Do czego namawiają nas gwiazdy

Do czego namawiają nas gwiazdy

Najbardziej wpływowi Polacy nie muszą się zajmować polityką. Mogą oddziaływać na nasz styl życia, kształtować postawy czy zachowania konsumpcyjne. Jak wynika z rankingu „Wprost”, większość wpływowych celebrytów doskonale to rozumie.

Właściwie numerem 1 w naszym rankingu powinien zostać Paweł Kukiz, gwiazda rocka. Dziś lider ruchu Kukiz’15 zmienia losy Polski czy może używając języka, który jest mu bliższy, „rozpieprza układ”. Każdy, kto interesuje się mechanizmami życia publicznego, rozumie, że to właśnie on zmienił scenę – tę polityczną. Bez niego nie byłoby sukcesów wyborczych Andrzeja Dudy i PiS. Rzecz jasna, Paweł Kukiz już do naszego rankingu najbardziej wpływowych gwiazd się nie kwalifikuje, bo dziś jest jednym z najbardziej wpływowych polskich polityków.

Kreatorzy mody

Ale czy kategoria wpływowości musi dotyczyć tylko polityki, a nie np. stylu życia, kształtowania postaw, a także zachowań konsumpcyjnych. Bo przecież nie zatrudniano by gwiazd w reklamie, gdyby nie były w stanie przekonać do zakupu jakiegoś produktu. Ba, mogą zrobić znacznie więcej, np. wykreować modę na taniec czy gotowanie. Przecież jeszcze kilkanaście lat temu słowo kuchnia kojarzyło się z określeniem kuchta, oznaczającym kogoś, kto nadaje się wyłącznie „do garów”, tymczasem dziś umiejętności kulinarne są powodem do dumy dla ludzi z klasy średniej. Nie stałoby się tak, gdyby nie programy w rodzaju „Kuchennych rewolucji”, „Top Chefa”, „Master Chefa” czy „Hell’s Kitchen”. Nie inaczej było z modą na taniec towarzyski wykreowaną przez „Taniec z gwiazdami”, „Got to Dance” czy „You Can Dance”. Zwłaszcza ten pierwszy miał duże znaczenie, jako że rozpoczął serię i pojawiło się w nim kilka gwiazd z naszej 50-tki, m.in. znana dziś zupełnie z czego innego Agata Kulesza.

Szlachetne przedsięwzięcia

Warto zresztą dodać, że ta wybitna aktorka po wygraniu luksusowego samochodu przekazała go na licytację na cel charytatywny, choć sama w owym czasie jeździła półfurgonetką. I na tym też polega „wpływowość”. Na kształtowaniu obyczajów godnych pochwały. Trzeba zresztą przyznać, że w tej akurat dziedzinie większość gwiazd z naszej listy stanowi przykład godny naśladowania. Zwycięzca Robert Lewandowski reprezentuje UNICEF i ostatnio zabierał (rozsądniej od niejednego polityka czy publicysty) głos w sprawie losu uchodźców z Syrii; druga w zestawieniu Małgorzata Kożuchowska dostawała nagrody za działalność dobroczynną, a Dorota Wellman przekazywała na cele charytatywne swoje honoraria z reklam. Są, oczywiście, wyjątki od reguły angażowania się gwiazd w szlachetne przedsięwzięcia, ale przecież nikt się czegoś takiego nie spodziewa po Dodzie czy Kubie Wojewódzkim. Ten drugi jest też żywym dowodem na to, że gwiazdy źle wychodzą, mieszając się w politykę. Showman z TVN przez swoje nieustanne ataki na PiS (czasem przekraczające granicę chamstwa) dorobił się ogromnego elektoratu negatywnego.

