Komisja Europejska chce przekazać Polsce 4,5 miliarda euro na drogi, kolej i porty

Komisja Europejska chce przekazać Polsce 4,5 miliarda euro na drogi, kolej i porty

Unia Europejska: Polska musi zwrócić 39 mln euro. Przez błędy (fot.sxc.hu)
Komisja Europejska zgodziła się na dofinansowanie 9 kluczowych korytarzy komunikacyjnych w Unii Europejskiej, z których 2 będą przebiegać przez Polskę. Otwiera to możliwość na otrzymanie przynajmniej 4,5 miliarda euro przez nasz kraj.
Warunek otrzymania dofinansowania jest jeden – Warszawa musi wysłać do Brukseli w ciągu 3 lat dobrze napisany wniosek.

Komisja wybrała 9 korytarzy, które według niej są kluczowe dla rozwoju europejskiego transportu i przeznaczyła 26 miliardów euro z unijnego budżetu do 2020. Mają one połączyć Wschód z Zachodem. Do tej pory kraje członkowskie skupiały się na własnych projektach narodowych, a nie transgranicznych, czyli tych, które łączyły ich z sąsiadami. - Chcieliśmy uniknąć sytuacji, w której europejska sieć transportowa będzie podzielona na kawałki i niespójna. Teraz wszystko w rękach unijnych krajów, także Polski. Prosimy - odróbcie zadanie domowe, przygotujcie dobre projekty - powiedział Polskiemu Radiu komisarz do spraw transportu Siim Kallas.

Pieniądze będą przeznaczone na sieć kolejową, drogową oraz porty. Polska ma zarezerwowane w budżecie projektu 4,5 miliarda euro, chociaż kwota może wzrosnąć, gdyż dofinansowania sięgają 85 proc. Przez Polskę będą przebiegać korytarze: Bałtyk-Adriatyk oraz Morze Północne-Bałtyk. Wśród nich jest budowa nowych połączeń, albo modernizacji już istniejących. Bruksela wskazała między innymi na połączenia kolejowe z Warszawy do Berlina i do Tallina, także na graniczne odcinki drogi Via Baltica.

Ponadto pieniądze mogą trafić na modernizację połączeń kolejowych kolejowe z Gdyni i z Warszawy do Katowic, z Wrocławia do Poznania, Szczecina i Świnoujścia, z Katowic do Wiednia, a także na połączenie drogowe między Bielsko-Białą a Żyliną

PolskieRadio.pl, ml
 6
  • pasażerIP
    Jedno mnie zastanawia. UE i Polska modernizuje drogę kolejową i kto później na tym korzysta? Pasażerowie, czy spółka obsługująca tory? Wszak PKP sie podzieliło na różne spółki. W tym na firmę obsługującą tory.
    Podobnie jak jest z budową dróg, autostrad za pieniądze UE i publiczne. A później stawiaja bramki z opłatami.
    • jablkoIP
      Ciekawe ile rozkradną
      • werdeIP
        EEEE za takie pieniądze to w Tuskolandzie wybudują kilometr drogi autostrado podobnej.
        • makaron530IP
          Uuu,Rostowski rece zaciera.
          • gosc..IP
            Umie to nigdy chyba nie doczekamy się asfaltu ,tylko te kamienie sypią na drogę.A asfalt zalewają tam gdzie mieszka elita.
            • gasipiesIP
              No tak, policzmy:
              1. 2 lata na naukę pisania i czytania
              2. Rok na naukę rozumienia czytanego tekstu
              Wynik 0% szans na dofinansowanie.

              P.S.
              W słynnym filmie "o 2-ch takich co okradli księżyc" głosy pp Kaczyńskich były dubbingowane.
              dykcja jaką mieli była niezrozumiała dla przeciętnego odbiorcy.
              Aktualnie niezrozumiała jest treść.

              Czytaj także