Problemy z lotnictwem amatorskim. Ogromne poruszenie w środowisku

Problemy z lotnictwem amatorskim. Ogromne poruszenie w środowisku

słoweński samolot ultralekki
słoweński samolot ultralekki / Źródło: Wiesław Filosek
Ogromne poruszenie w środowisku polskiego lotnictwa amatorskiego w związku z zapowiedzią wdrożenia angielskich a nie czeskich rozwiązań prawnych regulujących lotnictwo ultralekkie. Polska tym samym w sprawie lotnictwa przestaje być solidarna z legislacją obowiązującą w Grupie Wyszehradzkiej.

Minister infrastruktury wydał rozporządzenie dotyczące samolotów ultralekkich. Polska wdroży przepisy angielskie dotyczące regulacji lotnictwa amatorskiego, choć rozpatrywane były dwie opcje: wdrożenie przepisów czeskich lub angielskich. Prawo obowiązujące w Republice Czeskiej zakłada przekazanie funkcji Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) w zakresie urządzeń latających organizacji reprezentującej środowisko lotnicze, która byłaby w pełni przygotowana do natychmiastowego przejęcia złożonych czynności nadzoru. Brytyjskie przepisy zakładają natomiast przekazanie jasno zdefiniowanych obszarów nadzoru bezpośrednio do szeroko rozumianego środowiska urządzeń latających, w tym do producentów, mechaników, inżynierów, uczelni wyższych, przy jednoczesnym uproszczeniu procedur administracyjnych.

Jaki jest cel rozporządzenia?

Z dokumentu wynika, że ma on na celu „liberalizację przepisów dotyczących statków powietrznych sklasyfikowanych jako urządzenia latające, a także zmniejszenie udziału nadzoru lotniczego, w postaci Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w procesie projektowania lub zatwierdzania prototypu urządzenia latającego oraz zatwierdzania organizacji projektującej, produkującej i obsługującej urządzenia latające oraz scedowanie tych czynności na rzecz szeroko rozumianego środowiska lotniczego, przy utrzymaniu poziomu bezpieczeństwa, poprzez zwiększenie dostępu do oceny technicznej urządzeń latających, zróżnicowanie dokumentów zdatności do lotu, powiązanie oraz ograniczeń operacyjnych i technicznych wymagań wobec osób eksploatujących urządzenia latające z rodzajem wykonywanych operacji lotniczych, złożonością, ciężarem i prędkością urządzenia latającego, a także poprzez zwiększenie nacisku w prowadzonym nadzorze na kontrolach prowadzonych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z zakresu przestrzegania przepisów lotniczych”.

Dlaczego przepisy angielskie budzą kontrowersje?

Angielskie procedury wywołują bardzo wiele kontrowersji w samej Wielkiej Brytanii. Jeden z członków brytyjskiego parlamentu, współprzewodniczący Partii Konserwatywnej Grant Shapps skomentował je w następujący sposób: - Przez kilkadziesiąt lat byliśmy w Wielkiej Brytanii jako GA (General Aviation) dosłownie zabijani poprzez nadmierną biurokrację, której celem było nieustanne podwyższanie standardów bezpieczeństwa. Przez to straciliśmy z oczu rzeczy, które sprawiają, że przemysł GA może się rozwijać. Nie da się utrzymać biznesu, którego prowadzenie jest tak trudne, skomplikowane i kosztowne – mówił Shapps podczas jednej z sesji parlamentu. Dodał również, że niemożliwe jest zaangażowanie się kogokolwiek w opracowanie nowych samolotów do szkolenia pilotów, jeśli wymaga to stworzenia jednocześnie ogromnej ilości dokumentów. Podkreślił, że sprawne przepisy są podstawą dobrze prosperującej społeczności lotniczej, zapewniając mechanikom i inżynierom, ekspertom awioniki i młodym pilotom jednej z najbardziej cenionych umiejętności w świecie.

W efekcie polskie środowiska lotnictwa amatorskiego są niezwykle zaniepokojone nowym rozporządzeniem ministra infrastruktury oraz perspektywą wdrożenia przepisów brytyjskich w naszym kraju. Zastanawiające, dlaczego Polska zdecydowała się na przyjęcie przepisów państwa, które wychodzi z Unii, jednocześnie ignorując propozycję Czechów, a więc państwa z Grupy Wyszehradzkiej, byśmy wspólnie z nimi i Niemcami opracowali jednakowe przepisy, które będą mogły być rozpowszechnione w Unii. Jeśli wdrożymy przepisy brytyjskie zostaniemy wykluczeni ze współpracy na polu lotnictwa amatorskiego w Grupie Wyszehradzkiej. Będzie to stanowić również prowokację w stosunku do Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego.