Zgubna polityka

Oczywiście, najgorzej wyszedł na swojej politycznej przygodzie zamykający nasz ranking Tomasz Karolak, który, gdyby nie fałszywe oskarżenia pod adresem córki obecnego prezydenta, z pewnością zająłby wyższe miejsce. Wpływ aktora i Tomasza Lisa – innego celebryty, który znalazł się w naszym zestawieniu – okazał się naprawdę znaczący, choć dokładnie wbrew ich intencjom. Atak na rodzinę kandydata PiS pomógł mu wygrać wybory. Wniosek z tego jest prosty: gwiazdy traktowane są przez polityków instrumentalnie i nadmiernie angażując się po którejś ze stron sporu, można sobie jedynie zaszkodzić. Jeśli wchodzić w życie publiczne, to jak Kukiz czy Liroy na 100 proc., bo wtedy można coś osiągnąć. Tak jest zresztą w każdej dziedzinie, choć pytanie, czy można być artystą – aktorem, piosenkarzem lub satyrykiem – nie grając żadnych ról, nie pisząc tekstów i nie nagrywając piosenek, wcale nie jest zupełnie pozbawione sensu. Istnieje w Polsce grupa gwiazd żyjących z tego, że kiedyś były gwiazdami. Na naszej liście w zasadzie ich nie ma, z wyjątkiem Dariusza Michalczewskiego. To jest jednak przypadek szczególny, bo mówimy o emerytowanym sportowcu. A w pewnym wieku człowiek już nie może bić się na ringu z ludźmi młodszymi o 20 lat albo biegać za piłką jak nastolatki. Wtedy trzeba wymyślić nowy sposób na siebie, jak zrobili to choćby Zbigniew Boniek czy Adam Małysz.

Światowy format

Kwestia pozycji gwiazd sportu jest zresztą dla naszego rankingu kluczowa. Nie tylko dlatego, że jego zwycięzcą okazał się Robert Lewandowski. W ścisłej czołówce znaleźli się też Justyna Kowalczyk, Marcin Gortat i Agnieszka Radwańska. Dlaczego tylko ta czwórka? Ano dlatego, że nie mamy więcej gwiazd światowego formatu – brakuje nam globalnych sukcesów rodaków. Pozycja wybitnych zawodników w rankingu wpływowych gwiazd cieszy o tyle, że pragnienie milionów chłopców z milionów podwórek, by grać jak Robert Lewandowski czy Marcin Gortat, wyjdzie im na dobre. Sport kształtuje charaktery, a wiele gwiazd to rozumie, wspierając pracę z trudną młodzieżą. I jeszcze jedno. Zazwyczaj w tego rodzaju zestawieniach „najbardziej pożądanych w reklamie” czy „najczęściej obecnych na okładkach” brakuje kilku typów gwiazd. Na przykład tych grających disco polo, rap czy występujących w kabarecie. A także, to już zupełnie nowa kategoria, tych z YouTube’a. Postanowiliśmy sprawdzić, czy słusznie. Okazało się, że nie do końca, bo jednak dwie gwiazdy satyry Robert Górski z Kabaretu Moralnego Niepokoju (również współpracownik „Wprost”) oraz Michał Wójcik z Ani Mru-Mru weszły do naszego rankingu, i to całkiem wysoko. Nie ma najmniejszych wątpliwości, że kiedyś w takim zestawieniu znajdą się również ci, którzy swoją karierę zaczynali w sieci. To tylko kwestia czasu.

Jak powstał ranking najbardziej wpływowych gwiazd

Z natury rzeczy tego rodzaju zestawienia są rodzajem zabawy i nie mogą być do końca obiektywne, jako że część czynników zależy od oceny. Staraliśmy się jednak wziąć pod uwagę wszystkie pola aktywności, choć premiowana była aktywność w debacie publicznej. Jeśli dwie gwiazdy uzyskały tyle samo punktów, to o miejscu w rankingu decydowało zaangażowanie w działalność charytatywną i sensowne zabieranie głosu w istotnych kwestiach społeczno- -politycznych. Punktowaliśmy nie tylko ilość wypowiedzi, ale też ich styl. Za ważny element „wpływowości” uznaliśmy komercyjną wartość wizerunku, czyli obecność w reklamie. Bo w końcu po to się zatrudnia gwiazdę, żeby nas przekonała do produktu. Z tego powodu w czołówce rankingu tak mało jest dziennikarzy, większość z nich w reklamach nie występuje. Gwiazda idealna, aktywna na wszystkich polach, mogłaby dostać 100 pkt, takich jednak nie ma. Zwycięzca zebrał 75 pkt. Preselekcja nazwisk opierała się na kilku ogólnie dostępnych zestawieniach gwiazd: najbardziej pożądanych w reklamie, najczęściej obecnych na okładkach, najchętniej wyszukiwanych w Google’u i mających najwięcej fanów na portalach społecznościowych. Tak wyselekcjonowaną grupę ok. 150 osób poddaliśmy ocenie według następujących kryteriów:

