Podkreśliła, że w ciągu kilku miesięcy planowana wielkość nakładu rosła z początkowych 100 tys. do 500 tys. egzemplarzy.
Uroczysta premiera książki zaplanowana została na poniedziałek, jednak w ok. 300 wybranych księgarniach w całej Polsce książka pojawiła się już w piątek. W maleńkiej księgarni firmowej Znaku w Krakowie w ciągu paru godzin sprzedano 200 egzemplarzy książki.
Napływające zamówienia spowodowały podniesienie planowanego ostatecznie nakładu z 400 tys. do 500 tys. egzemplarzy.
"To prawdziwy fenomen. Nie spotkałam się nigdy w historii polskich wydawnictw z takim przypadkiem. Papież zdecydowanie wyprzedził Harry'ego Pottera jeżeli chodzi o zainteresowanie czytelników" - powiedziała Sylwia Wcisło ze Znaku.
Poprzednie książki Jana Pawła II też okazały się bestsellerami. "Tryptyk Rzymski" rozszedł się dotychczas w ponad 500 tys. egzemplarzy, a "Wstańcie, chodźmy" - w ponad 300 tys.
Warto przypomnieć, że przeciętny nakład książki w Polsce to najwyżej kilka tysięcy egzemplarzy.
"Pamięć i tożsamość" - blisko 200-stronicowe dzieło - zostało zainspirowane rozmowami, które w 1993 r. w Castel Gandolfo prowadzili z Janem Pawłem II nieżyjący już ks. prof. Józef Tischner i prof. Krzysztof Michalski z wiedeńskiego Instytutu Nauk o Człowieku. Rozmowy te zostały nagrane, a po spisaniu opracowane i autoryzowane.
Książka ma formę zbioru odpowiedzi papieża na pytania dotyczące współczesnego świata, filozofii, ale także wiary i idei ważnych w życiu Jana Pawła II. "Pamięć i tożsamość" ukazuje się w Polsce równolegle z wydaniami w ok. 20 innych krajach. Jak zadecydował papież, honoraria mają wesprzeć program stypendialny im. ks. Józefa Tischnera, prowadzony przez wiedeński Instytut Nauk o Człowieku.
ks, pap