EXPO 2015 w Mediolanie: Tak będzie wyglądał Pawilon Polski

EXPO 2015 w Mediolanie: Tak będzie wyglądał Pawilon Polski

Dodano:   /  Zmieniono: 
W centralnym punkcie terenów EXPO 2015 powstaje Pawilon Polski, który będzie główną areną polskiej prezentacji podczas tegorocznej Wystawy Światowej.
Autorem koncepcji architektonicznej jest warszawska pracownia 2 pm, za scenariusz ekspozycji odpowiada zaś firma Platige Image.

Pawilon Polski będzie czwartym co do wielkości pawilonem wśród wszystkich krajów biorących udział w Wystawie. Tuż obok niego powstają m.in. pawilony Włoch, Francji, Holandii czy Watykanu.

- Motto polskiej ekspozycji: „Abbiate ogni speranza, voi che entrate!” (w wolnym tłumaczeniu: „Nasyćcie się wszelką nadzieją wy, którzy wchodzicie!”) to świadoma trawestacja strofy z „Boskiej komedii” Dantego. Nasze hasło jest obietnicą, że każdy zwiedzający znajdzie w Pawilonie Polski wszystko, co dobre i budzące nadzieję - świat energii witalnej. Że jest tu - po prostu - optymistycznie.  A skąd taki wybór? Jesteśmy we Włoszech, gdzie Dante Aligheri jest czczony jako poeta wszechczasów. Chcemy, poprzez to nawiązanie, uczcić 750. rocznicę urodzin Dantego, jaka przypada na rok 2015, czas Wystawy Światowej EXPO we Włoszech – wyjaśnia Sławomir Majman, Komisarz Generalny Sekcji Polskiej EXPO 2015.

Projekt

Pawilon Polski – projekt warszawskich architektów z pracowni 2pm - przedstawia charakterystyczny  dla polskiego krajobrazu sad jabłoni otoczony lustrami, wnętrze zaś kryje się  za prostą, ażurową konstrukcją, nawiązującą do drewnianych skrzynek na jabłka. Dzięki temu projekt w sposób twórczy wykorzystuje tradycje polskiego sektora rolno-spożywczego, budząc skojarzenia z jabłkami, jednym z eksportowych hitów polskiego rolnictwa: Polska jest największym w Europie i trzecim na świecie producentem jabłek, a jednocześnie największym na świecie ich eksporterem. Roczna produkcja sięga 3 milionów ton, z czego 1,2 mln ton przeznacza się na eksport.

Zwycięski projekt został wyłoniony spośród 59 prac zgłoszonych do konkursu zorganizowanego przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Scenariusz ekspozycji

Prezentacja w Pawilonie Polski przybierze charakter narracji, która eksponować będzie z jednej strony wspólne dla Polaków i Włochów skojarzenia kulturowe, znaczenie więzów rodzinnych czy gościnność, z drugiej zaś osiągnięcia polskiego przemysłu rolno-spożywczego. Wizualnym motywem przewodnim będzie zaś słynna rzymska płaskorzeźbą Bocca delle Verità (Usta Prawdy).

- Polska prezentacja będzie nowoczesna zarówno na poziomie techniki, jak i na poziomie przekazywanych treści.  Odwołujemy się do najnowszych trendów designu, muzyki i nośnych kodów popkultury,  korzystamy z zaawansowanych technologii multimedialnych. Będziemy promować polską gospodarkę, ukazując jej rozmach, innowacyjność i globalne znaczenie – mówi Krzysztof Noworyta, przedstawiciel firmy Platige Image, generalnego wykonawcy scenariusza ekspozycji w Pawilonie Polski.

Wejście do Pawilonu Polski prowadzić będzie przez wysoką, wąską szczelinę, która kierować będzie gości do sielankowego sadu jabłoni, inspirowanego obrazem Mehoffera pt. „Dziwny ogród”. W przestrzeni ogrodu pojawią się również  audiowizualne nawiązania do szczególnie cenionej we Włoszech poezji Wisławy Szymborskiej. Opowieść o polskim dziedzictwie spożywczym, zarówno na gruncie symboliki, wartości, tradycji, jak i na gruncie gospodarczym, będzie prowadzona na niemal 1400 mkw. przestrzeni ekspozycyjnej, na której znajdą się m.in. restauracja, sklep, sala kinowa, instalacja multimedialna prezentująca polski przemysł rolno-spożywczy, sala zabawy interaktywnej czy przestrzeń wystaw czasowych, wykorzystywana m.in. przez regiony.
 

Galeria:
EXPO 2015 w Mediolanie: Pawilon Polski