Deficyt bez zmian

Dodano:   /  Zmieniono: 
Z 550 mln zł do 192 mln zł zmniejszył Senat dotacje na kolejowe przewozy regionalne. Nie zmniejszył jednak deficytu, przeznaczając te pieniądze na NFZ.
Mniej pieniędzy dostanie również warszawskie metro. Zmniejszenie dotacji jest konsekwencją obniżenia wpływów do budżetu ze środków specjalnych instytucji państwowych do 15 proc. z 40 proc. uchwalonych wcześniej przez Sejm.

Senatorowie zdecydowali też o przeznaczeniu 100 mln zł na  Narodowy Fundusz Zdrowia. Pierwotnie środki te miały być przeznaczone na zmniejszenie deficytu budżetu na 2004 o 100 mln zł  - do 45,2 mld zł.

O dofinansowanie NFZ zwrócił się do senatorów premier Leszek Miller, zdecydowanie przeciwni byli ministrowie gospodarki i  finansów Jerzy Hausner i Andrzej Raczko ze względu na zagrożenie płynności budżetu i pogorszenie obrazu polskiej gospodarki za  granicą. "Senat mógłby się bardziej postarać, jednak i tak jest lepiej niż to uchwalił Sejm" - ocenił Raczko.

Największe kontrowersje wzbudził wniosek obniżenia dotacji dla kolei do 192 mln zł, z  uchwalonego przez Sejm 550 mln zł. Senatorowie koalicji uznali jednak, że  wersja sejmowa to populizm i "wirtualne pieniądze". Poparli argumenty Ministerstwa Finansów, iż obniżenie środków specjalnych instytucji państwowych, z których miały pochodzić dotacje dla PKP, zagraża sprawnemu funkcjonowaniu państwa. Odrzucono też wniosek senatora Mariana Janowskiego (Blok Senat 2001) o przeznaczenie dla kolei dodatkowych 200 mln zł, kosztem Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Nie przeszły również poprawki zwiększające dotacje dla  warszawskiego metra i w konsekwencji metro otrzyma 50 mln zł, zamiast 150 mln zł uchwalonych przez Sejm.

Senatorowie przyznali natomiast 155 mln zł dotacji dla PKP Polskie Koleje Linowe, zamiast funduszy na autostrady płatne.

Senat zwiększył też o 155 mln zł dotację na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Pieniądze mają pochodzić z  przesunięcia środków z rezerwy celowej, przeznaczonej na zadania z  zakresu pomocy społecznej (zasiłki i pomoc w naturze, domy pomocy społecznej). Przeznaczono też 11 mln zł na wyprawki szkolne dla  uczniów, czego nie było w zapisie sejmowym.

19,3 mln zł przeznaczono na budowę drogi ekspresowej nr 19 Suwałki - Barwinek. 7,5 mln zł zostanie przeznaczone na utworzenie 260 nowych etatów w więziennictwie. 8 mln zł dostanie Akademia Rolnicza im. Kołłątaja w Krakowie.

Senat zdecydował też o przesunięciu kwoty około 1,2 mld zł z  dotacji i subwencji dla rolnictwa do rezerwy na wydatki związane z  integracją z Unią Europejską, w tym na finansowanie programów rolniczych i współfinansowanie budowy dróg i autostrad.

Senatorowie odrzucili wszystkie poprawki zwiększające wpływy do  budżetu z rezerwy rewaluacyjnej oraz z zysku NBP. Odrzucono poprawkę dotyczącą zwiększenia wpływów z rezerwy o 11,8 mld zł. Nie przyjęto też poprawek o zwiększenie wpłat z zysku NBP z  przeznaczeniem m.in. na Stocznie Gdynia, pensje policjantów i  szpitale.

Za przyjęciem ustawy budżetowej głosowało 69 senatorów, przeciw było 19, wstrzymało się 6.

Marszałek Sejmu Marek Borowski, pytany o poprawkę zmniejszającą dotacje dla PKP Przewozy Regionalne powiedział, że jego zdaniem, Sejm ją przyjmie. "Problem polegał na  tym, że poprawka, która przeszła wcześniej w Sejmie, zmieniła projekt rządowy, była niezwykle radykalna, demolowała szereg zamierzeń rządu i nie mogła się utrzymać w Senacie - powiedział.

Zdaniem Borowskiego, ewentualne protesty kolejarzy nic w tej sprawie nie zmienią. "Prawo do protestu jest oczywiście. Zniechęcałbym do zatrzymywania pociągów, to nic nie da, tylko osłabi kolej. Trzeba szukać pozytywnych rozwiązań w tym względzie. Tak, czy owak, ta kwota to prawie 200 mln zł i jest to więcej, niż  rząd początkowo przewidywał w Sejmie" - podkreślił marszałek.

em, pap