Co minister powinien wziąć pod uwagę?

Grzegorz Brychczyński, niezależny ekspert lotniczy opublikował na portalu „Dla pilota” list otwarty, krytykujący proponowaną legislację. Sugeruje on, aby minister infrastruktury wziął pod uwagę: stanowisko europejskiego środowiska lotnictwa ultralekkiego w sprawach mas startowych ul; stanowisko parlamentu niemieckiego w sprawach mas startowych ul i wyłączenia nadzoru oraz stanowisko EASA w sprawie możliwości tworzenia krajowych regulacji prawnych. Brychczyński dodaje w liście, że „należy doprowadzić do podjęcia próby spotkania się nie tylko w gronie prawników, lecz praktyków mających doświadczenie w zakresie Lotnictwa Ultralekkiego i wypracowania deklarowanego stanowiska rządowego w prawie ucywilizowania prawno-praktycznego działania tego rodzaju lotnictwa sektora General Aviation”.

Lotnictwo, jako dziedzina jest wykładnią awansu technicznego i technologicznego każdego nowoczesnego państwa. Odrębny segment stanowi niecertyfikowane lotnictwo amatorskie, którego szczególną pozytywną cechą jest wielki potencjał wdrażania innowacyjnych rozwiązań. To w tym lotnictwie pojawiają się nowe technologie i materiały stosowane w budowie płatowców, napędów i w sposobie sterowania. Podstawą tego rozwoju są jednakże dobre i przejrzyste rozwiązania prawne regulujące lotnictwo amatorskie, a ich w Polsce z pewnością brakuje.

 3
  • Poddaństwo wobec WASP UK/USA - Polska wzorowym pieskiem Pawłowa. SIAD!
    • -dlaczego przepisy angielskie budzą kontrowersje?- -Bo wprowadza je PiS- -Kiedy te same przepisy nie budzą kontrowersji?- -Gdy wprowadza je PO, SLD, PSL, PZPR- -Dlaczego dla totalnych mediów polskojęzycznych Grupa Wyszechradzka jest zła?- -Bo wspiera interes Polski- -Kiedy dla polskojęzycznych totalniackich mediów Grupa Wyszechradzka jest dobra?- -Gdy jej interes nie pokrywa się z interesem Polski-
      • Dlaczego angielski? to proste... trzeba uwalić lotnictwo amatorskie w Polsce.....
        Nie może być, aby byle wieśniak miał samolot....

        Ostatnie wpisy

        • Lotnictwo amatorskie dalej w opłakanym stanie 25 lip 2018, 20:15 Coraz częściej nasza nowa, z dawna wyczekiwana władza, grzęźnie w zaniechaniach, w porzucaniu szumnie rozpoczętych projektów, w unikaniu rozwiązywania problemów, które były głównymi hasłami wyborczymi. A przecież samo zwalczanie przestępczości i nadużyć nie mogą być głównym...
        • Dlaczego spotkanie Trump-Kim odbędzie się w Singapurze? 11 cze 2018, 13:02 Pomimo różnego rodzaju politycznych i dyplomatycznych przepychanek Donald Trump, prezydent Stanów Zjednoczonych spotka się z Kim Dzong Unem, przywódcą Korei Północnej. Polski ambasador w Singapurze tłumaczy wybór i znaczenie lokalizacji szczytu.
        • Debiutantki znowu zabłysły na Nocy Muzeów w Wilanowie 20 maj 2018, 23:01 Noc Muzeów w Wilanowie ponownie uświetnił pokaz mody w strojach epokowych w wykonaniu Debiutantek. Tym razem wcieliły się one w rolę femme fatale z lat 20-tych i 30-tych. W luźnych, połyskujących sukienkach z piórami, krótkich fryzurach i fifką w ręku wyglądały jak wyjęte z...
        • Debiutantki ponownie zatańczyły walca 25 kwi 2018, 14:29 W głównej auli Politechniki Warszawskiej odbył się kolejny bal Debiutantek. Dziewczęta w parach z tancerzami z ZPiT UW „Warszawianka” zatańczyły poloneza oraz walca do muzyki Wojciecha Kilara z "Ziemi Obiecanej". Impreza odbyła się pod hasłem rocznicy 100-lecia odzyskania...
        • Nie żyje Jeff Butcher – przedsiębiorca, golfiarz, aktor, legenda Warszawy 24 kwi 2018, 12:41 Zaliczał się do jednych z najbarwniejszych postaci życia towarzyskiego stolicy. Kanadyjczyk, który zakochał się w Polsce, a przede wszystkim w Polkach. Do 2010 roku piastował stanowisko dyrektora zarządzającego w browarze „Perła”. W serialu „Ranczo” wcielił się w rolę...