  1. Obecność w mediach tradycyjnych (maks. 30 pkt)
    1. telewizja – najwyżej punktowany jest własny program w kanale otwartym. Punkty daje też obecność w charakterze jurora czy komentatora;
    2. radio – własny program;
    3. książki – dziś wydaje je prawie każdy, ale punktujemy tylko bestsellery;
    4. prasa – własna rubryka;
    5. częste wywiady i okładki w czasopismach.
  2. Obecność w mediach społecznościowych i internecie (maks. 20 pkt)
    1. liczba obserwujących na Twitterze lub Instagramie, powyżej 50 tys.
    2. fani na Facebooku, powyżej 100 tys.;
    3. popularność wśród nazwisk najchętniej wyszukiwanych w polskim Google;
    4. częsta obecność na popularnych portalach.
  3. Reklama (maks. 20 pkt)
    1. prestiż marek, z którymi związana jest gwiazda;
    2. długa obecność w kampaniach reklamowych.
  4. Aktywność w debacie publicznej (maks. 20 pkt)
    1. duża częstotliwość wypowiedzi w istotnych kwestiach społeczno-politycznych;
    2. styl i trafność wypowiedzi;
    3. zaangażowanie w działalność charytatywną i kampanie społeczne.
  5. Osiągnięcia zawodowe w ostatnim roku (maks. 10 pkt)
Część gwiazd od lat w zasadzie nic nie robi w swoich dziedzinach, skutecznie odcina tylko kupony od swojej popularności. Nie brak w Polsce sławnych aktorów, którzy grają tylko w reklamach, i piosenkarzy, którzy zamiast na scenie, brylują w tabloidach. Należy więc docenić tych, którzy są aktywni.

1. Robert Lewandowski 75 pkt.

Gdyby ktoś chciał wygrać w Polsce wybory, powinien namówić go do poparcia. A każda firma może marzyć o zatrudnieniu go w reklamie. Polaków łączy dziś miłość do największej gwiazdy reprezentacji. Jego wyczyny, takie jak pięć bramek strzelonych dla Bayernu w dziewięć minut, napawają dumą. Zwłaszcza że jest Lewandowski pierwszą od niepamiętnych czasów światową gwiazdą futbolu pochodzącą znad Wisły. Nic dziwnego, że jest królem polskiego internetu, który na Facebooku ma 7,5 mln fanów, a na Instagramie ok. 3,5 mln. Przy tym świetnie wypada w wywiadach. O sprawach publicznych mówi rzadko, ale z sensem, np. o imigrantach z Syrii, swoim patriotyzmie czy katolicyzmie. Działa charytatywnie m.in. jako ambasador dobrej woli UNICEF.

2. Małgorzata Kożuchowska 73 pkt.

Jest nie tylko uzdolnioną artystką grającą w najpopularniejszych produkcjach („Rodzinka.pl”, „Listy do M. 2”) i mającą setki tysięcy fanów (ponad 800 tys. na Facebooku) gotowych kupować reklamowane przez nią produkty. Kożuchowska to piękna twarz polskiego katolicyzmu. Prowadzi w TVP program o tematyce religijnej, wydała książkę, wciela w życie zasady Dekalogu, wspierając potrzebujących. Jest laureatką nagród za działalność dobroczynną.

3. Dorota Wellman 72 pkt

W zasadzie można ją nazwać antygwiazdą. Sama zatytułowała swoją książkę „Ja nie mogę być modelką?!”, bo istotnie na modelkę raczej nie wygląda. Do tego mówi to, co myśli, i zapewne czasem przysparza jej to kłopotów, jak wtedy gdy np. krytykuje gwiazdorstwo kolegów z TVN. A jednak budzi powszechną sympatię i nikt nie odmówi jej inteligencji ani wdzięku. Co doceniają reklamodawcy, a Wellman swoje honoraria z reklam przekazuje na cele charytatywne.

