się kolejna, ostatnia przed Euro wymiana murawy. Prace wykona firma Greenboss, a koszt nowego boiska to ok. 450 tysięcy złotych. Stadion zostanie przejęty przez UEFA 11 maja, ale przedstawiciele europejskiej centrali piłkarskiej już wykonują prace związane z  przygotowaniem obiektu do turnieju. Obecnie trwa budowa miasteczka i  pawilonów dla obsługi telewizyjnej.

Strefa kibica

 

W połowie maja rozpocznie się budowa oficjalnej strefy kibica zlokalizowanej na Placu Wolności i Al. Marcinkowskiego. Operatorem zostało konsorcjum Innovations i My Music Group, które zrealizuje przedsięwzięcie za 18 mln złotych. Powierzchnia fan zone wyniesie 17 tys. mkw., a według prognoz odwiedzi ją średnio 18 tys. osób dziennie. Maksymalnie pomieści 30 tysięcy fanów, dla których przygotowane zostaną trybuny na 2 tysiące miejsc. Mecze będzie można oglądać na głównym telebimie o powierzchni 100 mkw., trzech mniejszych (28 mkw.) oraz na 30 ekranach 42-calowych.

- Strefa kibica, zaraz po stadionie, jest najczęściej odwiedzanym miejscem w mieście. Dokładamy starań, by była ona wyjątkowa. To, jak będziemy mówić o strefie już teraz, jak będziemy się w niej bawić, zdecyduje o wizerunku Poznania w Europie i na świecie. Mam ogromną nadzieję, że wszyscy pokażemy miasto w taki sposób, w jaki chcielibyśmy, by było ono zapamiętane - mówił pełnomocnik prezydenta Poznania ds. Euro 2012 Michał Prymas.

Wielkie sprzątanie

Przed Euro miasto czeka wielkie sprzątanie. Zostaną wyczyszczone: jedna z głównych ulic św. Marcin, deptak miejski - ul. Półwiejska i  uliczki okalające Stary Rynek. Trwa już natomiast czyszczenie membrany, stanowiącej zadaszenie Stadionu Miejskiego. Nie była ona myta od blisko dwóch lat i z białego zmieniła kolor na brudno-szary. Prace na  wysokościach wykonują alpiniści, którzy mają do wyczyszczenia 5,5 ha powierzchni.

 

Nie ma zagrożenia z dotrzymaniem terminów przy rozbudowie portu lotniczego i budowie nowego dworca kolejowego. Na poznańskiej Ławicy nowa część terminala, nowa droga kołowania i rozbudowana płyta postojowa czekają na przyjęcie pierwszych samolotów i pasażerów.

 

- Obecnie w nowej części terminala trwa proces przejmowania obiektu od  generalnego wykonawcy, jak również fazy testowe systemów terminalowych, wykonywane przez funkcjonujące w porcie służby; przed terminalem trwają prace budowlane przy rozbudowie układu komunikacyjnego. Oficjalne otwarcie nowej strefy przylotów odbędzie się pod koniec maja –  powiedziała rzeczniczka poznańskiego portu lotniczego Hanna Surma.

Dworzec

 

Budynek nowego dworca kolejowego PKP Poznań Główny powinien przyjąć pierwszych pasażerów na przełomie maja i czerwca, a więc tuż przed Euro 2012. Formalne przekazanie budynku właścicielowi – spółce PKP S.A. ma  nastąpić 27 maja. Jeszcze przed Euro zaplanowano oficjalną uroczystość otwarcia dworca Poznań Główny.

 

Jak powiedział Przemysław Terlecki, rzecznik prasowy inwestora, firmy TriGranit, obecnie prace w nowym obiekcie trwają praktycznie dzień i  noc, przez siedem dni w tygodniu. Gotowe są już kasy biletowe, które czekają na umeblowanie i podłączenie komputerów. Swoje pomieszczenia dostosowują do swych potrzeb pierwsi najemcy. Na czas Euro obsługa pasażerów będzie przeprowadzana zarówno w nowym, jak i obecnym dworcu PKP, który w najbliższym czasie, za pieniądze inwestora zostanie odświeżony.

