Platforma Funduszy zmienia rynek
Artykuł sponsorowany

Platforma Funduszy zmienia rynek

Piotr Jeske, dyrektorem e-commerce i marketingu F-Trust SA
Piotr Jeske, dyrektorem e-commerce i marketingu F-Trust SA
Żyjemy w erze innowacji, nowe technologie burzą stary porządek. Zmiany dotykają właściwie wszystkich aspektów naszego życia. Liczne modele biznesowe, które funkcjonowały przez setki lat, zostają zastąpione nowymi - dzięki platformom internetowym i technologii. Wszystko to dzieje się na naszych oczach, w bardzo dynamiczny sposób, dosłownie "z dnia na dzień".

Zmiany technologiczne oraz związane z dostępem do internetu dotykają także w bardzo dużym stopniu branży finansowej. Polecamy wywiad z jednym z twórców rewolucyjnej Platformy Funduszy, która w doskonały sposób prezentuje jak na naszych oczach zmienia się rynek dystrybucji funduszy inwestycyjnych. Oczywiście wszystko to z korzyścią dla klientów.

– Żyjemy w erze innowacji, nowe technologie burzą stary porządek. Platforma Funduszy zalicza się do takich rozwiązań?

Piotrem Jeske, dyrektorem e-commerce i marketingu F-Trust SA: – Na pewno jest to narzędzie, które zmienia polski rynek funduszy inwestycyjnych. Dwa słowa wprowadzenia. Od początku lat dziewięćdziesiątych ten rynek był w Polsce zdominowany przez banki i należące do nich towarzystwa funduszy inwestycyjnych. Niezależne firmy zarządzania aktywami funkcjonowały właściwie na marginesie, bo po prostu stworzenie sieci sprzedaży, a więc systemu dotarcia do klienta, było zbyt kosztowne. Internet zmienia obraz tego rynku, a Platforma Funduszy jest jednym z istotnych elementów dokonywania się tych zmian. Dzięki niej klienci mają dostęp do znacznie bogatszej i lepszej oferty funduszy inwestycyjnych, a niezależne TFI mają do dyspozycji kolejny, istotny instrument sprzedażowy i marketingowy. To jeden aspekt. Drugi, to możliwość rozwoju lokalnych firm zajmujących się dystrybucją produktów oszczędnościowych. Do tej pory ich oferta produktowa była skromna, co nawiasem mówiąc ograniczało także możliwości inwestycyjne mieszkańców mniejszych miejscowości. Platforma Funduszy ten stan rzeczy przewraca do góry nogami, bo nasi lokalni partnerzy i ich klienci mają dzięki niej dostęp do ponad tysiąca funduszy inwestujących na całym świecie, we wszystkie możliwe aktywa i we wszystkich najważniejszych walutach. To rewolucja. Rewolucja, która będzie się upowszechniała. W Wielkiej Brytanii 60 procent całej sprzedaży funduszy inwestycyjnych odbywa się poprzez Internet. Jestem przekonany, że w Polsce dojdziemy do tego poziomu w ciągu kilku najbliższych lat.

Właścicielem Platformy Funduszy jest spółka F-Trust SA, jeden z największych niezależnych dystrybutorów produktów inwestycyjnych. F-Trust działa oczywiście na podstawie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego. Powstaliśmy po to, aby pomagać klientom inwestować. Początkowo działaliśmy tylko w „naziemnej” sieci dystrybucji, co oznacza, że sprzedawaliśmy produkty inwestycyjne podczas spotkań z klientami. Od początku jednak zakładaliśmy, że inwestowanie jest nie tylko dla bogaczy, że rynek kapitałowy to miejsce także dla mniej zamożnych klientów. Takich, którzy chcą inwestować miesięcznie 100 lub 200 złotych i w ten sposób odkładać na emeryturę, oszczędzać na rzecz dzieci i ich start w dorosłość lub po prostu odłożyć na remont mieszkania. Z miesiąca na miesiąc liczba takich klientów rosła i musieliśmy wejść w rozwiązania, które będą możliwe do zaakceptowania z ekonomicznego punktu widzenia, a jednocześnie nie obniżą jakości obsługi klientów. Przeciwnie, podniosą tę jakość na wyższy poziom.