4. Justyna Kowalczyk 70 pkt.

Jej największe sukcesy sportowe, w tym podwójne olimpijskie złoto, to przeszłość. Ale w czasie swojej kariery zdobyła ogromną sympatię, która będzie jej towarzyszyć przez lata. Jest bowiem osobą nietuzinkową, gwiazdą reklam z doktoratem, która potrafi pisać felietony do czołowych tytułów. Rzadko zabiera głos, ale jeśli już, to wywołuje dyskusję na skalę kraju i Europy, jak wtedy gdy opowiadała o swojej depresji czy gdy krytykowała zażywanie leków na astmę przez Marit Bjørgen

5. Marcin Gortat 69 pkt.

Nasz człowiek za oceanem. Polakom niesłychanie imponuje jego kariera w amerykańskiej NBA, a sam Gortat robi wiele, by młodzi ludzie uznali go za wzorzec do naśladowania. Bierze udział w cennych inicjatywach promujących wychowywanie przez sport. Jeśli mówi o czymś spoza sportu, to niezbyt często i całkiem do rzeczy. Jego wizerunek w zasadzie nie ma skaz, dlatego od niemal dekady nieustannie pojawia się w reklamach.

6. Kuba Wojewódzki - 68 pkt.

Numer 1 telewizyjnej rozrywki w Polsce, który najlepsze czasy ma już chyba za sobą. Jest wszędzie: w TVN, w Radiu Rock, w „Polityce”, w reklamie, ma setki tysięcy fanów w sieci. Inteligencji i błyskotliwości odmówić mu nie można, ma jednak nieznośną cechę wypowiadania apodyktycznych sądów w kwestiach, o których nie ma pojęcia, np. o polityce, i do tego trudno mu się powstrzymać od obrażania ludzi o innych poglądach.

7. Anja Rubik 68 pkt.

Polska supermodelka pracująca dla największych projektantów, obecna w wielu kampaniach reklamowych (głównie produktów luksusowych) i niezwykle popularna w sieci. Prawdziwa „top model”, którą szeroka publiczność poznała dzięki programowi „Project Runway” w TVN. Nikt nie wie, jakie ma poglądy, bo o nich nie mówi, wspiera za to działalność dobroczynną.

8. Maciej Stuhr 67 pkt.

Artysta multimedialny. Nie tylko gra w kinie, telewizji i reklamie, ale również pisze felietony oraz książki. Kiedyś występował jeszcze w radiu i kabarecie, bo ma wybitne poczucie humoru. Zabiera też głos w debacie publicznej, choć nie zawsze z korzyścią dla sprawy. Jego obrona „Pokłosia”, filmu żenująco słabego i opartego na manipulacji, była mocno nieprzekonująca. Tak jak oskarżanie średniowiecznych obrońców Cedyni o mordowanie niemieckich dzieci. Bo to nie w Cedyni, tylko w Głogowie, i nie Polacy zabijali, tylko Niemcy.

9. Martyna Wojciechowska 66 pkt.

Pierwsza podróżniczka III RP. Prowadzi popularne programy, wydaje książki, jest redaktorką „National Geographic”, aktywna w internecie i działalności charytatywnej. Często pojawia się w reklamie, nie wypowiada się natomiast o kwestiach społecznych czy politycznych.

10. Tomasz Lis 65 pkt.

Dziennikarz i celebryta w jednym. Jak na dziennikarza za mało obiektywny, a jak na celebrytę zajmuje się zbyt poważnymi sprawami. Problem w tym, że zamiast informować i komentować, skupia się na zwalczaniu PiS. Ma program na antenie TVP 2, jest redaktorem naczelnym „Newsweeka” i współwłaścicielem portalu NaTemat.pl.

11. Marcin Prokop 65 pkt.

Jeśli ktoś w telewizyjnej rozrywce może zagrozić pozycji Kuby Wojewódzkiego, to tym kimś jest współprowadzący „Mam talent”. Jest młodszy, ale już bardzo doświadczony, a do tego bystry i bardzo dowcipny. No i potrafi pracować w parze (z Dorotą Wellman czy Szymonem Hołownią). Z tym ostatnim wydaje też, poświęcone całkiem poważnym sprawom, wspólne książki. Zresztą sam pisuje zgrabne bajki. Do tego wspiera akcje charytatywne i zna umiar w żartach. W przeciwieństwie do Wojewódzkiego.

12. Ewa Chodakowska 65 pkt.

Trenerka Polek. Prawie 2 mln fanek z Facebooka i miliony nabywców jej książek oraz DVD nie mogą się mylić. Chodakowska przekonująco wypada jako nauczycielka zdrowego stylu życia, pokazująca paniom, co robić, aby długo być w formie. Popularność zdobyła w telewizji w programach śniadaniowych, ale dziś jest już tak znana, że ich nie potrzebuje.

