Kart SIM w Polsce więcej niż Polaków

Kart SIM w Polsce więcej niż Polaków

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. sxc.hu)Źródło:FreeImages.com
W 2011 roku 74 proc. gospodarstw domowych miało dostęp do szerokopasmowego internetu - to ok. 8 pkt. proc. więcej niż w 2010 roku - wynika z raportu przedstawionego we wtorek przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.

W ubiegłym roku wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego wzrosła o 1,1 proc. w porównaniu do 2010 r. i wyniosła ok. 43 mld zł. - Myślę, że wzrost rynku o 1-1,5 proc. utrzyma się w 2012 roku - powiedziała szefowa UKE Magdalena Gaj.

Ponad 50 mln kart SIM

Największy udział w liczbie użytkowników internetu posiadała Telekomunikacja Polska. Na kolejnych pozycjach znaleźli się czterej operatorzy telefonii mobilnej – PTK Centertel, Polkomtel, P4 oraz PTC. Według stanu na 31 grudnia 2011 r., w Polsce aktywnych było ponad 50,1 mln kart SIM, co oznacza, że na 100 Polaków przypadało ich 131,6. Segment telefonii mobilnej zdominowany był przez czterech głównych operatorów – PTK Centertel, Polkomtel, PTC oraz P4. Pozostali działający na rynku przedsiębiorcy telekomunikacyjni odgrywali marginalną rolę, świadcząc swoje usługi około 1 proc. wszystkich użytkowników. Swoją pozycję na rynku umocniła spółka P4 (Play) zwiększając przychody o 49 proc., natomiast liczbę użytkowników o 37 proc. - podał UKE w raporcie.

Telefon stacjonarny odchodzi do lamusa

Coraz mniejszym zainteresowaniem cieszy się telefon stacjonarny, coraz częściej zastępowany przez telefon komórkowy. Rok 2011 r. przyniósł kolejny spadek liczby abonentów – o 9,6 proc., oraz osiąganych przez operatorów przychodów – o 12,8 proc. Głównym graczem pozostawała Telekomunikacja Polska – z jej oferty korzystało 62,6 proc. ogółu abonentów. - W 2011 roku z tej telefonii korzystało blisko 8 mln użytkowników, to jest o 800 tys. mniej, niż w 2010 roku - powiedziała Gaj.

Wśród najważniejszych zmian na rynku telekomunikacyjnym UKE w raporcie wymienia rosnącą konkurencję. Odnotowane obniżki cen dotyczą przede wszystkim telefonii komórkowej – o 11 proc. spadła średnia cena transmisji danych oraz o 3 proc. połączenia głosowego.

Mniej obniżania cen

W pozyskiwaniu klienta i budowaniu przewagi konkurencyjnej operatorzy przestają jednak koncentrować się na obniżaniu cen, coraz większą uwagę zaczynają zwracać na czynniki pozakosztowe. W przypadku dostępu do internetu jest to np. prędkość łącza. Operatorzy sukcesywnie zwiększają przepustowość łączy internetowych, aby móc sprostać oczekiwaniom użytkowników. W 2011 r. ok. 73,8 proc. łączy miało prędkością równą lub wyższą niż 2Mb/s, wskaźnik ten był o 24,7 punktu proc. większy niż w 2010 r.

Istotnym trendem rynku była pakietyzacja usług - korzystanie z kilka usług telekomunikacyjnych po atrakcyjniejszej cenie, niż ich indywidualny zakup. Z możliwości tej w 2011 r. skorzystało ponad 3,1 mln osób.

zew, PAP