Przedstawiciel Renault Andrzej Czajkowski również jest zdania, że stosowanie paliw z dodatkiem biokomponentów przekraczającym 5 proc. znacznie zmniejszy trwałość silników. Renault nie ograniczy co prawda gwarancji, ale w samochodach jeżdżących na nich zamierza wprowadzić częstsze wymiany filtrów i oleju, co będzie stanowić dodatkowe obciążenie finansowe dla kierowców i zwiększy koszty eksploatacji takich samochodów. Obecnie w samochodach Renault przegląd dokonywany jest po przejechaniu maksymalnie 80 tys. km. Według zaleceń otrzymanych z Francji, okres ten zostanie skrócony i wymiana filtrów i oleju ma następować co 20-30 tys. km. "Paliwo z dodatkiem powyżej 5 proc. nie spełnia normy europejskiej" - mówi Czajkowski.
Natomiast żadnych obaw co do stosowania w paliwach ponad 5- procentowego dodatku biokomponentów nie ma producent Daewoo. "Nasze silniki zostały przetestowane i nawet zwiększona, większa niż 5 proc. ilość biokomponentów nie wpłynie negatywnie na silniki. Biopaliwa nie będą miały wpływu na udzielanie gwarancji" - powiedziała rzeczniczka Daewoo Krystyna Danilczyk.
Fiat nie zajął dotąd jednoznacznego stanowiska w tej sprawie, ponieważ nie zostały jeszcze zakończone badania wpływu takich paliw na silniki Fiata. "W naszych samochodach - Fiat, Alfa Romeo i Lancia - dopuszczamy stosowanie biopaliw z dodatkiem maksymalnie 5-procentowym" - powiedział Bogusław Cieślar. Zapewnił, że klienci będą mieli pełną gwarancję przy zasilaniu paliwem z dodatkiem maksymalnie do 5 proc., przy czym ważna jest jakość tego paliwa, nie tylko ilość biododatków.
Ustawa uchwalona przez Sejm 2 października ub. roku, nie określa górnej granicy zawartości biokomponentów w paliwach. Ustawa zakłada, że rozporządzenie dotyczące zawartości biopaliw rząd wyda w ciągu 14 dni od daty wejścia w życie ustawy, czyli do 14 stycznia 2004 r. Zobowiązuje też stacje benzynowe do specjalnego oznakowania dystrybutorów z paliwem zawierającym powyżej 5 proc. biokomponentów; nie precyzuje jednak, w jaki sposób. Odpowiednie rozporządzenie ma wydać minister gospodarki i pracy. Wcześniej Trybunał Konstytucyjny musi rozstrzygnąć, czy ustawa jest zgodna z konstytucją. Rzecznik praw obywatelskich prof. Andrzej Zoll zaskarżył ustawę, bo nakłada na producentów obowiązek dodawania biokomponentów do paliw, a konsumentom nie daje możliwości wyboru paliwa bez dodatków roślinnych.
em, pap