Kwietniowy Barometr Carrefour: koniunktura lepsza, lecz wciąż na minusie

Kwietniowy Barometr Carrefour: koniunktura lepsza, lecz wciąż na minusie

Dodano:   /  Zmieniono: 

Kwietniowa wartość Barometru Carrefour Wskaźnika Koniunktury Konsumenckiej wyniosła -14,8 punktu (w skali od -100 do +100). Oznacza to wzrost wartości Barometru w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca o 4,9 punktu i dalsze utrzymywanie się jego wartości poniżej zera, co oznacza niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej. Warto jednak zwrócić uwagę, że był to już drugi z rzędu przyrost wartości naszego wskaźnika.

Na zmianę wartości Barometru pozytywnie wpłynęły: nominalny wzrost wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, wzrost skłonności konsumentów do zakupów, wzrost ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, spadek inflacji oraz nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto w sektorze przedsiębiorstw. Wzrost wartości Barometru łagodzony był przez: realny spadek dynamiki sprzedaży detalicznej oraz spadek liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw.

Pomimo drugiego z rzędu wzrostu notowania Barometru Koniunktury Konsumenckiej, jego wyraźnie ujemna wartość stanowi potwierdzenie obserwowanej na rynku dominacji negatywnych czynników. Świadczy to o utrzymywaniu się złego stanu koniunktury gospodarczej. Obniżanie się od początku 2012 roku dynamiki spożycia indywidualnego, czyli konsumpcji, stanowi skutek spowolnienia wzrostu gospodarczego, wynikającej z niego złej sytuacji na rynku pracy oraz niekorzystnych oczekiwań i prognoz makroekonomicznych.

Naszą strategie handlową staramy się dostosowywać do aktualnej sytuacji gospodarczej  i możliwości finansowych naszych klientów. Dlatego wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom, prowadząc dopasowaną do ich potrzeb politykę asortymentową i cenową. Chcemy pomagać naszym klientom w racjonalnym gospodarowaniu ich finansami w czasie kryzysu mówi Jean Anthoine, prezes Carrefour Polska.

Według aktualnych prognoz IBnGR, gospodarka polska w 2013 roku znajdować się będzie w niekorzystnej fazie cyklu koniunkturalnego.

W pierwszej połowie roku tempo wzrostu gospodarczego utrzyma się na niskim poziomie, co w przeważającej mierze będzie wynikiem niskiego tempa wzrostu spożycia oraz spadku nakładów brutto na środki trwałe, czyli obniżenia się poziomu inwestycji ocenia dr Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.

W drugiej połowie roku sytuacja będzie się stopniowo poprawiać. Pomimo jednak wzrostu dynamiki produktu krajowego brutto, nadal nie będzie ona zadowalająca. Spodziewać się należy przyspieszenia tempa wzrostu zarówno konsumpcji jak i inwestycji, chociaż to ostatnie utrzyma wartości ujemne co najmniej do końca roku. Na bardziej znaczącą poprawę sytuacji gospodarczej poczekać trzeba będzie przynajmniej do roku 2014.

Barometr Carrefour Wskaźnik Koniunktury Konsumenckiej to projekt opracowywany na zlecenie Carrefour przez IBnGR z częstotliwością miesięczną. Jego zadaniem jest pomiar aktualnego stanu koniunktury w sektorze handlowym w Polsce. Jest wskaźnikiem równoczesnym (coincident indicator) pokazuje stan koniunktury na bieżąco, a także standaryzowanym, zmieniającym się w przedziale od -100 do +100. Wartości poniżej zera wskazują niekorzystną koniunkturę konsumencką, powyżej korzystną.

Wartości Barometru Carrefour obliczane są na podstawie wskaźników związanych z bieżącym stanem koniunktury, siłą nabywczą ludności i zachowaniami konsumentów. Przykładowe zmienne, wykorzystane przy tworzeniu Barometru, to skłonność do zakupów, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej, wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wartość kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, realna dynamika sprzedaży detalicznej towarów czy wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych.

Tabela Zmiany składników cząstkowych BKK i ich wpływ na jego wartość

Nazwa zmiennej

Przyjęty przedział zmienności

Poprzednia wartość

Aktualna wartość

Wpływ
na zmianę BKK

Skłonność do zakupów

[0, 200]

85,6

88,6

+0,60

BWUK

[-100, +100]

-30,8

-28,9

+0,38

Koniunktura w handlu

[-100, +100]

-16,8

-13,8

+0,60

Nominalna dynamika kredytów i pożyczek

[80, 160]

101,9

102,8

+0,17

Realna dynamika sprzedaży detalicznej

[80, 140]

102,4

98,7

-0,99

Dynamika liczby pracujących

[90, 110]

99,4

99,3

-0,06

Dynamika cen konsumpcyjnych

[100, 105]

101,7

101,3

+1,28

Nominalna dynamika wynagrodzeń

[95, 115]

100,4

104,0

+2,87

Łączna zmiana wartości BKK

 

+4,86

 

Wykres Wartości Barometru Koniunktury Konsumenckiej w latach 2005-2013 (do ściągnięcia jako załącznik)

 

 

Grupa Carrefour

Carrefour jest pionierem i liderem wielkiej dystrybucji, który od ponad 50 lat wyznacza standardy na światowych rynkach handlu. Od wielu lat Carrefour jest numerem 1 wielkiej dystrybucji w Europie i numerem 2 na świecie.

O Carrefour Polska

Carrefour Polska należy w 100% do Grupy Carrefour. W 1997 roku w Łodzi otwarto pierwszą placówkę Carrefour w kraju. Od tego czasu Carrefour Polska dynamicznie rozwija się we wszystkich formatach. Dziś pod szyldem Carrefour działa w Polsce ponad 500 placówek: hiper- i supermarkety, ponad 40 centrów handlowych, przymarketowe stacje paliw oraz przeszło 300 sklepów franczyzowych Carrefour Express w dwóch formatach: mini-market i convenience. Carrefour Polska aktywnie działa na rzecz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych, prowadzi szereg projektów na rzecz dzieci i społeczności lokalnych.

Źródło: Carrefour Polska;
dostarczył:
netPR.pl