13. Magda Gessler 64 pkt.pl

Narodowa restauratorka. Program „Kuchenne rewolucje” w TVN przyniósł jej sławę. Gessler prowadzi własne restauracje, wydaje bestsellerowe książki, pisze felietony, słowem – potrafi swoją popularność zdyskontować, choć udział w reklamie środka na wzdęcia nie był wizerunkowo najlepszym pomysłem. Ale jej karierze to nie zaszkodziło, bo zbudowała ją na osobowości i niezwykłym temperamencie.

14. Agnieszka Radwańska 61 pkt.

Po wygraniu turnieju Masters, z udziałem najlepszych zawodniczek świata, stała się narodową bohaterką. Jest być może jedyną polską gwiazdą rozpoznawalną pod każdą szerokością geograficzną, bo wszędzie gra się w tenisa. Jej menedżerowie potrafią to przeliczyć na pieniądze z reklam, ale całego swojego potencjału Radwańska nie wykorzystuje. Pojawiła się na demonstracji w rocznicę katastrofy smoleńskiej, ale o swoich poglądach mówić jednak nie chce.

15. Monika Olejnik 60 pkt.

Gwiazda dziennikarstwa politycznego, która swój gwiazdorski status zawdzięcza chyba nigdzie poza Polską niespotykanej, manierze pokrzykiwania na rozmówców. Ci z biegiem lat zaczęli się jej bać, ale posłusznie przychodzą do studia. Szczególnie głośno pokrzykuje Olejnik na polityków o poglądach, które jej się nie podobają, to znaczy prawicowych. Zresztą także im poświęca najczęściej swoje komentarze w „Gazecie Wyborczej”. Prekursorka świecącego u nas od lat triumfu dziennikarstwa pod hasłem: „Niech pan skomentuje, co kolega powiedział”. Poza tym dobrze się ubiera.

16. Krystyna Janda 60 pkt.

Wielka aktorka z wielką klasą, co wykorzystują zarówno reżyserzy, jak i reklamodawcy. Ma status legendy, ale nie osiada na laurach i jest niesłychanie aktywna. Na przykład w internecie, gdzie pisze bloga i prowadzi ciekawe konto na Facebooku, czym korzystnie odróżnia się od większości koleżanek i kolegów. Wydaje też popularne książki. Chętnie i często komentuje sprawy społeczno- -polityczne. Choć czasem jej sądy są nieco pochopne, jak wtedy gdy wbrew faktom straszyła strasznymi skutkami rządów PiS dla kultury. Okazało się, że jej teatr otrzymywał za czasów tego ugrupowania solidne wsparcie.

17. Dariusz Michalczewski 59 pkt.

Kim jest dziś „Tiger” z ringu, trudno stwierdzić, bo chyba niczym szczególnym się nie zajmuje. Od czasu, kiedy wygrał proces o wielomilionowe odszkodowanie przeciwko producentowi napojów energetycznych, w ogóle nie musi nic robić. Najwyraźniej postanowił zostać jednak autorytetem medialnym „Gazety Wyborczej”, bo co i rusz udziela wywiadów o tym, że homoseksualizm jest OK. Jest to o tyle zabawne, że nie ma chyba bardziej homofobicznego środowiska niż zawodnicy sportów walki. Tak czy owak były mistrz bokserski zaliczył dzięki medialnej ofensywie (którą zawdzięcza zresztą chamskiej zaczepce Marka Jakubiaka, który życzył mu w związku z poparciem małżeństw homoseksualnych „tatusia z fujarką”) wielki comeback. Został jurorem w programie „Superdzieciak”, udziela wywiadów i wydaje książkę.

18. Dawid Kwiatkowski 59 pkt.

Idol gimnazjalistek. Piosenkarz, któremu miłość na Facebooku i koncertach wyznają 12-13-latki. A on sam i jego menedżerowie potrafią korzystać z popularności. Jest Kwiatkowski jurorem w show Polsatu, wziął udział w „Tańcu z gwiazdami”, pokazuje się w reklamach, stworzył nawet własną markę odzieżową, ale działa też charytatywnie. A ma dopiero 19 lat.

