Bank nie zawsze w komputerze
Materiał partnera

Bank nie zawsze w komputerze

Najnowsze trendy w bankowości to różnego rodzaju rozwiązania mobilne, aplikacje, chmura, płatności i transakcje internetowe. Mimo ogromu nowości globalne badania wskazują, że 77 proc. klientów nie jest zadowolonych z poziomu usług bankowych.
Banki wiele inwestują w rozwiązania technologiczne, których celem jest poprawa bezpieczeństwa systemów IT oraz polepszenie usług. Najnowsze trendy w bankowości to m.in. cloud computing oraz różnego rodzaju rozwiązania mobilne. Ale nacisk na technologie nie musi oznaczać, że zadowolenie klientów z usług banków wzrasta. Statystyki pokazują wręcz odwrotne trendy. Badania pokazują, że 77 proc. klientów banków nie jest zadowolonych z usług swojej instytucji finansowej (źródło: Banking Industry Not Meeting Basic Consumer Expectations). Przeważnie klienci narzekają na niezbyt jasne zasady odnośnie opłat bankowych oraz na to, że oferowane usługi są niezbyt przejrzyste. Klienci oczekują prostych produktów, dzięki którym w łatwy sposób można kontrolować domowe finanse lub zauważyć zalety konta firmowego.

Bank musi budować pozytywne relacje

Tę tezę zdaje się potwierdzać raport firmy consultingowej PwC, który udowadnia, że także sami bankowcy zauważyli potrzebę uproszczenia oferowanych produktów i usług (źródło: Retail Banking 2020 - Evolution or Revolution?). Zdaniem 69 proc. przedstawicieli sektora, uproszczenie bankowej oferty w znacznym stopniu poprawi jej jakość. Bardzo duża część przedstawicieli branży uważa także, że im prostsze zasady, tym mniejsze koszty i większe zyski.

Nowoczesne technologie mają ogromne znaczenie we współczesnej bankowości. Trudno dzisiaj wyobrazić sobie brak możliwości dokonania transakcji online czy dostępu do swojego rachunku poprzez smartfon. Ale, jak pokazuje analiza dokonana przez EY, jednym z trendów w bankowości (poza zwiększaniem się roli nowoczesnych technologii) będzie także nawiązywanie relacji między klientem a bankiem. Zdaniem ekspertów EY do 2030 sektor bankowy przejdzie metamorfozę w kierunku nawiązywania głębszych relacji z konsumentami, większego wzajemnego zaufania między stronami. Do 2030 r. dzięki unowocześnianej stale technologii informatycznej banki będą mogły dokonywać dokładnych, spersonalizowanych analiz i silniej niż dotychczas angażować się w prawdziwą współpracę z klientami. Do tego czasu bank i jego przedstawiciele mają stać się partnerami w zarządzaniu domowymi lub firmowymi finansami. Jest to szczególnie ważne w przypadku przedsiębiorców, którzy oczekują profesjonalnego doradztwa w zakresie pozyskiwania dofinansowania lub kredytowania projektów związanych z uruchomieniem lub poszerzeniem działalności jak kredyt z gwarancją de minimis czy kredyt na start (źródło: 8 trends shaping the bank of 2030).

Mobilny wpłatomat wspomoże small business

Bankowość to jednak nie tylko digitalizacja – niektóre czynności związane z pieniędzmi trzeba wykonać osobiście lub zlecając je podwykonawcom. Z takim problemem zmagają się przedsiębiorcy, którzy m.in. prowadzą niewielkie sklepy detaliczne; po ich zamknięciu codziennie bądź kilka razy w tygodniu muszą udawać się do banku, by wpłacić gotówkę na rachunek. Takie rozwiązanie niesie jednak ze sobą pewne ryzyko. Badania wskazują, że 80 proc. przedsiębiorców dostarcza gotówkę do oddziału banku samodzielnie. Nie zawsze jest to bezpieczne – 40 proc. osób robi to po zamknięciu firmy; niekiedy jest już wówczas ciemno. Z kolei korzystanie z usług firm ochroniarskich generuje dodatkowe koszty, których niewielkie firmy nie zawsze są w stanie ponosić. Ponadto samo dostarczanie środków do banku kumuluje koszty – paliwo, czas spędzony w samochodzie już po godzinach pracy. Rozwiązaniem może być innowacja wprowadzona niedawno przez Idea Bank S.A., czyli mobilny wpłatomat. Specjalny pojazd przyjeżdża w umówione miejsce, a klient bez stresu i straty czasu może dokonać wpłaty. Zgłoszenie odbywa się za pomocą darmowej aplikacji, którą klient może zainstalować na swoim smartfonie (zarówno z Androidem, jak iOS). Mobilny wpłatomat jest więc swego rodzaju połączeniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych z tradycyjnym rodzajem bankowości.

Wydaje się, że rozwiązania łączące nowoczesność z tradycyjnym podejściem do potrzeb klienta, budowaniem pozytywnych relacji na zasadach partnerskich będą trendem na najbliższe lata w bankowości. Polskie banki znajdują się w czołówce podmiotów wyznaczających w tej dziedzinie nowe trendy.

Czytaj także

Czytaj także