Grupa ORLEN zapewnia pewne i stabilne źródła dostaw gazu ziemnego
Artykuł sponsorowany

Grupa ORLEN zapewnia pewne i stabilne źródła dostaw gazu ziemnego

Dostawa LNG do portu w Świnoujściu
Dostawa LNG do portu w Świnoujściu Źródło: PGNiG
Kryzys energetyczny wywołany wojną w Ukrainie pokazał, jak ważne dla bezpieczeństwa energetycznego kraju jest zapewnienie pewnych i stabilnych dostaw gazu ziemnego. Realizując ten cel, PKN ORLEN dywersyfikuje źródła dostaw błękitnego paliwa. Podpisuje umowy długoterminowe na dostawy LNG i pozyskuje kolejne koncesje na poszukiwanie gazu w Norwegii, a także planuje wzrost wydobycia ropy naftowej i gazu na Norweskim Szelfie Kontynentalnym.

W styczniu tego roku

PKN ORLEN i Port Arthur LNG LLC, spółka należąca do Sempra Infrastructure, podpisały długoterminowy kontrakt kupna-sprzedaży amerykańskiego LNG. Umowa bez wątpienia przełoży się na podniesienie bezpieczeństwa energetycznego Polski i całego naszego regionu Europy. Kontrakt przewiduje bowiem odbiór 1 mln ton LNG (liquefied natural gas – skroplony gaz ziemny) rocznie, co odpowiada ok. 1,3 mld m sześc. gazu w stanie lotnym. Ten wolumen dostaw może zaspokoić prawie jedną dziesiątą obecnego krajowego rocznego zapotrzebowania na gaz.

Pierwsze dostawy amerykańskiego skroplonego gazu ziemnego są przewidziane na rok 2027. Umowa, która ma obowiązywać 20 lat, jest oparta na formule free-on-board (FOB). Oznacza to, że za odbiór i transport gazu odpowiada nabywca. Skroplony gaz ziemny będzie pochodzić z terminala skraplającego Port Arthur LNG w USA (stan Teksas). Formuła cenowa kontraktu oparta jest na indeksie Henry Hub wraz z kosztami skroplenia.

USA czołowym dostawcą LNG

Kontrakt z Sempra Infrastructure stanowi kolejne ważne posunięcie w kierunku wzmocnienia pozycji PKN ORLEN jako gwaranta bezpieczeństwa surowcowo-paliwowego w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Stany Zjednoczone już w ubiegłym roku były jednym z głównych dostawców gazu do Polski. Poszerzając współpracę z amerykańskimi firmami, PKN ORLEN zwiększa dywersyfikację i elastyczność swojego portfela importowego i zapewnia dodatkowe wolumeny surowca, który będzie mógł być wykorzystany zarówno na potrzeby rynku krajowego, jak i dla rozwoju międzynarodowej działalności handlowej PKN ORLEN.

Zawarcie kontraktu z Sempra Infrastructure oznacza, że wolumen kontraktów PKN ORLEN z dostawcami LNG ze Stanów Zjednoczonych zwiększył się w sumie do blisko 8 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie. Większa część wolumenu LNG – 6,5 mln ton– będzie nabywana na podstawie kontraktów w formule FOB. Dlatego Grupa ORLEN rozpoczęła rozwój własnej floty jednostek do przewozu skroplonego gazu ziemnego w oparciu o długoterminowe umowy czarterowe. Dwa metanowce, zbudowane specjalnie na potrzeby Grupy, rozpoczną transport LNG jeszcze w tym roku. W 2025 roku Grupa będzie dysponować ośmioma tego typu jednostkami.

Formuła FOB oznacza, że nabywca może decydować o porcie przeznaczenia ładunku. Obecnie Grupa ORLEN odbiera transporty LNG w terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu oraz w Kłajpedzie (Litwa). Planuje się powstanie jeszcze jednego polskiego terminalu w Zatoce Gdańskiej, który – jak informuje inwestor projektu, spółka GAZ-SYSTEM – ma zacząć działać w roku 2028.

W 2022 roku Grupa ORLEN zwiększyła import LNG, co było reakcją na europejski kryzys energetyczny. W rezultacie dostawy do terminalu w Świnoujściu wzrosły do 4,4 mln ton LNG (czyli ok. 5,8 mld m sześc. gazu w stanie lotnym), czyli o prawie 60 proc. rok do roku. Najwięcej gazu kupiono w Stanach Zjednoczonych. Stamtąd do Świnoujścia dostarczono łącznie 2,44 mln ton skroplonego surowca, co odpowiada 3,3 mld m sześc. gazu po regazyfikacji.