19. Tomasz Kot 56 pkt.

Największa gwiazda średniego już aktorskiego pokolenia, co zawdzięcza przede wszystkim roli Zbigniewa Religi w filmie „Bogowie”. Jego sukces wynika nie tylko ze świetnego warsztatu, ale też z tego, że trudno nie czuć do niego sympatii. Dlatego jest zatrudniany do kolejnych, wymagających zresztą dużego poczucia humoru, kampanii reklamowych. Wypowiada się niezbyt często, ale jeśli już, to w sposób inteligentny i wyważony, czasem zaskakująco przekornie. Widać, że ma własne zdanie, ale w przeciwieństwie do niektórych starszych kolegów, np. Daniela Olbrychskiego, nie ma potrzeby nikogo tym zamęczać.

20. Dawid Podsiadło 56 pkt.

Numer 1 polskiej muzyki pop. Jego poprzednia płyta sprzedała się w ponad 150 tys. egzemplarzy, czyli w nakładzie kilkukrotnie wyższym niż najpopularniejsze produkcje innych artystów. I tak skromny 20-latek z Dąbrowy Górniczej stał się ulubieńcem nastoletniej publiczności, mimo że jego muzyka nie schlebia masowemu gustowi. Są w niej prawda i energia. Podsiadło nie unika odpowiedzi na pytania pozamuzyczne, prezentuje się w wywiadach jako człowiek wrażliwy, inteligentny i dowcipny. Co widać też w reklamach Playa czy radiowej Trójki, w których wziął udział.

21. Edyta Górniak 55 pkt.pl

W latach 90. wydawało się, że jako pierwsza polska wokalistka zrobi światową karierę. Z jej warunkami głosowymi i wyglądem nie było ku temu żadnych przeszkód, zabrakło jednak szczęścia. Później było tylko gorzej: wojny z tabloidami, coraz słabsze płyty i dziś Górniak w zasadzie najbardziej znana jest jako jurorka programu „The Voice of Poland” w TVP. Tyle że wciąż koncertuje, a publiczność wciąż lubi ją oglądać i interesuje się jej życiem. Ostatnio piosenkarka zaczęła z tego korzystać w zaskakujący sposób. Od czasu spalenia tęczy na warszawskim placu Zbawiciela regularnie wspiera walkę o prawa społeczności homoseksualnej, której – jak twierdzi – w Polsce zagraża nietolerancja.

22. Anna Lewandowska 55 pkt.

Oczywiście, nie byłoby jej kariery bez męża, który jest numerem jeden na naszej liście, jako para robią świetne wrażenie. Ale potrafiła z tego skorzystać, wcześniej była tylko nieznaną nikomu medalistką mistrzostw świata i Europy w karate, dziś jest powszechnie znaną specjalistką od zdrowej diety. Ma popularną stronę internetową, 750 tys. fanów na Facebooku, wydała też książkę.

23. Kamil Stoch 54 pkt.

Mistrz olimpijski o nieskazitelnym wręcz image’u. Zawsze mówi, co należy, zachowuje się jak trzeba, jest obyty, inteligentny i fotogeniczny. Do tego dobitnie deklaruje swoją religijność i patriotyzm. Nic dziwnego, że świetnie sprawdza się w reklamie, jako zupełnie niekontrowersyjny. Jego jedyny problem jest taki, że przed jego sukcesami, które są największe w historii polskich sportów zimowych, była „małyszomania”.

24. Robert Górski 53 pkt.

Jedyny w ostatnim ćwierćwieczu satyryk cytowany przez urzędującego premiera podczas posiedzenia rządu na oczach kamer. To, co pisze Robert Górski, nawiązuje do najlepszych tradycji polskiej satyry, komentującej w nieoczywisty sposób ważne wydarzenia. Robi to w „Latającym klubie Dwójki”, który prowadzi w TVP, w licznych wywiadach, ale również na łamach „Wprost” w rubryce „Zdarzył się jutro”. W ostatnich latach stał si też jedną z reklamowych twarzy mark Orange.

25. Dorota Rabczewska 53 pkt.

Wokalistka, szerzej znana jako Doda, n ma ostatnio dobrego okresu. Co prawd nagrywa nowe piosenki i koncertuje, a bez szczególnych sukcesów. Nie jest też już królową skandali. Mimo to ma sporo fanów i wciąż budzi zainteresowanie (np. na Twitterze śledzi ją ponad 400 tys. osób). Nieoczekiwanie stała się też bojowniczką o wolność słowa. Jej wypowiedź o tym, że Biblia została napisana przez „faceta naprutego winem i palącego jakieś zioła”, trafiła aż do Trybunału Konstytucyjnego, który orzekł, że słusznie ukarano ją za obrazę uczuć religijnych.