– W tworzeniu Platformy Funduszy dużą rolę odegrali wcale nie informatycy, ale doradcy F-Trust oraz wasi klienci i ich bogate rynkowe doświadczenie.

– Od początku nie chodziło nam tylko o stworzenie narzędzia, które będzie działało tylko na linii dystrybutor-klient. Chcieliśmy dokonać czegoś więcej – dać każdemu uczestnikowi rynku narzędzie, które zaspokoi jego biznesowe potrzeby. Uważam, że najlepsze rozwiązania internetowe nie mogą zawężać się wyłącznie do części rynku, muszą łączyć wiele jego segmentów. Stąd konieczność korzystania z doświadczeń naszych dyrektorów sprzedaży, analityków, prawników, ale także klientów. Prace nad wersją beta Platformy Funduszy trwały dwa lata, odbyliśmy niezliczoną ilość warsztatów i konferencji. Ten proces cały czas zresztą trwa, bo cały czas Platform jest udoskonalana. Jej dzisiejsza wersja w porównaniu z tą z początku 2016 roku, gdy oficjalnie wystartowała, jest diametralnie inna. I Platforma będzie się nadal zmieniała, bo cały czas analizujemy doświadczenia klientów, uwagi współpracujących z F-Trust dystrybutorów, naszych dyrektorów sprzedaży oraz własne pomysły, aby zwiększyć funkcjonalność i użyteczność Platformy. Tutaj mały paradoks: okazało się na przykład, że dla klientów jedną z najważniejszych funkcji Platformy Funduszy jest możliwość porozmawiania z doradcami, że taka rozmowa jest dla nich milowym krokiem do rozpoczęcia inwestowania w fundusze inwestycyjne.

– Czym obecnie jest Platforma Funduszy?

– Platforma jest jądrem całego systemu sprzedaży produktów inwestycyjnych, jego krwioobiegiem. Ale system się do niej nie ogranicza. F-Trust jest, jak to się dzisiaj określa, „omnichannellowy”. Mówiąc prościej – dajemy klientowi możliwość korzystania z bardzo wielu kanałów dystrybucji. Poza Internetem, klient może kupić produkty oszczędnościowe korzystając z telefonu, może to zrobić w jednej z naszych placówek, może wreszcie dokonać transakcji podczas spotkania z naszym przedstawicielem.

Podsumujmy. Jakie korzyści mają z Platformy poszczególni uczestnicy tego rynku?

– Zacznijmy od klientów, bo oni są najważniejsi. Klient dostaje kompleksową obsługę. Platforma pozwala mu samodzielnie kupić jeden z wybranych produktów inwestycyjnych. To po pierwsze. Po drugie, Platforma pozwala mu samodzielnie śledzić tworzone przez nasz dział analityczny portfele modelowe, które mogą być inspirujące przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Na Platformie klient ma też do dyspozycji inne materiały edukacyjne, w tym comiesięczny, profesjonalny raport o sytuacji na rynku, rankingi funduszy, komentarze i wywiady z zarządzającymi, informacje o poszczególnych rynkach. W każdym miesiącu publikujemy na Platformie kilkadziesiąt materiałów edukacyjnych. Po trzecie, za pomocą Platformy klient może się umówić na spotkanie z naszym przedstawicielem na terenie całej Polski, w dowolnie wybranym przez siebie miejscu. Takie spotkania są oczywiście bezpłatne. Może wreszcie na bieżąco śledzić swoje inwestycje i dokonywać transakcji.

– Korzyści dla Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych?

– Towarzystwa dostają marketplace, dzięki któremu mogą rozszerzyć sieć swojej dystrybucji, prowadzić dodatkowe działania marketingowe, czy edukacyjne. Dzięki Platformie zyskują też partnerzy z sieci dystrybucji współpracujący z F-Trust. Dla nich Platforma jest narzędziem wspierającym proces transakcji. Wspierającym bardzo wydatnie, bo właściwie zdejmuje z partnera cały, w wypadku sprzedaży funduszy inwestycyjnych niezwykle żmudny, proces administracyjny, całą „papierologię”. Dzięki temu można się skupić na pozyskiwaniu nowych klientów i rozwoju swojego biznesu.

Źródło: F-Trust SA