Wyciekł raport biegłych. "Załoga Tu-154M była z łapanki. Nie mieli prawa wystartować"

Wyciekł raport biegłych. "Załoga Tu-154M była z łapanki. Nie mieli prawa wystartować"

Wrak Tu-154M, który rozbił się w Smoleńsku, fot. PRSteam.net
Jak wynika z raportu przygotowanego dla prokuratury, załoga Tu-154M była kompletowana na ostatni moment i nie miała uprawnień do lotu - podaje TVN24.
Katastrofa smoleńska była w dużej mierze efektem szeregu nieprawidłowości popełnionych przez załogę samolotu i osoby odpowiedzialne za organizację lotu - wynika z raportu przygotowanego dla Prokuratury Wojskowej.

Piloci Tu-154M nie mieli uprawnień

Portal tvn24.pl w środę 15 kwietnia poinformował, iż  z opinii biegłych wynika, iż piloci Tu-154M nie mieli uprawnień ani odpowiednich szkoleń, aby pilotować tego dnia prezydenckiego tupolewa. Ponadto dokumentację szkolenia kapitana Arkadiusza Protasiuka sfałszowano, a jego doświadczenie było niedostateczne.

"Jeszcze 9 kwietnia zmieniano skład załogi"

Biegli stwierdzają, iż jeszcze 9 kwietnia zmieniano skład załogi, gdyż osoba, która pełnić miała funkcję nawigatora, nie mogła wziąć udziału w rejsie ze względu na lot do 12 kwietnia. Kiedy wyznaczono kolejnego nawigatora, okazało się, że nie ma ważnej wizy do Rosji. Ostatecznie na nawigatora wyznaczono por. Artura Ziętka, który powiadomiony o tym został 9 kwietnia rano. Tego dnia brał jeszcze po południu udział w locie do Gdańska, a wieczorem przygotowywał się do kolejnego. Biegli uznali w związku z tym, iż nie miał on dość czasu na odpoczynek.

20 min. na przygotowanie do lotu

Według przepisów do lotu zagranicznego należy przygotowywać się nie mniej niż 2 godziny. Tymczasem załoga Tu-154M przeznaczyła na to tylko 20 minut.

Polacy nie byli w posiadaniu aktualnych schematów i procedur, obowiązujących na lotnisku pod Smoleńskiej. Dokumenty od Rosjan zostały przesłane faksem dopiero ok. dwie godziny po katastrofie.

TVN24

Czytaj także

 86
  • Pol13 IP
    To dlaczego podważano stwierdzenia komisji rosyjskiej poddające w wątpliwość fachowość polskiej załogi samolotu, dlaczego od czci i wiary obrażano generałową ? Dlaczego wymieniano pięć fakultetów które ukończył kapitan i  dlaczego nie przeprasza się rosyjskich śledczych ?
    • split IP
      Brak kompeetencji, uprawnień, brak doawiadczenia, odpowiednich szkole, falszerstwo dokumentow, nic to, palant nie mial wizy, wina Rosji i Putinu ,...
      • Piotrdivine IP
        u Ruskich mocne brzozy rosną!
        • odpowiedz. IP
          Winien jest ten, kto z  urzedu był ODPOWIEDZIALNY za  organizację i przygotowanie samolotu do rejsu:
          Arabski - który za  "KARĘ" został mianowany AMBASADOREM HISZPANII. A także jego bezpośredni przełożony - premier.
          • gustaw IP
            ekipa tuska i komorowskiego oraz cichociemni podwyższyli prawdopodobieństwo katastrofy do niemal pewnej i to jest jedyna przyczyna- jednym słowem morderstwo

            Czytaj także