26. Marcin Wójcik 52 pkt.

Współautor „Latającego klubu Dwójki” w TVP2, często i inteligentnie komentuje sprawy społeczne. Robił to m.in. przy okazji wydania bestsellerowej książki o kabarecie Ani Mru Mru. Od lat występuje w reklamach oranżady Hellena i wspiera lubelskie hospicjum.

27. Agnieszka Szulim 52 pkt.

Prowadzi w TVN „Aplauz, aplauz” i „Na językach”, bardzo popularna również w internecie. Wypowiada się w obronie praw zwierząt.

28. Robert Makłowicz 51 pkt.

Prawdziwa instytucja, pierwszy w Polsce potrafił zrobić z gotowania show, nic dziwnego, że od dobrych 15 lat cały czas jest na topie.

29. Jerzy Owsiak 50 pkt.

Poza okresem, kiedy trwa „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy”, w zasadzie nieobecny w mediach, również tych społecznościowych, stąd tak niskie miejsce. Poza tym z trudem przyjmuje krytykę i często wdaje się w awantury.

30. Zbigniew Boniek 50 pkt.

Gwiazda polskiej piłki lat 80. potem zrobił karierę w lidze włoskiej, jako trener nie odnosił sukcesów, znacznie lepiej idzie mu jako prezesowi PZPN. Wciąż liczą się jego opinie, a jego wizerunek ma sporą wartość.

31. Adam Małysz 50 pkt.

Wielki mistrz, kiedyś polski sportowiec nr 1, wciąż jest popularny. Pojawia się w mediach i reklamie, rzadko zabiera głos na tematy pozasportowe i tak jest dla niego lepiej.

32. Krzysztof Hołowczyc 49 pkt.

Największe osiągnięcie, trzecie miejsce w rajdzie Dakar, zaliczył na sam koniec kariery. Ma taki wdzięk, że często pojawia ise w telewizji, reklamuje i uświetnia wszystko, co się da.

33. Agnieszka Chylińska 48 pkt.

Kiedyś rockowa skandalistka, dziś jurorka w programie „Mam talent” w TVN i autorka dziecięcych książek z pozytywnym przesłaniem.

34. Maciej Musiał 48 pkt.

Ulubieniec nastolatek, z 800 tys. fanek na Facebooku, co głównie zawdzięcza roli w serialu „Rodzinka.pl”.

35. Wojciech Modest Amaro 47 pkt.

Pierwszy polski zdobywca gwiazdki Michelina, najbardziej prestiżowego wyróżnienia w świecie gastronomii. Dziś gwiazda programów „Top Chef” i „Hell’s Kitchen” w Polsacie.

36. Kayah 46 pkt.

Ma tysiące wiernych fanów, choć ostatnio nagrywa raczej płyty dla smakoszy niż dla masowej publiczności. Jeśli mówi, to do rzeczy, jeśli reklamuje, to z klasą. Firmuje znaną i prestiżową wytwórnię płytową Kayax.

37. Czesław Mozil 45 pkt.

Słabo mówi po polsku, bo wychował się w Danii, ale to, jak widać, nie szkodzi w medialnej karierze. Występował jako juror w „X-Factorze”, teraz w Radiu Zet, wydał właśnie książkę. Kiedyś nagrywał też dobre płyty, ostatnio rzadko mu się to zdarza.

38. Margaret 45 pkt.

Zabłysła w 2012 r. piosenką „Thank You Very Much”, od tego czasu jest wciąż obecna w reklamach i telewizji. Również dzięki ekscentrycznym ubraniom, które sama projektuje.

39. Małgorzata Rozenek 44 pkt.

Gwiazda programów TVN „Perfekcyjna pani domu” i „Piekielny hotel” stała się jedną z najbardziej znanych Polek w ciągu kilku miesięcy. Wykorzystuje to głównie w reklamach, choć zdarzyło jej się komplementować Jarosława Kaczyńskiego, dobrego znajomego ojca.

40. Agata Kulesza 43 pkt.

Z aktorki obiecującej, po rolach w „Idzie” i „Róży”, stała się niekwestionowaną gwiazdą. Ma sporo do powiedzenia, dowcip i chętnie pomaga potrzebującym.

