Otwarto wschodnią obwodnicę Poznania

Otwarto wschodnią obwodnicę Poznania

Dodano:   /  Zmieniono: 
Drogę ekspresową S5 od Gniezna do węzła Poznań Wschód (A2) o długości 35 km, zwaną wschodnią obwodnicą Poznania, otwarto 4 czerwca dla ruchu. Od 3 czerwca czynna jest też południowa część zachodniej obwodnicy miasta.

Otwarta dla ruchu S5 biegnie od węzła Gniezno Południe, łączącego trasę z drogą nr 5 Poznań – Gniezno, do  autostradowego węzła Poznań Wschód. Budowa trasy ruszyła w 2009 r., wartość projektu to ponad 1 mld 400 mln zł, projekt w 85 proc. sfinansowano ze środków UE.

- Droga jest dostępna na zasadach przejezdności; udostępniamy kierowcom samą drogę, poza pasami ruchu nadal będą trwały prace –  powiedziała Alina Cieślak z poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W ramach inwestycji wykonano m.in. siedem węzłów drogowych: Gniezno Południe, Łubowo, Czerniejewo, Iwno, Kostrzyn, Strumiany i Kleszczewo. Węzłem Kostrzyn kierowcy mogą zjechać na drogę nr 92 z Poznania w kierunku Wrześni i  Warszawy. Jak powiedziała Cieślak, od poniedziałku czynne są węzły Gniezno Południe, Łubowo, Czerniejewo i Kostrzyn. Oprócz tego czynny jest autostradowy węzeł Poznań Wschód. Ponadto wykonano m.in. 41 nowych obiektów mostowych. Przebudowano lub zbudowano ponad 66 km dróg publicznych i dróg serwisowych. Poszczególne odcinki drogi budowały: hiszpańska firma Dragados, a także konsorcjum firm na czele z liderem, firmą Eurovia Polska.

Wraz ze wschodnią obwodnicą Poznania oddany do użytku został autostradowy węzeł Poznań Wschód. Jak powiedziała rzeczniczka spółki Autostrada Wielkopolska (AWSA) Zofia Kwiatkowska, węzły Poznań Wschód i oddany w niedzielę Poznań Zachód stanowią skrajne węzły autostradowej obwodnicy Poznania i wydłużają ją z 13 km do 25 km. Kierowcy, którzy poruszają się między tymi węzłami, będą korzystać z  bezpłatnego przejazdu.

- Budowę węzła Poznań Wschód rozpoczęto w czerwcu 2011 r. i z uwagi na  bliskość węzła w stosunku do autostradowego Placu Poboru Opłat Nagradowice AWSA sfinansowała realizację trzeciego pasa ruchu pomiędzy węzłem a PPO na długości 1,5 km. Koszt budowy węzła to 53 mln zł netto –  powiedziała Kwiatkowska. Koszt budowy obu węzłów wyniósł blisko 100 mln zł netto. W 2/3 inwestycja została sfinansowana przez AWSA, a w 1/3 przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Węzeł autostradowy Poznań Zachód ruszył w niedzielę późnym wieczorem, wraz z otwarciem dla  ruchu południowej części zachodniej obwodnicy Poznania, czyli odcinka drogi ekspresowej S11 o długości 14,2 km. Węzłem Poznań Zachód i  zachodnią obwodnicą Poznania kibice będą mogli szybciej dojechać na  miejski stadion, na którym rozegrane zostaną trzy mecze podczas Euro 2012.

sjk, PAP