Polscy inżynierowie realizują projekt wykonawczy mostu wieloprzęsłowego Solna Bridge w Szwecji

Polscy inżynierowie realizują projekt wykonawczy mostu wieloprzęsłowego Solna Bridge w Szwecji

Dodano:   /  Zmieniono: 

Zespół polskich specjalistów z firmy Sweco Infraprojekt wspólnie ze szwedzkimi ekspertami odpowiada za projekt wieloprzęsłowego wiaduktu Solna Bridge w Sztokholmie. Obiekt został zaprojektowany w taki sposób, aby można było na nim w dowolny sposób prowadzić ruch samochodowy i szynowy. Zakończenie prac projektowych planowane jest na koniec stycznia br.

Zlokalizowany w dzielnicy Solna w Sztokholmie w Szwecji most powstał w 1942 roku. W związku z trwającą aktualnie przebudową dzielnicy Solna (projekt Hagastaden), a co za tym idzie nowymi rozwiązaniami komunikacyjnymi, nastąpiła konieczność przebudowy obiektu. Od kwietnia 2012 roku nad pracami projektowymi czuwają eksperci szwedzkiej grupy Sweco oraz inżynierowie z należącej do niej polskiej firmy Sweco Infraprojekt. Wiadukt będzie przeprowadzał ulicę Solna (Solnavägen) w Sztokholmie nad modernizowaną autostradą E4. Do obiektu będą doprowadzone dodatkowo drogi boczne na obiekcie projektowane jest między innymi klasyczne jednopoziomowe skrzyżowanie.

Wiadukt został zaprojektowany zgodnie ze szwedzkimi standardami. To obiekt żelbetowy (konstrukcja zespolona beton-beton), na którym zostanie zainstalowana pełna podbudowa drogowa o grubości ok. 1,20 m. Dzięki temu będzie można na nim w dowolny sposób organizować ruch samochodowy i szynowy.

Zadaniem Sweco było wykonanie projektu dwóch części obiektu: pojedynczego przęsła pomiędzy osiami 1 i 2 oraz sześciu przęseł w układzie ciągłym pomiędzy osiami 3 i 9. Podstawowe parametry projektowanych przez Sweco części obiektu to:

  • długość: ~20,2 m (przęsło 1-2) i 93,4 m (przęsła 3-9).
  • szerokość: od 38,4 m do 44,3 m.

Pięciu polskich specjalistów z mającej siedzibę w Krakowie firmy Sweco Infraprojekt odpowiada za wykonanie obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i przygotowanie rysunków konstrukcji.

Dzięki pracy przy projekcie Solna Bridge mamy szansę na zaprezentowanie naszych kompetencji w zakresie projektowania konstrukcji prefabrykowanych. Tego typu konstrukcje nie należą do popularnych w Szwecji, tym bardziej cieszymy się, iż możemy wykazać się kwalifikacjami w tym zakresie. Praca w warunkach szwedzkich to także nowa jakość, którą nasi pracownicy z pewnością wykorzystają przy projektach prowadzonych w Polsce mówi Bogdan Majcherczyk, projektant w Sweco Infraprojekt.

Współpraca z inwestorem Trafikverket (szwedzki odpowiednik GDDKiA), firmą wykonawczą Hochtief oraz kolegami ze Sweco w Sztokholmie była dla nas poważnym wyzwaniem i wspaniałą okazją do zdobycia nowych doświadczeń. Cieszę się, że wiedza i profesjonalizm naszych projektantów zostały docenione, a ich udział w projekcie zakończył się pełnym powodzeniem. Projekt ten jeszcze raz wykazał, że kreatywna współpraca na linii projektant- inwestor-wykonawca prowadzona w pozytywnej atmosferze jest bardzo ważna dla osiągnięcia końcowego sukcesu dodaje Grzegorz Rolski, Dyrektor Zarządzający Sweco Polska.     

Zakończenie prac projektowych dotyczących mostu Solna Bridge planowane jest na koniec stycznia 2013.

Źródło: Sweco Polska;
dostarczył:
netPR.pl