Drogi

 

Miasto prowadzi szereg inwestycji drogowych. Przebudowywany jest fragment Ronda Kaponiery i ul. Roosevelta. Te dwie inwestycje wzbudzają największy niepokój władz miejskich, ale nie ma informacji, że miałyby nie zostać zrealizowane na czas mistrzostw. W ubiegłym roku uroczyście otwarto ulicę Bukowską, powiększoną do  układu dwujezdniowego. Dzięki temu droga z lotniska na stadion nie  zajmuje więcej niż 10-12 minut. Trwają prace wykończeniowe (malowanie pasów, montaż sygnalizacji świetlnych, budowa chodnika) przy ul. Bułgarskiej, położonej w najbliższym sąsiedztwie stadionu. Kierowcy będą mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu, co znacznie usprawni komunikację.

Kończy się przebudowa innej ważnej drogi dojazdowej do stadionu z  kierunku centrum miasta - ul. Grunwaldzkiej. Zakończono przebudowę ronda im. Jana Nowaka Jeziorańskiego, a przed samym turniejem zostanie oddana do użytku całkowicie zmodernizowana trasa tramwajowa, którą na stadion będą mogli dojechać kibice.

 

Nie uda się zakończyć przed Euro budowy Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego. Choć z punktu widzenia infrastrukturalnego inwestycja ta nie ma większego znaczenia, to dla kibiców i turystów odwiedzających latem Wielkopolskę miała być sporą atrakcją. Otwarcie placówki ma nastąpić dopiero pod koniec roku.

 

Gości w trakcie mistrzostw będą chciały przyciągnąć Termy Maltańskie. Jeden z największych kompleksów rekreacyjno-sportowych w Polsce został również wpisany na listę poznańskich inwestycji na Euro 2012. We  wrześniu ubiegłego roku został oddany do użytku.

Tramwaj do dworca?

 

Bardziej istotną dla mieszkańców miasta miało być przedłużenie linii Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do dworca. Tego projektu nie uda się zrealizować przed piłkarskim turniejem; otwarcie linii zaplanowano na  grudzień. Gotowa do Euro powinna ma być za to inna linia tramwajowa - z  osiedla Lecha na Franowo, gdzie mają być zlokalizowane parkingi buforowe dla kibiców. 2,5-kilometrowa trasa tramwajowa częściowo biegnie w  tunelu. Jak wyjaśnił kierownik projektu Gerard Masłowski, najistotniejsze będą odbiory dokonywane przez odpowiednie służby.

- Technicznie ten obiekt będzie gotowy, natomiast pozostaje kwestia pozwolenia na użytkowanie. Niezwykle wiążąca może okazać się tutaj opinia straży pożarnej, ale również policji czy służb MPK - dodał. Prawie 3,5 mln zł kosztowało lądowisko dla śmigłowców przy szpitalu miejskim w Poznaniu. Będzie mogło ono przyjmować śmigłowce w nocy i przy trudnych warunkach pogodowych.

 

- W trakcie przygotowań do Euro miasto przygotowało kilka projektów społecznych. Najbardziej popularna to akcja „Krewni Euro", podczas której ochotnicy oddawali krew oraz wpisywali się do rejestru szpiku kostnego. W 11 edycjach udział wzięło ponad dwa i pół tys. osób. Poznań powołał radę miejskich ambasadorów Euro 2012, w której znalazły się osoby ze świata sportu, kultury i mediów – piłkarz Bartosz Bosacki, ojciec Jan Góra, dziennikarka Katarzyna Werner czy raper Mezo. Ich zadaniem jest wspieranie i promocja miasta w kontekście przygotowań do mistrzostw. W maju rozpoczną się ostateczne szkolenia dla 600 miejskich wolontariuszy, którzy będą pomagać kibicom i turystom podczas mistrzostw.

eb, pap