Absencje chorobowe generują dla firm duże straty. Jak je zmniejszyć

Absencje chorobowe generują dla firm duże straty. Jak je zmniejszyć

Absencje chorobowe generują dla firm duże straty. Jak je zmniejszyć
Absencje chorobowe generują dla firm duże straty. Jak je zmniejszyć / Źródło: InfoWire.pl
21,5 mln zwolnień lekarskich wystawiono w Polsce w ubiegłym roku. Dla porównania w 2014 r. było ich 18,8 mln. Czy stajemy się społeczeństwem coraz bardziej chorowitym? Niekoniecznie. Być może po prostu wzrasta wśród nas liczba symulantów, dla których pójście na L4 jest sposobem na zyskanie dodatkowych dni wolnego. Dla firmy każda taka nieobecność pracownika oznacza jednak straty finansowe. Rzecz w tym, że sporej części absencji można stosunkowo łatwo uniknąć.

Nie ma się co łudzić: niektórzy ludzie traktują pracę jako zło konieczne i od czasu do czasu udadzą, że coś im dolega – byle tylko nie pójść do pracy – niezależnie od tego, jak dobrze będzie funkcjonować firma. Wielu pracowników korzysta jednak z L4 tylko dlatego, że nie są odpowiednio zmotywowani przez pracodawcę do pracy bądź w przedsiębiorstwie występują jakieś problemy z jej organizacją.

„Procesy wewnątrz firmy są kluczowym czynnikiem kształtującym wskaźnik absencji. Mówimy tu o różnych rzeczach, od najprostszych, takich jak grafik pracy czy sposób przyznawania urlopów, przez bardziej skomplikowane, np. organizacja produkcji i sposób jej realizowania przez firmę, aż do strategicznie istotnych, m.in. delegowanie procesów do działów” – stwierdza w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Mikołaj Zając, prezes firmy Conperio.

Poziom absencji chorobowej w firmie można próbować zmniejszyć różnymi sposobami. Jednym z nich jest wprowadzenie dobrze skonstruowanego programu motywacyjnego mającego za podstawę system premiowy. „Ważna jest tutaj przede wszystkim wysokość tych premii. Z naszych audytów wynika, że premie niższe niż 7% podstawy wynagrodzenia nie są skuteczne. Dodatkowo taki system premii musi uwzględniać rodzaj problemu, z którym mierzy się dana firma. Jest to ważne, ponieważ system premiowy może oddziaływać tylko na niektóre rodzaje absencji, np. na absencję krótkoterminową” – zauważa Edyta Grajek-Mosiołek, koordynator procesów zarządzania absencją chorobową w firmie Conperio.

Pracodawca może przyznawać różne rodzaje premii. Są np. premie indywidualne i grupowe. Mamy również premie za dodatkową obecność w pracy. Ważne jest to, żeby pracownicy dokładnie wiedzieli, na jakich zasadach są te premie przyznawane i od czego zależy ich wysokość. Poza tym powinno się unikać wypłacania premii dopiero po dłuższym czasie – tracą one wówczas swój motywacyjny charakter. Dotyczy to zwłaszcza firm, w których występuje duża rotacja pracowników. Należy wreszcie pamiętać, żeby przy tworzeniu systemu premiowego uwzględnić specyfikę firmy oraz potrzeby pracowników.

Obecnie przyznawanie benefitów, choćby podstawowych, jest dość powszechne – niejako wymusza to na pracodawcach sytuacja na rynku pracy. Problem w tym, że nie zawsze są one dostosowane do potrzeb, wskutek czego pracownicy z nich nie korzystają. Nie spełniają one rzecz jasna wówczas swojej funkcji – są nieużyteczne. Czasami świadczenia mogą nie przynosić spodziewanych efektów także z jakichś innych powodów. Dlatego też, aby ustalić, czy premie dla pracowników będą odpowiednim rozwiązaniem problemu absencji chorobowej w firmie, warto przeprowadzić kompleksowy audyt i badanie struktury tej absencji.

Czytaj także