Zoom

Dodano:   /  Zmieniono: 
Liczba tygodnia - 657,6 mln zł
Takie inwestycje drogowe mają być w tym roku sfinansowane dzięki wpływom ze słynnej opłaty paliwowej (ponad 10 gr od litra). Z planów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że największe wydatki z tej puli to budowa autostrady A-4 na odcinku Sośnica - węzeł Murckowska w Katowicach (97,2 mln zł) oraz budowa obwodnicy Poznania w ciągu autostrady A-2 (95,4 mln zł). Do końca kwietnia na specjalnym rachunku w Banku Gospodarstwa Krajowego udało się zgromadzić 193 mln zł, a oficjalne plany rządowe na ten rok mówiły o łącznych wpływach rzędu 1 mld zł.

PRO I KONTRA

Małgorzata Góra prezes UnionInvestment TFI
tak
Na pewno na polskim rynku pojawią się nowe grupy finansowe zainteresowane sprzedażą funduszy zagranicznych. Mimo że większość Polaków nie jest bardzo zamożna, to wraz ze wzrostem gospodarczym coraz więcej osób będzie chciało korzystnie zainwestować swoje oszczędności.

Jarosław Bauc prezes Skarbiec Asset Management
nie
Na pewno poszerzy się oferta dostępnych funduszy, co nie oznacza automatycznego przyciągnięcia polskich aktywów do zagranicznych funduszy inwestycyjnych. Polska jeszcze długo pozostanie importerem kapitału netto. Samo wejście Polski do UE nie stworzy popytu na zagraniczne fundusze.

Euro w Polsce
Dobrze się zastanówcie!

Nie będę doradzał Polakom, jaką decyzję podjąć w sprawie przystąpienia
przez Polskę do strefy euro. Jesteście wielkim krajem, silnie powiązanym gospodarczo z Niemcami
i dlatego macie zupełnie inną sytuację niż znacznie mniejsza Szwecja,
położona na uboczu Europy - mówi BusinessWeekowi Leif Pagrotsky, szwedzki minister gospodarki.
We wrześniu 2003 roku, mimo niezwykle silnej propagandy rządowej, Szwedzi powiedzieli euro "nie" w narodowym referendum (za wprowadzeniem wspólnej waluty
głosowało tylko 42 proc. mieszkańców).
Czy i kiedy możliwe jest powtórzenie referendum?
- Powtórka jest możliwa, ale po pierwsze, musi upłynąć sporo czasu, a po drugie, euro musi się okazać sukcesem. Na razie trudno byłoby przekonać Szwedów, że euro osiągnęło jakiś widoczny sukces - dodaje Pagrotsky.

Szybki powrót koniunktury
Rynek leasingowy budzi się do życia po załamaniu, jakie przeżył po 1 maja. Po zmianie regulacji dotyczących VAT, firmy straciły zainteresowanie podstawowym produktem leasingowym. Nie na długo. Zdaniem Piotra Kaczmarka, szefa Europejskiego Funduszu Leasingowego, rynek wraca do normy. - Przestój trwał kilkanaście dni. Od trzeciego tygodnia maja obroty rosną - mówi szef EFL.
Związek Przedsiębiorstw Leasingowych twierdzi, że po wejściu do UE przybywa transakcji leasingu maszyn i urządzeń. Czyżby zaczął się od dawna oczekiwany boom inwestycyjny?

Ostracyzm po niemiecku
Fundacja Konrada Adenauera rozesłała, także na adres BusinessWeeka, zaproszenia na czerwcową konferencję poświęconą najważniejszym problemom polskiego rynku mediów. Jednocześnie publicznie poinformowano, że "na życzenie części panelistów" w ostatniej chwili zrezygnowano z zaproszenia do prowadzenia jednego z paneli Mariusza Ziomeckiego, naczelnego Super Expressu. Rozumiemy, że ta informacja nie ma żadnego związku z tym, że Fundacja Adenauera oraz wydawca Faktu, największego konkurenta Super Expressu, mają korzenie w tym samym kraju.

Bezpośrednie kosmetyki
Handel produktami w systemie sprzedaży bezpośredniej wzrósł w ubiegłym roku o 9 proc. i miał wartość 1,82 mld zł. Jak podaje Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (zrzesza m.in. Oriflame, Amway i Avon) z takiej formy robienia zakupów korzysta już 37 proc. Polaków, a najchętniej kupowanymi produktami pozostają kosmetyki (92 proc. rynku). Nic dziwnego, że sprzedaż bezpośrednia jest u nas domeną kobiet: stanowią trzy czwarte kupujących i aż 94 proc. sprzedawców.

Bogacimy się, ale wciąż pozostajemy biedni
Zaledwie co dziesiąty Polak jest w stanie przeznaczyć na zakupy 250 euro (1,2 tys. zł) miesięcznie. Zdaniem ekspertów z Boston Consulting Group, choć ta grupa nabywcza będzie rosła w tempie 5-10 proc. rocznie, to i tak gros rynku pozostanie domeną klientów masowych. Dlatego unijni producenci dóbr konsumpcyjnych, którzy chcą powalczyć o nowy dla nich rynek, muszą przygotować dla Polaków specjalną ofertę "ekonomiczną". Tak jak Unilever, który choć sprzedaje i promuje swoją główną markę herbaty Lipton, wspiera się także tańszą marką Saga.

Co dalej z Wirtualną Polską?
Egzotyczne konsorcjum

Marek Borzestowski (były szef WP), Tomasz Czechowicz (MCI), Piotr Wilam (współzałożyciel Onetu), Alicja Kornasiewicz (CA IB) oraz Ryszard Krauze (Prokom) - to tylko część osób i firm zaangażowanych w próbę przejęcia upadłego portalu internetowego. Konsorcjum chce kosztem 35 mln zł przejąć WP razem z umowami i pracownikami.
Wcześniej podobny pomysł zgłosili mniejszościowi udziałowcy portalu. Tymczasem Wojciech Reguła, syndyk zarządzający majątkiem WP, ma pełne ręce roboty. - Na razie jesteśmy wypłacalni i regulujemy zobowiązania z bieżących przychodów - wyjaśnia.
Wierzyciele mają czas do 12 czerwca, aby zgłaszać swoje roszczenia. Syndyk podkreśla, że w krytycznym momencie to mniejszościowi akcjonariusze (a ściślej ojciec jednego z nich) pokryli część zobowiązań WP, m.in. wobec leasingodawców.