40-milionowy bagaż

40-milionowy bagaż

Dodano:   /  Zmieniono: 
40 mln zł kary nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na PKP Cargo. To druga co do wysokości kara w historii urzędu.
UOKiK ukarał PKP Cargo za zawieranie ze swoimi kontrahentami długoletnich umów, narzucających im uciążliwe warunki i czerpanie z tego korzyści. Spółka zmusza swoich klientów do korzystania wyłącznie z usług PKP Cargo przy realizacji przewozów koleją wskazanych towarów, natomiast w przypadku pozostałych ładunków - o ile oferta spółki będzie nie będzie gorsza od warunków przedstawionych przez innych przewoźników. Przyjęcie tych zapisów jest warunkiem podpisania wieloletniej umowy przewozowej, zaś sankcją za niewywiązanie się z nich jest jej jednostronne wypowiedzenie przez PKP Cargo. W ten sposób spółka ma gwarancję że jego kontrahenci przez wiele lat nie będą korzystali z usług innych przewoźników nawet jeżeli ich oferty byłyby korzystniejsze. Przy przewozie zaś innych towarów PKP Cargo nie będzie musiało przebijać oferty innych przewoźników.

-PKP Cargo w bezwzględny sposób walczy z konkurencją. Tracą na tym wszyscy uczestnicy rynku. Kontrahenci spółki, którym ogranicza ona swobodę prowadzenia działalności gospodarczej blokując korzystanie z usług innych przewoźników. Konkurenci, ponieważ PKP Cargo formułuje z nimi umowy, w sposób uniemożliwiający liberalizację rynku przewozów kolejowych. Wreszcie konsumenci, ponieważ skutki niezgodnych z prawem praktyk PKP Cargo odczuwają poprzez wzrost cen tych produktów - tłumaczy "Wprost" Cezary Banasinski, prezes UOKiK.

PKP Cargo dodatkowo okłamało urząd, przekonując, że odstąpiło już od stosowania kwestionowanych zapisów w umowach. Tym razem musi to zrobić ponieważ decyzja UOKiK ma rygor natychmiastowej wykonalności.

ss