Poczta Polska: Co druga babcia i dziadek nie ma konta w banku

Poczta Polska: Co druga babcia i dziadek nie ma konta w banku

Dodano:   /  Zmieniono: 

57 proc. dziadków nie ma konta w banku. Dzień Dziadka i Babci to dobra okazja by namówić ich na otwarcie rachunku. A jeśli już konto mają, to warto ich zachęcić, by zaczęli z niego korzystać na komputerze lub smartfonie.

Według danych NBP wśród osób w wieku 65 lat i więcej aż 57 proc. nie ma rachunku w banku. To ponad dwa razy więcej niż ogół Polaków (23 proc.). W tej grupie znajduje się większość naszych babć i dziadków. Osoba, która nie posiada konta w banku zwykle część swoich pieniędzy przychoduje w domu, musi tez nosić ze sobą gotówkę. Policyjne statystyki dowodzą, że niestety nie jest to bezpieczne. Dodatkowo pieniądze trzymane w skarpecie nie przynoszą żadnych odsetek. Co prawda zwykłe rachunki bankowe rzadko oprocentowane są powyżej 1 proc. rocznie, to można wraz z nimi otworzyć konto oszczędnościowe oferujące odsetki na poziomie 2,5-3 proc. rocznie.

Konto powinno być jak najbardziej dostosowane do potrzeb osoby, która ma z niego korzystać. Warto zatem dokładnie przyjrzeć się rynkowej ofercie, szczególną uwagę zwracając na konta profilowane, skierowane specjalnie do seniorów. Banki skonstruowały ich ofertę i tabelę opłat tak, by jak najbardziej dostosować ją do potrzeb osób starszych. Ale pamiętajmy, każdy jest inny i nie każda oferta pasuje dla każdego. Zatem otwierając rachunek dla osoby starszej powinniśmy przede wszystkim zwracać uwagę na opłaty za prowadzenie. Dotyczy to zarówno opłat za konto, jak i za powiązaną z nim kartę płatniczą. Konto bez karty nie pozwala korzystać z zalet bankowości i mieć dostęp do pieniędzy za pośrednictwem bankomatów.

Najlepiej wybrać konto z bezpłatnym dostępem do wszystkich bankomatów, by nie powodować dodatkowego kłopotu z rozpoznawaniem bankomatów które bankomaty są bezpłatne, a jakie nie. Wariant minimum dla seniora to darmowe wypłaty z bankomatu zlokalizowanego jak najbliżej domu. Nie zmuszajmy seniora do pielgrzymowania do oddalonych bankomatów, bo nigdy nie przekonają się do wygody korzystania z konta. Znaczenie mają też dodatkowe korzyści jakie niesie rachunek. Może to być zwrot części środków wydanych kartą, albo bezpłatna możliwość opłacania comiesięcznych rachunków. Każda taka korzyść to także dodatkowy argument w dyskusji z osobą starszą o przydatności korzystania z konta bankowego.

Seniora trzeba wspierać po otwarciu konta. Ważnym punktem powinna być nauka kodu pin do karty. Potem można rozpocząć ćwiczenia praktyczne z bankomatem, który znajduje się najbliżej domu i z którego senior będzie korzystał. Pamiętajmy, ze na starszą osobę pod bankomatem czyhają nieprzewidziane wyzwania. Na przykład gdy bankomat odmawia wypłaty z braku gotówki, lub proponuje zmianę wypłacanej sumy ze względu na brak określonych nominałów. Konieczne jest także zapoznanie się z klawiaturą i funkcją poszczególnych przycisków. Obecność bliskiej, zaufanej osoby nawet jeśli senior nabrał już wprawy, jest ważna, bowiem pozwala na sięgnięcie po pomoc w sytuacjach awaryjnych.

Kolejnym krokiem, kiedy senior zacznie korzystać już z konta w oddziale lub przez telefon, jest bankowość internetowa. Jednak by go zrobić wymagana jest podstawowa wiedza z obsługi komputera. Warto wiec zachęcać osoby starsze do rozpoczęcia przygody z komputerem. Dobrym punktem wyjścia może być uczestnictwo w kursie komputerowym. Takie bezpłatne kursy organizowane są w wielu miejscach przez gminy i organizacje pozarządowe. Czasem gdy osoba starsza nie ma komputera, a ma nowoczesny telefon, możemy zapoznać ją z dostępem do rachunku przez smartfona.

Komentarz Pawła Majtkowskiego, analityka Poczty Polskiej

Dzień Dziadka i Babci jest dobrym momentem by wnuki wsparły dziadków w rozpoczęciu tej fascynującej przygody . Nie będzie to jednak łatwe, bo skoro senior jeszcze rachunku się nie dorobił na pewno ma wiele argumentów przeciwko jego otwarciu. Trzeba do takiej rozmowy dobrze się przygotować, argumenty dobierając pod kontem konkretnych obaw dziadka lub babci.

Najtrudniejszy jest zawsze pierwszy krok. Pamiętajmy, że osoby starsze mają swoje przyzwyczajenia, które trudno jest zmienić. Od wielu starszych osób usłyszymy, że nie mają potrzeby korzystania z karty, lubią trzymać pieniądze w domu i samodzielnie odbierać pieniądze od listonosza itp. Warto wtedy tłumaczyć, że otwarcie konta niesie realne korzyści. A jednocześnie wcale nie trzeba rezygnować z przyzwyczajeń.

Źródło: Poczta Polska

dostarczył:
netPR.pl