Najczęściej popełniane błędy podczas prowadzenia biznesu w sieci
Artykuł sponsorowany

Najczęściej popełniane błędy podczas prowadzenia biznesu w sieci

Biznes w sieci
Biznes w sieci Źródło: www.upc.pl
Wbrew pozorom prowadzenie własnego biznesu w sieci nie jest skomplikowanym zadaniem. Jednakże warto pamiętać o kilku istotnych zasadach, a także o wystrzeganiu się pewnych błędów, które mogą pociągać za sobą poważne konsekwencje. Są one szczególnie częste u nowicjuszy, którzy dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w sektorze B2C. Sprawdź, jakie są najczęściej popełniane błędy podczas prowadzenia biznesu w sieci i jak się ich wystrzegać.

Słabe łącze internetowe

Wiele właścicieli firm skupia się na detalach, zapominając całkowicie o podstawie, jaką jest szybkie i stabilne łącze internetowe. Prowadzenie biznesu w sieci jest pracą pełnoetatową, do której Internet jest niezbędnym medium – dzięki nim możemy komunikować się ze swoimi klientami, odbierać zamówienia (w przypadku e-commerce), prowadzić lub nadzorować digitalową strategię marketingową, a także wysyłać i odbierać e-maile. Z tego powodu warto poświęcić nieco więcej czasu na wybór odpowiedniego dostawcy usług internetowych. Najlepiej wybrać ofertę przeznaczoną specjalnie dla firm. Dobrym przykładem jest tu Internet UPC Biznes, który uwzględnia potrzeby klienta biznesowego. Jest to łącze światłowodowe, dostępne w trzech wariantach cenowych, różniących się od siebie m.in. prędkością (do 400 Mb/s, do 600 Mb/s, do 1000 Mb/s). Droższe opcje dodatkowo zawierają pakiet bezpieczeństwa kolejno dla: 10 i 25 urządzeń.

Nieznajomość profilu swojego klienta

Jednym z kluczowych elementów podczas prowadzenia biznesu w sieci jest efektywna komunikacja reklamowa. Nie jest ona możliwa bez znajomości profilu swojego klienta. Profil ten jest zbiorem informacji na temat wieku, płci, wykształcenia, zarobków, zainteresowań, nawyków i potrzeb danego konsumenta. Przykładowo, jeśli prowadzimy sklep internetowy z ubrankami dla dzieci premium, to z dużą dozą pewności możemy przypuszczać, że nasz klient to kobieta, w wieku 25-40 lat, wykształcona, zamieszkująca duże miasto i pracująca umysłowo. Niemniej jednak najlepiej zlecić stworzenie profilu klienta profesjonalistom (wiele informacji można wyciągnąć np. z Google Analytics). Znajomość takiego profilu jest podstawą przy tworzeniu strategii komunikacji, tekstów reklamowych, a nawet przy projektowaniu strony www.

Usuwanie negatywnych opinii

Częstym błędem podczas prowadzenia firmy online jest usuwanie negatywnych opinii. Jeśli klienci zauważają nasze mankamenty np. w postaci zbyt długiego czasu oczekiwania na realizację zamówienia czy też otrzymania zimnych posiłków w restauracji, to jest to konstruktywna krytyka, z której powinniśmy wyciągnąć wnioski. W takiej sytuacji zamiast usuwać negatywne komentarze lepiej przeprosić i zapewnić o podjęciu pracy nad rozwiązaniem konkretnego problemu. W niektórych przypadkach można zaoferować również rabat czy też ponowne wykonanie danej usługi. Dzięki temu nasi potencjalni przyszli klienci, czytając opinie na temat naszej firmy, zobaczą, że chociaż popełniamy błędy, to umiemy je naprawiać i wyciągać wnioski.

Brak strategii marketingowej

Często popełnianym błędem jest brak przemyślanej strategii marketingowej. Prowadzenie biznesu w sieci w dobie bardzo dużej konkurencji wymaga prowadzenia efektywnej komunikacji marketingowej. Wybór konkretnych kanałów komunikacji nierozerwalnie wiąże się z profilem klienta. Przykładowo, prowadząc firmę kosmetyczną, możemy postawić głównie na media społecznościowe, grupy o tematyce kobiecej, fora internetowe dla kobiet, etc. Co istotne, przed stworzeniem strategii, warto wcześniej dokonać szczegółowej analizy, sporządzić profil klienta, ocenić sytuację rynkową, zaplanować budżet, wybrać kanały komunikacji, a także stworzyć harmonogram działań. Dobra strategia marketingowa musi mieć także sprecyzowany cel. Może być nim np. większa świadomość istnienia marki, zwiększenie sprzedaży, stworzenie stałej bazy klientów, etc.

Brak testów A/B

Testy A/B to metoda badawcza, która jest niezwykle ważna przy tworzeniu strony internetowej. Polega ona na porównaniu dwóch różnych wersji stron, po to, by sprawdzić, która z nich lepiej spełni swoje cele. Dzięki temu możemy porównać strony różniące się od siebie np. kolorystyką, fontami, wersjami nagłówków, etc. O tym, która strona jest lepsza, decyduje odsetek konwersji. Co istotne, w testach A/B możemy sprawdzać nie tylko strony internetowe, ale również design produktów czy też projekt nowego newslettera. Dobrym przykładem są tu kreacje graficzne reklam (banerów) – możemy stworzyć dwa projekty (różniące się np. kolorem przycisku CTA), a następnie część z nich przesłać do jednej grupy odbiorców, a część do drugiej. Jeśli test wykaże, że skuteczniejsza jest wersja A, to wiemy, że lepiej spełni ona swoje cele (np. zakupowe).

Prowadzenie biznesu w sieci może pociągać za sobą poważne błędy. Dlatego też każdy nasz krok powinien być dobrze przemyślany. Jeśli nie jesteśmy pewni swojej decyzji, warto skonsultować ją ze specjalistą. Dzięki temu możemy uniknąć poważnych konsekwencji.

Źródło: www.upc.pl