41. Karolina Korwin-Piotrowska 42 pkt.

Markę zbudowała na krytykowaniu celebrytów, którzy boją się jej jak politycy Moniki Olejnik. Bardzo aktywna i popularna w sieci, pisze książki, prowadzi program w TVN Style.

42. Piotr Fronczewski 42 pkt.

Aktorska legenda. Wciąż dużo gra, także w reklamach, i wciąż jest bardzo lubiany. Jeśli zabiera głos, to w sposób przemyślany.

43. Artur Żmijewski 41 pkt.

Amant w starym dobrym stylu, dziś znany głównie z roli księdza, najpopularniejszego polskiego kapłana – ojca Mateusza. Skutecznie lansował SKOK-i i miasto Sandomierz.

44. Joanna Krupa 41 pkt.

Swego czasu wylansowała własną wersję „ponglish”, amerykańskiego polskiego, m.in. zwrot „tap madl”, jako że prowadzi program „Top model” w TVN. Polsko- -amerykańska modelka wciąż jest bardzo popularna, pojawia się w reklamach i w akcjach w obronie praw zwierząt.

45. Jarosław Kuźniar 40 pkt.

Przez jednych lubiany, przez innych znienawidzony, mało kogo pozostawia obojętnym. Z TVN 24 przeniósł się do śniadaniowego „Dzień Dobry TVN”, co raczej nie jest awansem, ale jego wypowiedzi i działania wciąż budzą zainteresowanie.

46. Kazik Staszewski 40 pkt.

Wielki artysta polskiego rocka niedawno wydał książkę i płytę, a jego wypowiedzi polityczne cytował nawet Jarosław Kaczyński.

47. Cezary Pazura 40 pkt.

Genialny komik, po gorszym okresie, ostatnio znów sporo gra w telewizji. Stał się też jednym z liderów opinii otwarcie deklarujących swój konserwatyzm. Jest jedną z niewielu gwiazd, które wystąpiły w TV Trwam.

48. Szymon Majewski 39 pkt.

Po odejściu z TVN wciąż szuka swojego miejsca, na razie znalazł je w internecie i Radiu Zet. Stworzył też spektakl „One Mąż Show”. Wciąż jest lubiany i dowcipny, więc wszystko przed nim.

49. Bogusław Linda 39 pkt.

Pierwszy twardziel polskiego kina lat 90., dziś gra nieco mniej i reklamuje Geriavit, ale mimo sześćdziesiątki wciąż ma swoją markę.

50. Tomasz Karolak 38 pkt.

Bohater pouczającej historii z morałem, że lepiej nie wypowiadać się o czymś, o czym się nie ma pojęcia. Miał przynajmniej tyle klasy, żeby przeprosić za swoje oskarżenia wobec córki prezydenta Dudy. Ostatnio z korzyścią dla wszystkich zajmuje się aktorstwem komediowym.

Okładka tygodnika WPROST: 47/2015
Więcej możesz przeczytać w 47/2015 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Czytaj także

 1
  • Zaniepokojony IP
    Żal czytać takie wypociny. Autor, który chętnie zarzuca brak obiektywizmu Lisowi i Olejnik (z czym trudno dyskutować) sam ma też z tym duży problem. Gdzie tylko może musi wtrącić coś o stosunku do PiS. prezesa, lub jego krytyce. W przypadku Stuhra musiał oczywiście zahaczyć o "Pokłosie" (to już jakaś obsesja), które ma swoje wady, ale widziałem dużo gorszych filmów. Z sympatią pisze o zdeklarowanych katolikach (dla mnie nie ma to ani negatywnego, ani pozytywnego wpływu na ocenę postawy danej osoby), a osobom które nie podzielają jego poglądów i sympatii wytyka rzekomy brak osiągnięć lub obniżenie lotów. Tylko zdeklarowani katolicy, "patrioci" i "prawicowcy" zasługują tu na sympatię. Mnie też często drażni Owsiak, ale podsumowanie jego osiągnięć tym, że źle znosi krytykę (bo oczywiście "niepokorni" znoszą ją wspaniale) jest po prostu żenujące. Gdzie się podział "WPROST", który potrafił być obiektywny i wytykał błędy wszystkim politykom, niezależnie od ich barw? Źle znosiłem jak media zamiast krytyką rządu zajmowały się głównie opozycją, ale tu widzę że własnie w tym kierunku zmierza "WPROST". Jak władza jest "słuszna" to i krytyka zbędna.

    Czytaj także