Grupa ORLEN z nowymi koncesjami w Norwegii

Grupa ORLEN dynamicznie rozwija swój potencjał w Norwegii, która jest dla koncernu kluczowym rynkiem zagranicznym w działalności wydobywczej. Koncern posiada w Norwegii już 98 koncesji poszukiwawczych na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. W tej liczbie znajdują się cztery nowe, które PGNiG Upstream Norway i LOTOS Exploration & Production Norge z Grupy ORLEN uzyskały w styczniu w ramach corocznej rundy koncesyjnej.

W rozpoczętej w ubiegłym roku rundzie koncesyjnej przydzielono 47 koncesji dla 25 firm, wśród których znalazły się też PGNiG Upstream Norway oraz LOTOS Exploration & Production Norge (LOTOS Norge). PGNiG Upstream Norway (PUN) otrzymało udziały w trzech koncesjach – jednej na Morzu Północnym oraz dwóch na Morzu Norweskim. Na koncesji PL1172, PGNiG otrzymało 30 proc. udziałów. Operatorem została firma AkerBP, a trzecim partnerem firma DNO Norge, z udziałami odpowiednio 40 proc. i 30 proc. W koncesji PL1190 PUN otrzymało 20 proc. udziałów. Operatorem została firma Harbor Energy (50 proc.), a trzecim partnerem firma Lime Petroleum z 30 proc. udziałów. Trzecia koncesja, PL1193, jest zlokalizowana w sąsiedztwie złoża Skarv. PGNiG otrzymało w niej 20 proc. udziałów, a operatorem została firma AkerBP (80 proc.). Z kolei LOTOS Norge uzyskał 20 proc. udziałów w koncesji PL1175, której operatorem został Aker BP (50 proc. udziałów), a trzecim partnerem DNO Norge, z udziałem 30 proc. Koncesja położona jest na obszarze wydobywczym Yggdrasil (dawnej NOAKA) na Morzu Północnym, na którym spółka posiada już udziały w innych koncesjach.

Grupa ORLEN gwarantem bezpieczeństwa surowcowo-paliwowego w Polsce

Pozyskiwaniu nowych koncesji towarzyszą działania mające na celu m.in. wzrost wydobycia gazu i ropy na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. W grudniu ubiegłego roku Grupa ORLEN poinformowała o planach zagospodarowania i eksploatacji wspólnie z operatorem AkerBP oraz partnerami koncesyjnymi kolejnych norweskich złóż, w których koncern posiada udziały. Wielkość ich zasobów, które przypadają Grupie ORLEN, jest szacowana w sumie na 9 mld m sześc. gazu ziemnego oraz 46,6 mln boe (baryłek ekwiwalentu ropy naftowej) ropy naftowej i kondensatu gazu ziemnego. Planowane inwestycje wymagają uzyskania zgody norweskiego parlamentu. Jego decyzja, która ma być podjęta w drugim kwartale 2023 roku, umożliwi rozpoczęcie wierceń na złożach w 2024 i 2025 roku, a ich eksploatację w 2027 roku.

W obecnej sytuacji geopolitycznej z całą ostrością widać, jak wielką wagę ma zapewnienie pewnych źródeł dostaw gazu i ropy. Gaz wydobywany z własnych złóż Grupy ORLEN ma stanowić znaczącą część surowca transportowanego do Polski za pomocą gazociągu Baltic Pipe. Inwestycje realizowane przez Grupę ORLEN w obszarze wydobycia ropy i gazu wpisują się w strategiczne cele koncernu związane ze zwiększaniem bezpieczeństwa i niezależności energetycznej Polski.

Wydobycie i energetyka to mocne filary koncernu multienergetycznego, jakim jest PKN ORLEN. Dzięki pierwszym synergiom uzyskanym z połączenia PKN ORLEN z PGNiG i Grupą LOTOS koncern wzmocnił swoje kompetencje w tych dziedzinach i zyskał dostęp do zróżnicowanych źródeł ropy i gazu. Dodatkowo jako jeden podmiot wzmocnił swoją pozycję na międzynarodowym rynku.